I år ble NM i banesykling holdt i Odense, Danmark. Det håper Norges Cykleforbund og fire vestlandskommuner å gjøre noe ved, ved å bygge landets første sykkelvelodrom på Sola. (Bilde: LN-arkitekter)

BANESYKLING

Dette må til for å starte byggingen av landets første sykkelvelodrom

På grunn av mangelen på innendørs sykkelbaner i Norge, ble norgesmesterskapet i banesykling i februar holdt i Odense i Danmark.

– Sånn kan vi ikke ha det. Om vi skal kunne konkurrere med sykkelnasjoner som Storbritannia og Australia må vi ha muligheten til å både trene og konkurrere her i Norge, sier Hans Petter Guldbrandsen, visepresident i Norges Cykleforbund. 

I den forbindelse har forbundet, i samarbeid med Norges Idrettsforbund, søkt om 20 millioner kroner i støtte til bygging av landets første sykkelvelodrom. 

Velodrom

  • En velodrom er en bane som er spesialbygd for baneløp på sykkel.
  • Velodromer kan både være innendørs- og utendørsbaner.
  • Utformingen er lik en friidrettsbane, men den har doserte svinger og litt dosering på rettstrekket.
  • Den mest populære lengden på velodromer er 250 meter, noe som også tilfredsstiller kravet til Olympiske leker og internasjonale regler.

Mangler finansiering

Ønsket om egen innendørs sykkelbane i Norge er ikke ny. Det har lenge blitt jobbet med planer for å bygge et velodrom i Sola.

Kulturdepartementet har allerede signalisert en støtte på opp mot 55 millioner kroner til prosjektet, og de fire kommunene Sandnes, Stavanger, Sola og Randaberg har lovet å stå for driften av anlegget, og i tillegg betale for halvparten av totalprisen på 250 millioner kroner.

– Problemet er at de 55 millionene fra staten ikke er nok, vi trenger dobbelt så mye om det skal være mulig å realisere prosjektet, sier Torbjørn Hovland, seksjonsleder for Idrett og bad i Sola kommune. 

Han sier et sykkelvelodrom vil ha stor betydning for det lokale sykkelmiljøet på Sola. 

– Et sykkelvelodrom vil bety mye lokalt, men også nasjonalt for hele sykkelmiljøet i Norge, sier han. 

Planene klare

I utgangspunktet var planen å være i gang med byggingen av velodromet på Sola i 2015, og at det skulle stå ferdig i år. Men så langt står prosjektet på vent. 

– Det er ikke planene det står på. Vi har skisser og dimensjonene på hallen klare, men uten å ha finansieringen på plass står vi på stedet hvil, sier Hovland. 

Ønsket er å bygge en hall på 12.000 kvadratmeter, som skal inneholde en sykkelbane som er 250 meter lang, og 7,5 meter bred med mellom 12 og 14 grader dosering på langsidene, og helt opp mot 45 grader i svingene.

Hallen skal ha plass til 2500 tilskuere, og dermed være stor nok til alle nasjonale og internasjonale arrangementer utenom OL og VM. 

Skissene for velodromet på Sola ligger klare, men vil ikke bli realisert om ikke staten dobler dagens finansiering.
Skissene for velodromet på Sola ligger klare, men vil ikke bli realisert om ikke staten dobler dagens finansiering. Foto: LN-arkitekter

Internasjonal kompetanse

Siden det aldri har blitt bygget noe velodrom i Norge tidligere, unntatt et midlertidig ett under OL på Hamar i 1993, vil det bli behov for å hente inn ekspertise fra utlandet når bygget endelig skal realiseres. 

– Et velodrom er teknisk vanskelig å bygge, så jeg regner med at vi må til utlandet for å finne kompetansen som trengs, sier Hovland. 

De fleste baner rundt i verden som brukes til konkurranser er designet av Tyske Schuermann.

Om det skal bygges et velodrom som kan benyttes til internasjonale konkurranser ser ikke Hovland bort fra at kompetansen som behøves vil hentes herfra til velodromet på Sola. 

To velodromer

I tillegg til velodromet på Sola, ønsker Norges Cykleforbund å bygge et mindre velodrom i Asker. 

Dersom de får finansieringen de har søkt om, er planen at 15 millioner skal gå til Solaprosjektet, og fem millioner til Askerprosjektet. 

– Vi mener prosjektene utfyller hverandre. På Sola vil vi ha et velodrom til de store konkurransene, men vi ønsker å kombinere et kompetansesenter for sykkelsport med et noe mindre velodrom i Asker, forteller Guldbrandsen. 

Banen her skal ikke være lenger enn 200 meter, og vil dermed ikke være stor nok til internasjonale konkurranser. 

– Også her mangler vi en god del finansiering. Men vi er i gang med planleggingen, og håper både Askerprosjektet og Solaprosjektet lar seg realisere i løpet av noen år, sier han. 

Guldbrandsen anslår at Askerprosjektet vil ha en prislapp på 150 millioner kroner.

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)