En F-35A under luftfylling av drivstoff i nærheten av flybasen Edwards. (Bilde: Darin Russell)

FØRSTE NORSKE F-35

Dette bør du vite om Norges nye kampfly

Det første overrekkes i dag.

I dag mottar Norge sitt første eksemplar av kampflyet F-35 Lightning II. Dette markeres med en seremoni som skal foregå ved Lockheed Martins avdeling i Fort Worth i Texas, hvor blant andre forsvarsministeren og forsvarsledelsen deltar.

Se direkte-video fra avdukingen i videovinduet øverst i denne artikkelen. Seremonien starter klokken 17:00.

– Dette blir en milepæl for Forsvaret. F-35 er avgjørende for den videre moderniseringen av Forsvaret, og kampflyet tilfører en rekke kapasiteter som vi aldri har hatt tidligere, sa forsvarsminister Ine Eriksen Søreide i en pressemelding sendt ut tidligere denne måneden.

Selv om dette er et norsk fly, kommer det ikke til å være F-35 i lufta i Norge før i 2017. De første flyene skal brukes i opplæring av norsk personell, og vil være stasjonert ved Luke Air Force Base i USA.

Se video: Her trener F-35-pilotene

Ti år med utvikling og debatt

Dette markerer slutten på en nesten ti års prosess med både utvikling og debatt. Norge skal kjøpe 52 kampfly, og prisen er beregnet til 68 milliarder kroner, og er den største investeringen i fastlandsnorge noen gang. Med økende dollarkurs, kan imidlertid prisen bli langt høyere.

Mange har hevdet at F-35 er et bomkjøp. Tidligere har amerikanske Center for Defense Information vært sterkt kritiske til kampflyet, og uttalt at det aldri skulle ha sett dagens lys.

F-35 (foran) og F-16 over Luke Air Force Base i USA.

– Svakere ytelse enn F-16

I sommer ble det lekket en rapport ført i pennen av en testflyger, som beskrev ytelsene i nærkamp mot F-16 som «skremmende svake».

Rundt nyttår ble også systemet for å peke ut bakkemål (EOTS) kritisert for å være foreldet allerede før flyet er i operativ drift. At maskinkanonen ikke er ferdig utviklet før 2019 har også vært kritisert.

Alt er tilbakevist av JPO, det flernasjonale programkontoret for F-35-kjøpere, som hevder at rapporten ikke forteller hele sannheten om ytelsene til F-35. De har også tidligere påpekt at EOTS kommer til å bli oppdatert i første oppgraderingsrunde i 2022-2024.

Det har senere vist seg at kanonen skal være klar i 2017. Gatlingvåpenet har en skuddtakt på 3300 prosjektiler i minuttet, som vil si at de 181 skuddene kan avfyres på tre sekunder. Nammo på Raufoss utvikler 25 mm-ammunisjon som brukes i F-35.

For snart to år siden var alle våpensystemene for missiler og bomber testet ut og demonstrert. Dette er tross alt de viktigste våpensystemene, og testene viste at våpen ikke blir en utfordring når flyene skal brukes operasjonelt.

Blant annet er det demonstrert slipp av GPS-styrte bomber, og skyting med AIM-120 Amraam-missil mot droner.

Se video: Her skyter F-35 181 skudd på tre sekunder

Maskinkanonen på F-35A, som Norge har bestilt, sitter over det venstre luftinntaket (til høyre på bildet).
Maskinkanonen på F-35A, som Norge har bestilt, sitter over det venstre luftinntaket (til høyre på bildet). Darin Russell

Nederland utvikler «norsk» bremseskjerm

Selv om kampflykjøpet skal være en fordel for norsk forsvarsindustri, har det underveis vist seg å ikke alltid fungere slik i praksis. De norske flyene er de første som skal bruke bremseskjerm, og den norske stat finansierer utvikleten av denne løsningen.

Likevel var det et nederlandsk selskap som vant anbudet, foran Kongsberg Gruppen.

En rekke nasjoner har kjøpt F-35. Dermed må flyet fungere like bra i arktisk klima som australsk ørkenklima. I fjor begynte tester som utsatte flyet for ekstreme temperaturer i begge endene av skalaen.

F-35 hadde sin jomfruferd i Europa denne måneden, i Cameri-fabrikken hvor flyet også bygges. Det første norske flyet er imidlertid bygget i Texas.

Se video: Her flyr F-35 i Europa for første gang