KOMPLISERT: Altinn II sprekker med seks måneder fordi løsningen fra Accenture og prosjektleder Trond Falkenthal ble levert for sent til at den kunne testes godt nok før høysesongen. (Bilde: Espen Zachariassen)
UTRYGG: Programleder Hallstein Husand var ikke trygg på at Altinn II ville fungere godt nok.
ALVORLIG: Skatteetatens it-direktør Karl Olav Wroldsen var ikke fornøyd med testingen.

Flaggskipet har grunnstøtt

  • IT

Altinn II

  • Modernisering av dagens nettportal Altinn . En helt ny plattform og løsning til 700 millioner kroner med Accenture og Basefarm som leverandører.
  • Første versjon skulle på lufta nå, med en ny tjenesteutviklingsløsning, slik at offentlige virksomheter ikke bør kjøpe inn eller bygge egne løsninger for elektroniske tjenester til publikum og bedrifter.
  • Versjon 2 skal etter planen være klar om ett år, med fokus på fellestjenester for flere etater, blant annet for at brukerne skal slippe å rapportere samme data flere ganger.
  • Denne versjonen skal også kunne behandle sensitive personopplysninger.

Så langt har Altinn II gått som planlagt, både teknisk, budsjettmessig og etter tidsplanen. Det oppfattes som ganske uvanlig for et så stort offentlig it-prosjekt.

Les mer om strandede it-prosjekter: Derfor tryner offentlige IT-prosjekter





Rammen er på 700 millioner kroner. En ny løsning for offentlige tjenester og utveksling og innrapportering av informasjon skulle i gang 1. desember.





Full brems

Men nå er det full brems.

I en pressemelding heter det at barnesykdommer skaper usikkerhet, og man satser på oppstart først 14. juni.





Kritisk

– Årsaken er stor usikkerhet om dette vil fungere som det skal, forklarer Hallstein Husand, programleder for Altinn II.

Han har det samlede prosjektlederansvaret for de mange delprosjektene som Altinn II består av.

Partene er i utgangspunktet tilbakeholdne med å gå inn på hva som er gått galt.

Husand legger vekt på at man ikke er trygg på at systemet vil fungere ett hundre prosent slik det fremstår i dag.





Varsom med kommentarer

Hovedleverandøren er Accenture, som bruker store ressurser både på Fornebu og i India.

– Vi har ikke lyst til å gå i dialog om dette. I alle fall ikke i media, sier Trond Falkenthal, overordnet prosjektleder for Altinn II-prosjektet hos Accenture.

Han antyder å kunne gi noen detaljer hvis Husand tillater det. Det gjør han, og da er det Accentures kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen som skal gi de formelle kommentarene.





Litt for sent

De går i korthet ut på at versjon 1.0 er levert og fungerer som den skal, men: Leverandøren leverte for sent til at løsningen kunne testes godt nok i tide.

– Vi lå litt etter plan i høst, og det ble veldig hektisk inn mot 30. november, som opprinnelig var satt som dato for tilgjengeliggjøring, skriver Andersen i en e-post.





Liten tue

Altinn er innfartsåren for innrapportering av blant annet moms og skatt. Flyttingen av disse tjenestene over på den nye løsningen må foregå i en periode med lav trafikk.

Den kritiske fristen var 1. desember. Etter det øker sesongtrafikken med momsrapportering og senere selvangivelsen. I midten av november så man at løsningen ikke ville være klar i tide.

– Fremover nå kommer det til å gå slag i slag med stor trafikk gjennom Altinn-portalen helt frem til juni, sier Husand. Dermed gir en i utgangspunktet mindre forsinkelse langvarig utsettelse.

Mange offentlige virksomheter venter på å komme i gang med tjenester og må kaste om på planene. Programleder Husand sier forsinkelsen ikke får noen følger for bedrifter eller enkeltpersoner.





Ukjent kostnad

– Hva vil et halvt års utsettelse koste?

– Det er ikke avklart. Vi skal ta en runde på det sammen med tjenesteeierne og myndighetene, svarer Husand.

– Hvordan føles det å grunnstøte med offentlig sektors flaggskip blant it-prosjektene?

– Det er aldri hyggelig å måtte ta en beslutning som medfører at vi ikke får gjort det vi skal innenfor tidsplanen. Men vi har en relativt god følelse med det videre arbeidet, sier han.





– Alvorlig tilbakeslag

For tidlig start kunne bety et alvorlig tilbakeslag for hele offentlig sektor, mener Skatteetaten - en av dem som ikke fikk testet nok.

It-direktør Karl Olav Wroldsen sitter i Altinn IIs prosjektstyre og var med på beslutningen om å bremse.

– Alle som har drevet litt med systemutvikling vet at det kan være vanskelig å få mange ulike systemer til å fungere sammen i én løsning så godt som de må. Med hensyn til tidsfristen fikk ikke vi testet løsningen nok til å kunne si at vi var helt sikre på at systemet er godt nok, sier Wroldsen til Teknisk Ukeblad.

Skatteetaten er den største såkalte tjenesteeieren i Altinn, med stor trafikk relatert til blant annet selvangivelsen, momsrapportering og Folkeregisteret.





For høy pris

– Det som fungerer bra i småskala i et laboratorium fungerer ikke alltid i virkeligheten. Hvis Altinn skulle fremstå med lav kvalitet, snakker vi om et alvorlig tilbakeslag for offentlig sektor. Prisen ville bli for høy hvis vi skulle risikere en driftsstans, påpeker han.

Wroldsen understreker at han har en god følelse om at prosjektet kommer til å lykkes.