INDUSTRI

– Det kan hende du aldri vil klare å finne en ny jobb

Kickstarter-medgrunnlegger syns arbeidsledige ingeniører bør prøve gründerlivet.

Charles Adler, co-founder Kickstarter
Charles Adler, co-founder Kickstarter Bilde: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
19. mars 2016 - 09:00

I fjor ble mer enn 38 millioner kroner delt ut til oppstartsbedrifter innen olje- og gassrelaterte områder.

Årsaken tilskrives de mange som har mistet jobben innen næringene, og den kraftige overvekten av støtte gitt til prosjekter i Rogaland understreker dette.

Mange har antakeligvis blitt nærmest tvunget ut i gründertilværelsen.

Det kan være en fordel, tror medgrunnlegger av folkefinansieringsplattformen Kickstarter, Charles Adler.

– Du vet aldri hvilke valg du må ta. Det kan hende du aldri vil klare å finne en ny jobb. Eller det kan være langt mellom jobbene i en nedgangsøkonomi, i en industri som ikke kan betale deg den lønnen du ønsker deg. Kanskje jobbene du faktisk kan få ikke er så interessante som du ønsker, sier Adler til Teknisk Ukeblad.

Adler holdt et foredrag under Technoport i Trondheim tidligere denne måneden.

Der snakket han om erfaringene fra å starte opp Kickstarter, og delte noen tanker om hvordan man kan jobbe frem forretningsidéer.

Arbeidsledighet kan være en mulighet

– Men jeg tror det er veldig vanskelig å ta steget fra en komfortabel jobb med en forutsigbar inntekt til å gjøre noe som er ukjent. Mange forteller deg at du er stein gal, og forstår det ikke, sier han.

Han forteller om en Uber-sjåfør han møtte i Detroit. Hun hadde mistet jobben, og kjørte Uber for å få inn litt ekstra penger, og å ha noe å drive med.

Charles Adler, medgrunnlegger av folkefinansieringsplattformen Kickstarter. <i>Foto: Marius Valle</i>
Charles Adler, medgrunnlegger av folkefinansieringsplattformen Kickstarter. Foto: Marius Valle

– Du har bare et visst antall timer i døgnet du kan lete etter jobber. Om du er en person som mistet jobben i en industri som nedbemanner, bør du se nærmere på idéene du kanskje har. Se etter en jobb om du vil ha det. Kanskje du kan bruke resten av dagen din på å utforske idéene. Du kan sette deg på en kafé og ta notater. Du kan dra på «digs», jobbe i din egen garasje, eller hva som helst. Bruk den tiden, for du vet aldri hvilke muligheter du kommer til å få, oppfordrer Adler.

Han tror det er få garantier for at de som mister jobben i oljebransjen i dag kan få en ny jobb i den bransjen igjen. De som har mistet jobben har kanskje en forventning om at jobbene skal komme tilbake, siden det er en bransje som har ansatt mange mennesker i alle år.

Men det kan være et falskt håp, tror Adler. Om alternativet ditt viser seg å være en jobb du ikke trives med, som ikke lønner så godt som du ønsker, kan det være bedre å utforske idéer, som kanskje kan bli et levebrød.

Ble aldri rik av Kickstarter

Det er ikke lett. Og alle har åpenbart ikke en suksessidé, slik Kickstarter viste seg å være. Adler forlot Kickstarter for litt over to år siden, for å utforske nye idéer. Ifølge ham selv ble han aldri rik av Kickstarter.

– Vi tok ikke ut lønn på tre år. En del av den tiden tok jeg småjobber for å få inn litt penger. Min kone hadde en jobb, så det var en inntekt. Vi måtte nedskalere våre utgifter, men det er greit. Du spiser ikke ute hver dag. Du kjøper ikke en bil til. Du kjøper ikke de nye buksene. Big deal.

Kickstarter ble lansert i 2009, med en idé om å finne en måte for kreative mennesker å gå rundt murene satt opp av industrien.

For mens du tidligere måtte ha et salgspotensial for å gi ut musikk tidligere, kan du nå ganske enkelt velge å gå utenom plateselskap, og skaffe finansiering selv. Det kan være å bli støttet på Kickstarter.

