Lasterommet i varebilen kan fylles på et blunk. (Foto: Daimler AG - Product Communications Mercedes-Benz Vans)

SELVKJØRENDE VAREBILER

Denne Mercedes-varebilen har automatisk lasterom og droner på taket

Rolige dager for fremtidens budbilsjåfører.

Varebiler er vanligvis ikke det mest spennende segmentet i bilverdenen, men Mercedes-Benz' nye konsept skiller seg ut.

De har presentert morgendagens varebil, som ifølge dem ikke bare er helelektrisk, men også selvkjørende, med automatisert lasterom, og leveransedroner på taket.

Konseptet kalles Vision Van, og er tenkt å være et gløtt inn i selskapets varebilutvalg om fem til ti år. 

Konseptet er utviklet rundt en tanke om automatisert vareleveranse i «last mile»-delen av leveransen.

Borte er det vanlige lasterommet, som er erstattet med en «kassett» som tas inn og ut av bilen når den skal lastes. Det sikrer kjapp lasting. 

Droneleveranser

Underveis organiseres varene automatisk i lasterommet, og når pakken skal leveres, gis den automatisk til budbilsjåføren, som så leverer den til mottakeren. 

Å ha en sjåfør i en selvkjørende bil virker kanskje ikke som veldig god utnyttelse av ressurser, men det er faktisk mulig å kjøre bilen selv.

Konseptet har imidlertid ikke ratt og pedaler, men en joystick i de tilfellene det skulle være behov for det.

Alternativt kan mindre leveranser leveres ved hjelp av droner som er montert på taket. Budet trenger ikke å laste disse pakkene over i dronen, da bilen automatisk tar seg av dette. Dronene kan løfte 2 kg i en radius på en mil.

Fremtidens budbilsjåfører trenger ikke å lete etter pakkene.
Fremtidens budbilsjåfører trenger ikke å lete etter pakkene. Foto: Daimler AG

Mercedes-Benz sier naturlig nok ikke så mye om spesifikasjoner, ettersom dette jo er et konsept.

Men bilen skal ha et elektrisk fremdriftssystem med 75 kilowatt, og en rekkevidde på 27 mil, som skal holde til vareleveranser i bykjerner.

Komplett løsning

Om produsenten går videre med dette konseptet, så er det ikke bare biler de skal selge. Varebilen vil inngå i et depot drevet av Mercedes-Benz-roboter og -programvare. 

Droner kan levere pakker underveis.
Droner kan levere pakker underveis. Foto: Daimler AG

Bilen må nødvendigvis ha kontakt med sentralen via en skytjeneste. Rekkefølgen til leveransen styres sentralt. Mottakerne vil være koblet til samme tjeneste, og vil kunne se når pakken er ventet å komme via varsling på telefon.

Om så mottakeren ikke kan ta imot pakken, gir hun beskjed om dette, slik at budet ikke trenger å kaste bort tid på bomturer.

Mercedes-Benz estimerer at denne varebilen vil gi 50 prosent økning i produktivitet sammenlignet med i dag.

  • Les flere saker om elbil

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)