TUNGVINT: Mangel på penger og folk hos Altinn skaper tungvinte rutiner for etablering av nye tjenester, som med Statens landbruksforvaltnings planer for å få samtlige 40 000 gårdbrukere på nett for å få bedre kvalitet på miljøtiltakene. (Bilde: colourbox.com / montasje)
TUNGVINT: Mangel på penger og folk hos Altinn skaper tungvinte rutiner for etablering av nye tjenester, som med Statens Landbruksforvaltnings planer for å få samtlige 40 000 gårdbrukere på nett med staten. (Bilde: Colourbox)
(Bilde: Espen Zachariassen)

Digital søknad stopper i papirmølla

  • IT

Altinn II

  • En plattform for utvikling av digitale offentlige tjenester og økt samhandling med innbyggere/næringsliv og internt mellom etatene.
  • Påbegynt 2007, satt i drift høsten 2010/våren 2011.
  • Prosjektbudsjett ca. 1 milliard kroner.
  • Plattformen fikk en tøff start ved å stoppe opp da trafikken økte på med folk som skulle sjekke det foreløpige skatteoppgjøret i fjor.

Statlige etater står i kø for å få hjelp til å digitalisere mer enn ett hundre tjenester på den nye plattformen Altinn II.

Her jobber staben fortsatt med å utbedre og teste løsningen Altinn klarte ikke ildprøven i fjor vår.





Manuelt arbeid

Neste år skal Landbruksforvaltningen være klar med sitt nye fagsystem:

Søknad om miljøtilskudd skal skje elektronisk, i stedet for at landbrukskontorene puncher inn data manuelt fra papirskjemaer.

Les også: Må digitalisere 20 000 bønder





Klarer ikke å levere

Men en lang stund så det mørkt ut for at gårdbrukerne for alvor skulle få adgang til den digitale tidsalderen.

– Vi har klare retningslinjer om å bruke denne plattformen, men samtidig får vi beskjed om at Altinn ikke klarer å levere, sier it-ansvarlig Steinar Bjørneset hos Statens landbruksforvaltning (SLF).





Har fulgt boka

Etaten har fulgt boka i det nye it-prosjektet: Først en anbudskonkurranse, der Ciber sikret seg kontrakten på ti millioner kroner.

– Det nye webbaserte fagsystemet skal bygges på åpen kildekode. Videre er planen at flere elementer skal kunne gjenbrukes i andre løsninger i etaten de kommende årene, forklarer prosjektleder Håkon Dreyer.

Les også: Gjenbruk gjør it-prosjektene dyrere





Bak i køen

Men så butter det i hos Altinn.

– Der havner vi bakover i køen. Bekymringen vår er at de ikke klarer å håndtere flere enn de største offentlige virksomhetene og må nedprioritere andre, sier han.





Papirskjema

Kollega Bjørneset tror årsaken ligger i organisasjonen rundt den nye teknologien.

– Når vi skal søke om å benytte Altinn til nye elektroniske tjenester, må vi fylle ut papirskjemaer. Og vi er avhengie av bistand fra medarbeidere der, mens det kunne vært lagt mer opp til selvbetjeningsløsninger, mener han.

Plug and play for hele Europa Plug and play for hele Europa





8 milliarder kroner

Neste skritt er automatisert søknad om selve produksjonstilskuddet til landbruket, der åtte milliarder kroner fordeles.

Her skal Altinn II være den sentrale plattformen for transport av data og kommunikasjon med brukerne.





Stående ordre

Det er helt i tråd med retningslinjene. Den stående ordren fra Fornyingsdepartementet er at det skal ekstremt gode grunner til å velge noe annet enn Altinn.

Men i Brønnøysund og Oslo sliter Altinn-staben fremdeles med I kø for digitale tjenester , som de har gjort siden den nye interaktive løsningen startet opp i fjor.





Drøyt 100 i kø

– Joda, jeg ser ironien i at vi bruker papirskjema i prosessen med elektroniske tjenester, medgir Altinn-sjef Kjersti Lauritzen.

Avddir Kjersti Lauritzen, Altinn
– Joda, jeg ser ironien i at vi bruker papirskjema i prosessen med elektroniske tjenester, medgir Altinn-sjef Kjersti Lauritzen. SMÅTT: Altinn-sjef Kjersti Lauritzen legger ikke skjul på at etaten mangler ressurser. (Foto: Espen Zachariassen) Espen Zachariassen

Hun legger ikke skjul på at etaten sliter med dårlig kapasitet, men avviser at de største automatisk rykker fremover.

– Mange offentlige virksomheter står i kø og venter på bistand til utvikling av mer enn ett hundre tjenester. Her velger vi først ut de som gir størst nytte og kostnadsbesparing for samfunnet og spesielt næringslivet, sier avdelingsdirektøren for Nasjonal eforvaltning og infrastruktur.





Pengemangel

Altinn har rett og slett ikke penger nok til å ansette en stab som er stor nok til å ta unna køen.

Og mye av ressursene må fremdeles brukes til å forbedre løsningen: Altinn II fikk en dårlig start og Altinn klarte ikke ildprøven i forbindelse med selvangivelsen i mars i fjor.

Nå er det maksimalt seks personer som tar seg av tjenesteutvikling. I tillegg er nylig sju it-selskaper hyret inn for å bidra. Her må hver enkelt etat dekke kostnadene.

Les også: I kø for digitale tjenester

Selvbetjening kommer

– Vi har sterkt behov for økt kapasitet, er den sterkeste karakteristikken Lauritzen vil gi. Altinn er i ferd med å utrede behovet for økte budsjetter og er i en dialog med sin eier Næringsdepartementet.

Det skal bli bedre på noen områder.

Altinn vurderer å innføre selvbetjening for virksomheter som er i stand til å utvikle tjenester mer på egen hånd. Og papirskjemaene skal bli elektroniske.

– Men her har vi tatt en vurdering på linje med andre etater: Vi utvikler først de tjenestene som er mest nyttige for en større del av samfunnet, sier Kjersti Lauritzen.

VELLYKKET: Altinn II har lenge blitt oppfattet som skoleeksempelet på et vellykket offentlig it-prosjekt, med utsikter til store gevinster. iStockPhoto/Simen Håkonsen

Her er et Bygger eNorge på tre kontinenter , en reportasje om Altinn-gevinst på 9 milliarder kroner og En verktøykasse for hele landet .





Les også:

Feil under oppgradering

Nytt Altinn-trøbbel skal granskes

Må forklare seg om Altinn-svikten

Frykter ny Altinn-svikt

Altinn klarte ikke ildprøven

Flaggskipet har grunnstøtt