Fanger mange bilder: Kameraene tar mange bilder av hver deltaker i flere ulike spekter. (Bilde: Microsoft)

TELEPRESENCE

Det skal føles som om deltakerne er i det samme rommet

Microsoft utvikler neste generasjons videokonferanser.

Mange har prøvd å etterape virkeligheten i videokonferanser.

Det som begynte med å se det andre møterommet på en gammeldags TV er i dag utviklet seg til å bli svære videovegger i spesialbygde rom hvor møtedeltakerne ser hverandre og kan høre hvem lyden kommer fra.

Typisk er slike Telepresence-rom utformet som to møtebord som står mot hverandre.

Tidligere Tandberg, når Cisco, utvikler slike på Lysaker og resultatet er blitt fantastisk. Og kostbart.

Les også: Nå blir det lov med styremøter på video

Vil lage butikk av forskningen

Microsoft har satt opp et team av forskere for å gjøre opplevelsen enda mer realistisk og få det til å føles som om deltakerne er i det samme rommet.

Deres egne forskere har fått kritikk internt for at de ikke alltid er like flinke til å kommersialisere alle ideene. Derfor skal de nå jobbe for å lage et produkt som Microsoft Research har forsket lenge på og som nå er lekket ut i form av en stillingsannonse.

Selskapet søker etter en som skal lede neste generasjon telemøter og revolusjonere hele bransjen.

På kort sikt skal prosjektet lede til en virtuell tilstedeværelse i et realistisk møterom der deltakerne kan se hverandre inn i øynene. På lenger sikt skal det endre plattformer som Microsoft allerede eier som Skype og Lync.

Les også: Kun 1 av 5 bruker video

Allerede i gang

Sannsynligvis vil det Microsoft Research har vist i form av prosjektet Viewport være en viktig komponent.

Her filmes hver deltaker av et sett med kameraer som bruker flere farger og det infrarøde spekteret. Det benyttes også flere infrarøde projektorer som belyser deltakerne med et punktmønster.

Det er en hjelp til å bygge en komplett 3D-modell av deltakeren i sanntid. Microsofts egne Kinectsensorer kan blir brukt som en del av denne utrustningen.

Ser hverandre i samme virtuelle rom: Møtedeltakerne A og C ser på hverandre og det kan B observere. B ser dem bare fra siden. Samtidig vil stemmen til den enkelte komme fra hodeposisjonen. Skjermen den enkelte ser på kan være i 2D eller i 3D og den kan være bygget opp av flere skjermer, eventuelt kurvede skjermer i fremtiden.
Det er en hjelp til å bygge en komplett 3D-modell av deltakeren i sanntid. Microsofts egne Kinectsensorer kan blir brukt som en del av denne utrustningen.Møtedeltakerne A og C ser på hverandre, og det kan B observere. B ser dem bare fra siden. Samtidig vil stemmen til den enkelte komme fra hodeposisjonen. Skjermen den enkelte ser på kan være i 2D eller i 3D og den kan være bygget opp av flere skjermer, eventuelt kurvede skjermer i fremtiden. Microsoft

Les også: Moderne bygg dreper mobildekningen

Følger blikket

For å skape en følelse av å være i samme rom, er blikkontakt helt nødvendig og det er et viktig poeng i prosjektet.

Uansett hvor deltakerne befinner seg, så gjenskapes de i et rom og måten de sitter på modelleres inn i det virtuelle rommet. Et kamera følger deltakernes øyne slik at møterommet fungerer best mulig etter hvordan den enkelte sitter. Når de ser hverandre rundt møtebordet kan de se på hverandre akkurat som om de var der i virkeligheten.

Samtidig vil lyden bli modellert på samme måte og utstyrt med avansert ekkokansellering.

Se rapporten om Viewport som Microsoft Research offenliggjorde i fjor her (PDF).

Kamerariggen: Kinectsensoren brukes for å fange lyd og hodebevegelser. I tillegg brukesd IR- og fargekameraer og IR-laserprojektorer.
(PDF).Kamerariggen: Kinectsensoren brukes for å fange lyd og hodebevegelser. I tillegg brukesd IR- og fargekameraer og IR-laserprojektorer. Microsoft

Les også:

Lover 25 ganger raskere trådløst nett

Så trygge er norske nettsider

Raskere fiber til halv pris