Likhetene med Mercedes-Benz B-klasse er ikke tilfeldig. (Bilde: Denza)

DENZA 400

Denne «Mercedesen» går over 30 mil på en lading

Basert på Mercedes-Benz B-klasse, og kan være et hint om hva som venter.

En elbil basert på Mercedes-Benz B-klasse, kalt Denza 400, er lansert med et batteri på 62 kilowattimer.

Denza er et fellesforetak mellom Daimler og BYD. Sistnevnte er en av verdens største elbilprodusenter, basert i Kina.

Selv om Denza 400 er laget for det kinesiske markedet, kan den tenkes å gi et hint om kommende elbiler fra Mercedes.

Bilen er nemlig bygget på Mercedes-Benz B-klasse-plattform.

Ikke at den aktuelle bilen kommer i salg i Europa. Daimler beskriver Denza 400 som «made in China, made for China». 

Neppe en kommende B-klasse

En oppgradert variant av B-klassen kan være på vei.
En oppgradert variant av B-klassen kan være på vei. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Og selv om plattformen er den samme, er det lite trolig at Daimler vil bytte ut Denza-karosseriet med et Mercedes-Benz-karosseri.

For mens bilen trolig benytter BYDs batteriteknologi, som er basert på litiumjernfosfat, er det også kjent at Daimler har inngått en avtale med sør-koreanske SK Innovation om leveranse av celler til Mercedes-Benz-batterier. SK Innovation produserer litiumkoboltoksidbatterier.

Men for et år siden meldte tyske Auto motor und sport at Mercedes har planer om å øke rekkevidden til B-klasse Electric Drive til 500 kilometer. Det kan tenkes at dette er i ferd med å materialisere seg.

Denza 400 har nemlig noen ganske tilsvarende spesifikasjoner som el-Mercedesen. Forrige utgave av den kinesiske bilen hadde et batteri på 36 kilowattimer – akkurat som dagens B-klasse.

En økning til omtrent 60 kilowattimer tilsvarer rundt 60 prosent.

Den eksisterende Mercedes-modellen er basert på drivlinje og batteri fra Tesla, men Mercedes-Benz har avsluttet dette samarbeidet.

Flere har oppgradert batteriet

Daimlers kinesiske foretak Denza slipper en elbil med 62 kilowattimers batteri.
Daimlers kinesiske foretak Denza slipper en elbil med 62 kilowattimers batteri. Foto: Denza

Produsenter som BMW og Nissan har fra før av introdusert større batterikapasitet i eksisterende modeller. Ford er ventet å komme etter med 33,5 kilowattimer neste år.

Nissan oppgraderte sitt batteri med 25 prosent. BMWs oppgradering tilsvarer en 50 prosent økning i kapasitet.

Ford snuser også på 50-tallet. Tesla har også jevnt og trutt utvidet øverste kapasietet i sine batterier.

En tilsvarende, eller kanskje større kapasitetsøkning er derfor ikke helt utenkelig for Mercedes-Benz B-klasse, særlig med tanke på den nye Denza-modellen.

30 mil

Den nye Denza-modellen har den en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer, som i NEDC-tall vil si 352 kilometer, ifølge Insideevs. Det kan bety en faktisk rekkevidde på rundt 30 mil.

Til sammenligning har 36 kilowattutgaven av B-klassen en NEDC-rekkevidde på 230 kilometer.

Hva Mercedes-Benz eventuelt gjør med B-klassen, er uansett fortsatt bare spekulasjoner.

Det som er sikkert, er at Mercedes-Benz skal lansere fire nye elbiler, og at den første skal komme på markedet i løpet av et par år.

Mercedes-elbil neste måned

Det er ventet at bilprodusenten skal lansere sin neste elbil under bilmessen i Paris neste måned. En kilde i Mercedes-Benz sa i sommer til Autocar at de skal lansere en elektrisk SUV her. Bilen skal angivelig komme i salg i 2019.

Selv om bilprodusenten ikke har presentert noe enda, er det ventet at Mercedes-Benz vil lansere nye elbiler under et eget merkenavn, på samme måte som BMW lanserer sine elbiler under i-merkenavnet.

  • Les flere saker om elbil
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (29)

Kommentarer (29)