STOPP: De som bruker påloggingsløsninger gjennom Id-porten, som Min ID, hadde problemer med å komme seg inn på Altinn for å sjekke skatteoppgjøret og sende inn selvangivelse for bedrifter. (Bilde: Espen Zachariassen)

Feil under oppgradering

  • IT

Tirsdag morgen var alle parter samlet til møte for å finne ut hvorfor detvar problemer med å logge seg inn på Altinn mandag.

Nytt Altinn-trøbbel skal granskes





Åpnet slusene

20. juni var fristen for å sende inn selvangivelse for bedrifter med utsatt frist.

Samtidig åpnet Skatteetaten slusene for innsyn i skatteoppgjøret for privatpersoner.

Da opplevde brukerne at det ble vanskelig eller umulig å logge seg inn.

Det er ikke første gang dette skjer: Altinn klarte ikke ildprøven





Ny og gammel

Problemene i forrige runde skyldtes at den nye Altinn-plattformen ikke klarte å ta unna den massive trafikken.

Den underliggende årsaken lå i kommunikasjon mellom ny og gammel plattform.

Det kom av at Skatteetaten ennå benytter den gamle plattformen.

Må forklare seg om Altinn-svikten





Morgenmøte

Tirsdag morgen var alle samlet for å gjøre opp en foreløpig status:

Ledelsen i Altinn, tjenesteeierne Skatteetaten og Brønnøysundregistrene, systemleverandør Accenture og driftsselskapet Basefarm.

I tillegg har det vært løpende kontakt med Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi), som har ansvaret for påloggingsløsningen Min ID.





Innlogging

- Så langt vet vi at feilen ikke handler om kapasitetsproblemer, som var tilfellet forrige gang, sier kommunikasjonsansvarlig Jørgen Ferkingstad hos Altinn.

Først formidlet han at det kunne handle om feil knyttet til sammenkobling av Id-porten og Altinn-portalen.

Id-porten er en plattform som samler de tre offisielle påloggingsløsningene Min ID, Buypass og Commfides.

Les også: Velg elektronisk ID selv





Oppgradering

Litt senere var det kommet mer informasjon

- Det ble gjort noen feil under oppgradering av systemprogramvare. Dette skjedde på samme tid som integrasjonen av Id-porten mot Altinn, men de to forholdene har ikke noe med hverandre andre å gjøre, sier Ferkingstad.

Han har foreløpig ikke flere detaljer om feilen som ble gjort.

Problemene ser ut til i første rekke å ha rammet brukere som forsøkte å logge seg på gjennom Id-porten.





FEIL: Jørgen Ferkingstad hos Altinn opplyser at mandagens problemer skyldes feil som ble gjort under oppgradering av systemprogramvare tidligere i måneden. (Foto: Espen Zachariassen) Espen Zachariassen

Små bedriftsproblemer

Det skal i praksis bety at kun et fåtall bedrifter hadde problemer med å få levert selvangivelsen i tide i går.

- Det kan være noen få mindre bedrifter som benytter Id-porten som fikk problemer. Det har vi ikke oversikt over ennå. De fleste bedrifter benytter Altinns alternativer for pålogging, sier Jørgen Ferkingstad.





Kobles ut

For å rette på feilen må begge serverne kobles ut, men de kjøres ned én og én, slik at Altinn ikke skal ha mer nedetid i dag.

Hvis noen brukere fortsatt får feilmelding utover ettermiddagen og kvelden, anbefaler Altinn å slette informasjonskapslene (cookies) i nettleseren.

Les også:

Altinn-gevinst på 9 milliarder kroner