JOBB: Å kunne samarbeide gjør deg aktet på arbeidsplassen. (Bilde: colourbox.com)

Dette gir status blant kollegene

RESULTATENE

  1. Å være kunnskapsrik
  2. Å være flink til å samarbeide
  3. Å ha et godt forhold til kollegene
  4. Å være hjelpsom
  5. Å ha godt humør
  6. Å kunne uttrykke seg godt
  7. Å ha mange nye ideer
  8. Å være pliktoppfyllende
  9. Å ha et godt forhold til ledelsen
  10. Å ha mange kontakter
  11. Å ha en spesiell utdanning
  12. Å være energisk
  13. Å være aktiv i fagforeningen
  14. Å ha høy lønn
  15. Å være mann
  16. Å være eldre
  17. Å være riktig kledd
  18. Å være ung

Kilde: Du & Jobbet.

Er du faglig sterk? Har du høy kompetanse på ditt felt?

Da er sjansen stor for at du har høy status blant kollegene.

De nære ting

Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av det svenske tidsskriftet Du & Jobbet.

Faglig styrke er altså avgjørende for å bli satt pris på av kollegene i dagens stressende arbeidsliv.

Deretter kommer "myke" faktorer som evne til å samarbeide, ha et godt forhold til kollegene og det å være hjelpsom overfor andre.

Kaklende kolleger gjør oss syke

Lønn uviktig

- Er det stressende, vil man omgi seg med personer som kan samarbeide og er hjelpsomme, sier Margareta Oudhuis, førsteamanuensis i arbeidsliv ved Borås högskola, til bladet.

Å ha høy lønn gir ikke status blant kollegene. Å være mann har heller ikke mye å si.

Å være riktig kledd er også uviktig, viser tallene.

450 personer sa sin mening i undersøkelsen, der de ble bedt om å velge seks av 18 faktorer og rangere dem.

De sju kollegatypene

De mest urettferdige sjefene