Utslippene fra veitrafikken fortsatte å øke i fjor, selv om det blir stadig flere elbiler og ladbare hybrider på veiene. (Foto: NTB scanpix/Colourbox/montasje)

UTSLIPP FRA TRAFIKK

Derfor øker utslippene fra veitrafikken

Selv om det blir stadig flere el- og hybridbiler på veiene.

Utslippene fra veitrafikken fortsatte å øke i fjor, til tross for at det blir stadig flere elbiler og ladbare hybrider på veiene.

Det ble i fjor sluppet ut 10.286.000 tonn CO2-ekvivalenter fra veitrafikken, 85.000 tonn mer enn i 2014, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) (se graf).

– Selv om vi har et veldig høyt antall elbiler som kommer på veiene hvert eneste år, er det fortsatt en hovedvekt av biler som bruker bensin og diesel blant de nye bilene, forklarer direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken til Teknisk Ukeblad.

Relativt få elbiler

Ved utgangen av fjoråret var 2,6 prosent av de 2,6 millioner personbilene i Norge elbiler, ifølge SSB.

– Det er ikke på langt nær nok til å gi en betydelig effekt, sier Thorsen.

 

Et økende antall biler har bidratt til de økte utslippene. Mens det i 2008 var 2,19 millioner personbiler på veiene, var antallet økt til 2,61 millioner i 2015, ifølge SSB.

Veksten i antall biler var høyere enn veksten i befolkningen, som i samme periode økte fra 4,7 til 5,2 millioner.

I tillegg kjører folk nå bilene sine mer og lengre enn før, ifølge Thorsen.

– Selv om bilene har lavere forbruk enn før, gjør de store talls lov at det totale forbruket av drivstoff øker, sier han.

Klimagassutslippene totalt i Norge økte med 780.000 tonn CO2-ekvivalenter i fjor.

Det vil snu

Miljødirektoratet mener en del av forklaringen til det økte drivstofforbruket i fjor kan være at de gjennomsnittlige prisene på bensin og diesel i fjor falt sammenlignet med året før. 

Thorsen tror også på at den økte arbeidsinnvandringen de siste årene kan ha bidratt til det økte drivstoffsalget, ved at innvandrerne tar med seg egne biler fra utlandet og kjøper drivstoff i Norge. 

Spesielt tunge kjøretøyer, til varetransport, står for en større andel enn tidligere av drivstofforbruk og utslipp. Utslippene fra tunge dieselkjøretøy økte fra 1.759.000 tonn CO2 i 1990 til 2.995.000 tonn i 2014, ifølge SSB.

Thorsen tror imidlertid at veksten i utslippene fra veitrafikken vil stoppe opp.

– Det er nok en viss mulighet for at vi også vil se en økning i 2016. Men vi er i ferd med å nå toppen og bikke over. Det kommer stadig flere lav- og nullutslippskjøretøyer, og på litt sikt går vi mot en situasjon hvor utslippene fra veitrafikken vil bli vesentlig redusert, sier han.

Hybridsalget øker

Selv om elbilsalget har vært lavere i fjor enn i år, har salget av ladbare hybrider økt kraftig (se tabell). Samtidig har salget av dieselbiler stupt.

Thorsen tror nedgangen i salget av elbiler er midlertidig, og at vi på sikt vil se en ytterligere dreining fra rene diesel- og bensinbiler og over til hybrider og elbiler.

 Nettopp dette har politikerne sagt de vil bidra til, ved å vedta at det ikke skal lønne seg å kjøpe annet enn nullutslippsbiler fra 2025.  

 

Kan få reduksjon i år

Miljødirektoratet opplyser til Teknisk Ukeblad at de ennå ikke har gjort noe anslag for utviklingen i klimagassutslippene fra veitrafikken i 2016.

Direktoratet påpeker imidlertid at omsetningskravet for biodrivstoff øker fra 4 prosent i fjor til 5,5 prosent i år, og at dette kan bidra til å redusere klimagassutslippene for veitrafikk i år noe.

De gjeldende utslippsframskrivingene fra Miljødepartementet, fra 2014, viser derimot at utslippene fra veitrafikken var forventet å øke fram mot 2030. Ifølge direktoratet forventes det at nye framskrivinger publiseres i første kvartal neste år.

– Hvordan utslippene utvikler seg på lang sikt er avhengig av politiske virkemidler og tiltak, inkludert utbygging av infrastruktur. Vi vet at utslipp fra transport må reduseres mye frem mot 2030 for å oppfylle vårt mål om 40 prosent utslippsreduksjoner, skriver direktoratet i en epost.

Kommentarer (93)

Kommentarer (93)