OMFATTENDE: Kommunikasjonsansvarlig Jørgen Ferkingstad sier at omlegging av nye Altinn til versjon 2 er en omfattende prosess som krever nedstenging av tjenesten. (Bilde: Espen Zachariassen)

Stengte dørene før siste oppgradering

  • IT

Altinn II

  • En nettportal og en teknisk plattform for å utveksle informasjon elektronisk med det offentlige.
  • Løsningen utvikles av Accenture, med Microsoft som underleverandør. Basefarm har laget plattformen. Samlet kontraktsverdi 700 mnok.
  • Den nye arkitekturen skal fungere for alle sektorer, slik at offentlige virksomheter ikke bør kjøpe inn eller bygge egne løsninger for elektroniske tjenester til publikum og bedrifter.
  • Sentralt står samhandlingstjenester mellom flere etater (såkalte tjenesteeiere), flere brukere og flere sluttbrukertjenester samlet, men som brukerne opplever som én prosess.

Rapporteringstjenesten Altinn har holdt stengt siden fredag ettermiddag og åpnes først tirsdag morgen.

Årsaken er at portalen skal bli noe langt mer enn en et redskap for énveis rapportering offentlige myndigheter.





Altinn II

Formelt kalles det en oppgradering til Altinn II versjon 2.

Dette er den siste omfattende omleggingen i det store it-programmet Altinn II.

Les mer her: Bygger eNorge på tre kontinenter





Stille

Kommunikasjonsansvarlig for Altinn, Jørgen Ferkingstad melder om få reaksjoner på at hele tjenesten er stengt mens oppgraderingsarbeidet pågår.

Kommunikasjonsansvarlig for Altinn, Jørgen Ferkingstad melder om få reaksjoner på at hele tjenesten er stengt mens oppgraderingsarbeidet pågår. STENGT: Denne meldingen møter dem som prøver å komme seg inn på Altinn før tirsdag morgen.

– Vi har fått svært få reaksjoner. Nedetiden er lagt til en av de aller roligste periodene med tanke på innsendingsfrister. Jeg har bare sett én person som har twitret om nedetiden fordi Samordnet registermelding ikke var tilgjengelig. Jeg tror også at vi har greid å informere bedre til de største brukergruppene denne gangen, sier Ferkingstad til Teknisk Ukeblad.





Samhandling

Fra å være en énveis-kanal, blir Altinn nå en plattform for samhandling.

Det innebærer at bedrifter og borgere vil kunne utveksle informasjon med det offentlige – at ting går begge veier.

Og: Offentlige etater skal kunne utveksle informasjon på en langt enklere måte enn i dag. Det betyr at hvis sin bedrift har rapportert inn informasjon én gang til én etat, skal det være nok.

Andre offentlige virksomheter som har behov for de samme opplysningene skal få tilgang til disse uten å måtte be deg om å sende dem en gang til.

Digitalisering av det offentlige:

Store forbedringer

Dette ligger imidlertid noe frem i tid.

– Det er ikke noen som har rukket å lage slike tjenester ennå. Dette er tjenester som, når de kommer, vil kunne føre til store forbedringer for brukerne, sier kommunikasjonsansvarlig for Altinn, Jørgen Ferkingstad til Teknisk Ukeblad.

Enklere bruk av innrapporteringene ligger nærmere i tid.





Rettigheter

Blant annet innføres en helt ny rolle- og rettighetsmodell.

– Her gjør vi en stor konverteringsjobb mellom gammel og ny "rettighetsmotor". Nå blir det mulig for brukerne å delegere rettigheter for alle skjemaer og tjenester. Brukerne kan også opprette egne roller, for eksempel en rolle som "økonomiansvarlig”, som gis bestemte rettigheter, forklarer Ferkingstad.





Mye testing

For å være mest mulig sikre på at brukerne ikke skal miste noen rettigheter som de er avhengige av, foregår det omfattende testing underveis i produksjonssettingen av versjon 2, i disse dager.

– Dette er en meget stor omlegging, på samme måte som i juni, understreker han.

Da ble førset versjon av nye Altinn satt i drift, etter noen forsinkelser hos hovedleverandøren Accenture.

Les mer:

Flaggskipet har grunnstøtt

Oppstart for Altinn II