Ingen kan vel påstå at Microsofts og Sonys designere har tenkt veldig langt utenfor boksen da de laget nye Xbox One (t.v.) og Playstation 4. (Bilde: Microsoft/Sony/montasje)
De nye kontrollerne bygger videre på dagens kontrollere, men har fått noen tillegg. Xbox Guide-knappen er flyttet lenger opp, noe som har gitt plass til to nye knapper, mens Playstation-kontrolleren har fått et eget touchpanel. (Bilde: Microsoft/Sony)

PLAYSTATION 4 OG XBOX ONE

Dette skiller de nye superkonsollene

Playstation 4 og Xbox One.

Man skulle nesten tro de hadde forhandlet med chipleverandørene sammen, Microsoft og Sony, om man ser på spesifikasjonene til de nylanserte nestegenerasjonskonsollene som ble vist frem i all sin prakt på spillmessen E3 i Los Angeles mandag.

Åttekjerne

Begge har nemlig en åttekjernet APU fra AMD, 8 GB RAM, Radeon-grafikk og 500 GB lagring i standardutgaven.

Begge bruker ikke overraskende bluray som optisk medie, og begge kommer i utgangspunktet med 4K-støtte, men Sony har sagt at Playstation 4 ikke kommer til å støtte 4K i spill, kun til "personlig innhold" som bilder og video.

Microsoft har på sin side sagt at det ikke finnes noen hardware-restriksjoner for 4K-spill på Xbox One.

Når det gjelder selve prosessorenheten skal den være en relativt standard AMD-brikke basert på deres nye Jaguar-kjerner, og nettstedet Rock Paper Shotgun har tatt en titt på en bærbar PC med en splitter ny AMD A4-5000-brikke som kjører på 1,5 GHz, ikke langt unna de 1,6 GHz-ene som både Xbox og Playstation vil kjøre på (riktignok i en åtte-, ikke firekjernet utgave).

De påpeker at denne firekjernede brikken leverer like under en firedel av hva Intels mainstream-modell Core i5-3570K gjør, og er mer sammenliknbart med de nye Atom-prosessorene hva ytelse angår, tross at datakraften til Xbox One skal være fire ganger av hva Xbox 360 kan by på.

Nettstedet lager derfor et poeng av at du nærmest aldri vil måtte oppgradere prosessoren i hjemme-PC-en din for å kunne spille PC-overføringer av konsollspill, såfremt du har en middels god prosessor i dag.

Les også: Slik skal fremtidens jagerflygere trene

Brukbar grafikk

Grafikkmessig står det noe bedre til, og her er det Sony som har gått hardest til verks. Deres Radeon-brikke har 18 prosesseringsenheter, mot 12 for Xbox-brikken.

Det gir en teoretisk ytelse på henholdsvis 1,84 og 1,23 TFlops (Nvidias nye GTX 780-kort har til sammenlikning snaut 4 TFlops i maksimal flyttallsytelse).

Xbox viderefører Kinect med versjon 2, og denne får oppløsningen oppgradert fra de tarvelige VGA-kameraene i den første utgaven til 1080P.

Et 60 prosent bredere synsfelt gjør at nye Kinect skal kunne følge dine bevegelser fra rundt en meters avstand, mot nærmere to meter før. I motsetning til tidligere må du derimot alltid ha Kinect-kameraet plugget inn for at Xbox skal fungere.

Sonys nye Eye har på sin side maksimal oppløsning på 1280x800 ved 60 bilder i sekundet og et synsfelt på 85 grader. Det følger ikke med i basispakken, og er følgelig heller ingen nødvendighet for å bruke systemet.

TEST: Oppo BDP-103: Blurayspilleren andre må strekke seg etter

De nye kontrollerne bygger videre på dagens kontrollere, men har fått noen tillegg. Xbox Guide-knappen er flyttet lenger opp, noe som har gitt plass til to nye knapper, mens Playstation-kontrolleren har fått et eget touchpanel. Microsoft/Sony

Restriksjoner på bruktsalg

Oppdatert 20.06: Etter massiv kritikk mot bruktsperrene har Microsoft gjort om på alt de lanserte på E3. Nå vil bruktspill og internett-tilkobling fungere akkurat som på Xbox 360, og spill vil kunne spilles på Xbox One uavhengig av region.

En forskjell på systemene er at Sony fullt ut vil støtte bruktspill og videresalg, mens Microsoft har innført noen restriksjoner på dette.

For Microsofts egenutgitte spill gjelder blant annet at du ikke kan gi (brukte) Xbox One-spill til andre enn folk du har hatt på vennelista i minst 30 dager, og du kan heller ikke låne dem bort.

Microsoft lar for øvrig tredjepartsutviklere bestemme selv hvilke restriksjoner som skal gjelde.

Xbox One vil også kreve en "periodisk" internett-tilkobling. Du kan spille i 24 timer før du må ta kontakt med serveren, og så kan du spille i 24 nye timer. Disse kravene har ikke Sony, selv om "enkelte funksjoner" naturligvis vil kreve internett-tilkobling.

PS4 vil også være helt regionfri, mens Xbox One fortsatt vil ha de gammeldagse regionsperrene.

TEST: Fem virkelig store PC-er

En forskjell forsvinner

En ulikhet som forsvinner, er at Sony til nå har tillatt multiplayer-spilling over nett uten at du har måttet betale for det. Med PS4 kommer krav om Playstation Plus-medlemskap for dette, på samme måte som Microsoft krever Xbox Live Gold for spilling over nett.

Prismessig ligger det an til at Sony-maskinen blir den billigste, men skal du ha med Sonys Eye-kamera blir prisforskjellen mindre.

Dette vil nemlig koste 59 dollar ekstra, mens Kinect som nevnt følger med hos Microsoft, som riktignok har lagt seg 100 dollar/euro over PS4 i pris. Begge konsollene skal være tilgjengelig nærmere jul.

 Xbox OnePlaystation 4
ProsessorAMD APU med åtte kjerner på 1,6 GHzDelvis skreddersydd AMD APU med åtte kjerner på 1,6 GHz
Minne8 GB DDR3 (5 GB tilgjengelig for spill)8 GB DDR5 (7 GB tilgjengelig for spill)
GrafikkAMD Radeon, opptil 1,23 TFlopsAMD Radeon, opptil 1,84 TFlops
Lagringskapasitet500 GB500 GB
Støttet oppløsning4K4K (kun for bilder og video)
LydOpptil 7.1Opptil 7.1
MediaBlurayBluray
LanseringsdatoNovember 2013Fjerde kvartal 2013
Pris$499/£429/€499 (inkl Kinect)$399/£349/€399

Les også:

TEST: Sonos Playbar: En drøm for alle som får angst av kabler

– En av fedrelandets mest gjennomførte hjemmekinoer

TEST: 8 solide trådløse høyttalere