Demokratisering av idéer

Idéen spredte seg etter hvert til andre områder, og en del teknologiprodukter har blitt gjort mulige ved hjelp av folkefinansiering. Da først og fremst forbrukerteknologi.

Eksempler er smartklokken Pebble og Neil Youngs musikkspiller Pono. Det handler om å skaffe entusiasme rundt idéer, og få folk til å stille med små beløp.

Det har dannet grunnlaget for en aldri så liten omveltning, hvor idéer har blitt demokratisert. Hvem som helst med en god idé kan få den realisert. I alle fall så lenge mange nok er entusiastiske.

Men det vil neppe hjelpe deg dersom du har en idé til en ny oljeboringsteknikk, eller en mer effektiv måte å håndtere forretningsdata. Det er neppe enkelt å skape stor entusiasme for løsninger ment for industrien.

Stemningsskifte

Likevel: Stemningsskiftet, som nærmest har gjort «gründer» til en hederstittel, kan smitte over på tradisjonell industri også, tror Adler. Det betyr ikke at Kickstarter ville fungert her. Han kan ikke se for seg hvordan.

– Jeg vet ikke om det emosjonelle aspektet finnes i en mer industriell setting. Det vil ikke si at det ikke kunne fungert, men at det ville tatt en annen form. Jeg tror mekanismene og incentivene ville vært annerledes.

Han tror store selskaper og industrier kan lære mye av skiftet.

– Et problem store selskaper har, som jeg ofte hører via venner som jobber sånne steder, er at de sulter etter nye idéer. Det interessante er at de som jobber på gulvet er frustrerte fordi idéene deres ikke blir hørt, sier Adler.

Han tror det kan være smart for alle bedrifter å aktivt nøre opp under de ansattes kreativitet. Enten ved å finansiere idéer eller la dem bli hørt.

Oppfordrer til omfavnelse

Han sier han har en hel del medfølelse med store selskaper som ser disruptive teknologier og tjenester som dukker opp.

– Hvordan fungerer det for meg om jeg er et stort selskap som er vant til å lage store, industrielle ting?

– Eller så sier de avfeiende: «Så søtt». Men realitetene er at det som er søtt nå, ender på et tidspunkt med å bli din død. Poenget er at mange selskaper snakker om innovasjon, eller er nysgjerrige på innovasjon. De må heller tenke mer på kreativitet, som de ikke snakker like mye om.

– De forstår ikke helt hva det betyr. Sagt enkelt betyr det bare å gi fra seg litt kontroll. Ikke å la ansatte gå amok, men å sette av tid og sted til å eksperimentere og utforske det de er nysgjerrige på. Stol på at de ansatte jobber for deg fordi de har lyst til det. De studerte noe som gjorde at de begynte å jobbe hos deg. Jeg tror det handler om å underbygge den lidenskapen. Du trenger ikke investere mye penger i det.

Idéer er enkelt, penger er vanskelig

Om du har mistet jobben i oljebransjen, og nå sitter på en idé du vil teste ut, har Adler noen tanker om hvordan du bør gå frem:

– Om du er en ingeniør som har mistet jobben i nedskjæringene, så tror jeg først og fremst at du må innse at du må legge tid og innsats inn i idéen din. En del av det er å finne ut hva du trenger å gjøre for å få finansiert idéen, sier Adler.

Han trekker frem risikokapital, industrifinansiering, eller folkefinansiering avhengig av hva idéen er. Det kan også være statsstøtte, som fra Innovasjon Norge. Det viktigste er å finne finansiering som passer til det du prøver å få til, og være klar over hvilke forventninger de som gir deg penger har til avkastning.

Det andre er å ikke være redd for at noen skal stjele idéen din.

– Jeg har den holdningen at du ikke må være paranoid med tanke på å beskytte idéen din. For ærlig talt er idéer utrolig billige. Vi får dem hver dag. Spørsmålet er hva du skal gjøre med dem. Hvordan skal du omsette idéen til et fysisk objekt? Det kan bare du svare på.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.