Isklar: De to LNG-drevne bilskipene til UECC kan ta 3800 biler og seile i Østersjøen året rundt. Skipene blir 181 meter lange, 30 meter brede og har 10 dekk. Levering 2016. (Bilde: UECC)

UNITED EUROPEAN CAR CARRIERS

Dette skipet skal gå på naturgass

EU sparker fart i LNG-bruken.

UECC har bestilt to bilskip (Pure Car/Truck Carriers – PCTC) som får de nye gassmotorene til MAN Diesel and Turbo.

Bunkring vil skje fra et nybygget LNG-bunkringsfartøy med base i Zeebrugge i Belgia.

Samtidig har EU vedtatt å støtte byggingen av en LNG-drevet ferge og et LNG-bunkringsanlegg i Tyskland.

Fergen skal gå mellom Cuxhaven på fastlandet og øya Helgoland i Nordsjøen. Fergen skal etter planen settes i drift i desember 2015. Prosjektet er budsjettert til 8,35 millioner euro (drøye 70 millioner kroner).

Les også: Slik kan skip seile lydløst i Arktis

LNG-lærdom

EU bidrar med halvparten, det vil si fire millioner euro, og ser på LNG som et viktig bidrag til utslippsreduksjoner.

Prosjektet skal gi Tyskland innsikt i sikker bruk av LNG, blant annet rutiner og regelverk for bunkring av flytende naturgass til en ferge.

EU har satt som mål å redusere unionens samlede utslipp av klimagasser med 40 prosent fra utslippsnivået i 1990 innen 2030.

EU bidrar derfor med finansiell støtte til andre LNG-prosjekter, deriblant en plan (LNG Masterplan Rhine-Main-Danube) til 40 millioner euro (340 millioner kroner) for ombygging av kanal- og elveskip til gassdrift.

Samtidig er det gitt støtte til Rotterdam og Göteborg for utbygging av LNG-bunkringsterminaler.

Les også: Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip

Lillesøster: Baltic Breeze blir søsterskip med de to nye LNG-drevne og isgående bilskipene. Baltic Breeze, som er fra 1983, ombygget i 2009,  har plass til 3242 biler og har isklasse 1C.
Lillesøster: Baltic Breeze blir søsterskip med de to nye LNG-drevne og isgående bilskipene. Baltic Breeze, som er fra 1983, ombygget i 2009, har plass til 3242 biler og har isklasse 1C. UECC

Nyutvikling

Bilskipsrederiet UECC, med hovedkontor i Oslo, har bestilt de to LNG-drevne skipene fra NACKS skipsverft i Nantong i Kina. Det er et samarbeid mellom Kawasaki Heavy Industries og China Ocean Shipping Group.

Bilskipene blir 181 meter lange, 30 meter brede, og skal ha kapasitet til 3800 standard biler. De bygges med isklasse 1A super for å kunne seile året rundt i Østersjøen.

Skipene er utviklet av UECC, Wallenius Marine og NYK Technical Group, sammen med Kawasaki Heavy Industry.

Les også: «Autonomt egg» skal ta båtsmuglere på fersken

Helgarderer

Skipene skal leveres i 2016. Hvert av dem utstyres med en motor av typen MAN B & W 8S50ME-GI dual-fuel.

Det vil si at skipene også kan gå på blandinger av gass og bunkersolje eller diesel. Med fulle gasstanker skal skipene kunne seile i to uker før nyfylling.

United European Car Carriers (UECC) er et joint venture mellom Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) og Wallenius Lines.

De nye kravene fra 1. januar 2015 til maks 0,1 % innhold av svovel i drivstoff innenfor ECA-områdene, det vil si i Den engelske kanal, Nordsjøen og Østersjøen, var medvirkende årsak til å velge LNG, opplyser rederiet.

Ved å bruke LNG fjernes alle utslipp av svovel og partikler samtidig som NOx-utslipp reduseres med ca. 85 prosent og CO2-utslippene går ned med 25–30 prosent.

Les også: Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip

Gasshavn: Øya Helgoland i Nordsjøen utenfor Tyskland blir hjemhavn for en ferge som skal gå på naturgass fra desember 2015.
Gasshavn: Øya Helgoland i Nordsjøen utenfor Tyskland blir hjemhavn for en ferge som skal gå på naturgass fra desember 2015. Helgoline

Strøm fra gass

I Hamburg skal en lekter bruke LNG til å produsere strøm til cruiserederiet Aida sine skip.

LNG-anlegget ble tidligere i oktober døpt Hummel (humle). Første skip som fikk strøm fra det gassdrevne kraftverket, var «AIDAsol», som har Hamburg som hjemmehavn.

Fra og med cruisesesongen 2015, skal Aida-skipene få strøm fra den 77 meter lange og 11 meter brede lekteren. Caterpillar har klargjort seks gassmotorer for marin drift og Zeppelin Power Systems har levert fem generatorer.

De vil yte 7,5 MW og kan levere både 50 Hz og 60 Hz frekvens, avhengig av hva slags system skipene har. Målet er at strømmen kan tilbys andre skip og til byens nett.

 I Tyskland blir prosjektet, som er et samarbeid mellom Becker Marine, Aida og Hybrid Poret Energy, lansert som et virkelig miljøprosjekt.

Les også:

Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord

Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri  

Dette er «Ship of the year 2014»