IT

Må forklare seg om Altinn-svikten

ALLE KLUTER: Alle parter satte eksperter inn på å overvåke Altinn-løningen og veilede brukere da det nærmet seg frist for selvangivelsen lørdag 30. april.
ALLE KLUTER: Alle parter satte eksperter inn på å overvåke Altinn-løningen og veilede brukere da det nærmet seg frist for selvangivelsen lørdag 30. april. Bilde: Brønnøysundregistrene
Espen Zachariassen
6. mai 2011 - 12:42

Lørdag kveld 30. april var det uvant mye mannskap på jobb hos eier Brønnøysundregistrene, leverandøren Accenture og driftsselskapet Basefarm.

Overvåket

17 personer med ulike spesialfunksjoner overvåket Altinn-løsningen i tilfelle det skulle oppstå nye problemer etter hvert som trafikken økte nær opp til fristen for å levere selvangivelsen.

I tillegg var både Skatteetaten og Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) i beredskap, samt en stab på 12 ved Altinn brukerservice som svarte publikum på e-post og telefon.

Fem uker tidligere måtte hele tjenesten tas ned etter at stor pågang fikk hele systemet til å vakle. Detaljene finner du nedenfor.

– Vi var en smule spente, men rimelig trygge på at det skulle gå bra fordi vi har fått mye erfaring med løsningen etter stoppen 22. mars, sier direktør Erik Fossum ved Brønnøysundregistrene. Fasit er at det gikk bra i finalerunden.

Les også: Mer trøbbel for selvangivelsen

Skulle rigget mer

Nå er jobben i gang med å lære av feilene som førte til at det prestisjetunge prosjektet Altinn II til en snau milliard kroner ikke besto ildprøven.

– Det er lett å være etterpåklok, men det burde vært rigget en del andre tester. Samtidig er det en del ting du ikke klarer å teste i forkant, men som må erfares i praksis. Dette er en stor og ny løsning med millioner av kodelinjer. Derfor er det ingen overraskelse at det er behov for justering og tuning. Det opplevde vi også da første generasjon av Altinn ble satt i drift i 2003, sier Fossum til Teknisk Ukeblad.

En ekstra utfordring var det at ny og gammel løsning skulle fungere sammen. Innlogging og portal kjøres på Altinn II, mens Skatteetatens tjeneste går på den gamle plattformen.

Les også: Frykter ny Altinn-svikt

Gransking på anbud

Fossum vil ikke betegne gjennomgangen i ettertid som en oppvask med Accenture.

RAPPORTERER: Direktør Erik Fossum ved Brønnøysundregistrene må ha en rapport klar til departementet til sommeren. Brønnøysundregistrene
– Men vi vil gå grundig gjennom arbeidet og se hva man skulle gjort annerledes. Det er konkrete merkantile forhold rundt dette som vi skal finne ut av, men som vi ikke tar i media, sier direktøren for Registrene.

Evalueringen i egen regi skal munne ut i en rapport til Næringsdepartementet. Denne skal være klar før sommeren.

Samtidig er departementet i ferd med å bestille en omfattende evaluering av det arbeidet Accenture har gjort med Altinn II.

– Det er snakk om en ekstern gjennomgang av de tekniske løsningene. Her kan det være en utfordring å finne noen som kan gå inn og gjøre en troverdig evaluering, så dette arbeidet er lagt ut på internasjonalt anbud, forklarer Fossum.

Les også: Altinn klarte ikke ildprøven



Derfor sviktet Altinn

Partene har vært flittige med å beklage, men varsomme med å forklare det som skjedde da Altinn brøt sammen 22. mars.

Nå har Brønnøysundregistrene, Accenture og Basefarm samlet seg om en komprimert fremstilling av feilene som oppstod. Problemene lå på tre steder: På portalserverne i Altinn II, i databasen og i den nye innloggingsløsningen.

Problemene i portalserverne viste seg ved at den delen av løsningen som fordeler trafikken på de ulike serverne ikke fikk svar raskt nok fra portalserverne. Dermed ”meldte de ut” en etter en. Årsaken er trolig svakheter i samspillet med webserverne i Altinn I-delen, altså mellom gammel og ny løsning.

For å bøte på dette, ble følgende tiltak gjort:

  • Redusert antall kall mellom den nye og den gamle Altinn-løsningen.
  • Økt antallet portalservere.
  • Konfigurasjonsendring i den såkalte lastbalansereren for å forbedre samhandlingen mellom Altinn I- og Altinn II-delene av løsningen.

Problemene med databasen var at den ble overbelastet og dermed ikke besvarte kallene som den fikk.

Tiltak som er gjennomført for å avhjelpe dette er:

  • Lagt på en indeks i databasen for å forbedre ytelsen på en prosedyre.
  • Trimming/tuning av databasen.

Innloggingsløsningen gikk ned. Dette skjedde i kombinasjon av problemene med databasen.

Det ble gjort tiltak knyttet til samspillet mellom innloggingsløsningen og databasen:

  • Konfigurasjonsendring slik at loggene fra innloggingsløsningen skrives til fil i stedet for database. Dette ble gjort for å redusere lasten på databasen.
  • Konfigurasjonsendring som minsket volum på data som overføres mellom innloggingsløsningen og databasen.

Resultatet var et gradvis mer stabilt system, med et par kortere utfall den siste uken før fristen for selvangivelsen gikk ut lørdag 30. april.



Mer om Altinn:

Altinn ennå stengt

Full stopp for skatten

Takler ikke trafikken

Altinn-gevinst på 9 milliarder kroner

Stengte dørene før siste oppgradering

Blir melkeku for landbruket

Oppstart for Altinn II

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.