Varebilen kjører fra en Ferrari og en Tesla. Men den er bare en demonstrasjon av Atievas elbilplattform. (Bilde: Atieva)

ATIEVA

Denne varebilen kjører fra Tesla Model S

Atievas plattform tar 2,2 tonn varebil fra null til 100 raskere enn en Tesla og en Ferrari.

For en elbilprodusent er det god PR å være kjappere enn Tesla, så det er kanskje ikke så rart at Atieva har laget en video som demonsterer dette.

I videoen vises nemlig deres elektriske varebil «Edna», som i et løp kjører fra både en Tesla og en Ferrari. 

Du har kanskje ikke behov for voldsom akselerasjon i en varebil, spesielt ikke om den er full av verktøy, varer eller slikt, men det er i det minste en interessant demonstrasjon.

Bilen har ifølge Reuters en ytelse på 900 hestekrefter, og akselererer til 100 kilometer i timen på 3,1 sekunder. 

Ganske andre tall enn for en standard Mercedes-Benz Vito varebil, som testkjøretøyet deres er bygget på.

Målet for produksjonsbilen, en sedan kun kjent som «Project Cosmos», er 2,7 sekunder. 

Varebilen vil nemlig neppe komme i produksjon, for Atievas planer er å lage luksusbiler. 

Følger i Teslas fotspor

Atieva er en elbil-oppstart, som følger i Teslas fotspor. Ikke bare er de basert i California, men de er også grunnlagt av tidligere styremedlem og leder i Tesla, Bernard Tse. 

Atieva ble grunnlagt i 2007, og laget opprinnelig programvare til batteripakker. Med tiden har bedriften funnet ut at de burde lage sin egen elbil, og denne lynkjappe varebilen er basert på plattformen deres. 

Bilen er Atievas testplattform. Her tester de ut fremdriftssystemet, inkludert motorer, gir, batteri, kraftelektronikk og programvare.

Selv hevder Atieva at de jobber med en bil som skal være et gjennombrudd innen elbiler, uten at noen detaljer er kjent. De planlegger imidlertid å bygge sin egen bilfabrikk i California, og skal være klar med sin første bil i 2018. Deretter skal de lansere biler i 2020 og 2021, ifølge Reuters.

Tidligere Tesla-ansatte og kinesiske penger

Atieva ansatte i fjor Teslas tidligere sjefingeniøren, Peter Rawlinson, som hadde ansvaret for utviklingen av Model S. Flere andre Tesla-ansatte skal også ha blitt lokket til Atieva. 

Atieva har i likhet med en annen elbiloppstart, Faraday Future, lokket til seg store investeringer fra kinesiske investorer.

En av disse er den kinesiske teknologigründeren Jia Yueting, som eier LeEco, som igjen eier Faraday Future. 

  • Les flere saker om elbil
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (27)

Kommentarer (27)