Denne bussen kan i praksis gå over 50 mil på én lading. (Foto: Proterra)

ELBUSS

Denne kan gå 560 kilometer per lading

Batteriet i denne bussen er over seks ganger større enn Teslas største.

Bussprodusenten Proterra har avduket sin nye elektriske buss. Catalyst E2 er designet for å kunne det daglige rekkeviddebehovet til nærmest alle kollektivruter i USA på én lading.

For å få til det har de satt inn et batteri med opp til massive 660 kilowattimer. 

Det tilsvarer energimenden i 6,6 Tesla Model S P100D-batterier.

Det er mer enn halvparten av batterikapasiteten til batterifergen Ampere, som har 1000 kilowattimers batteri.

Kjørt 965 kilometer

Tester utført forrige måned viste at bussen oppnår en reel rekkevidde på 965 kilometer.

Når det er sagt, så ble disse testene utført på bane, og i praksis vil rekkevidden være en del kortere.

Men den praktiske rekkevidden er ikke så verst den heller.

Denne bybussen skal kunne dekke de fleste behov i amerikanske byer.
Denne bybussen skal kunne dekke de fleste behov i amerikanske byer. Foto: Proterra

Proterra forventer de at den praktiske rekkevidden vil være mellom 560 og 310 kilometer, avhengig av konfigurasjon. 

For å sette det i perspektiv, er det 462 kilometer fra Oslo til Bergen. Om man tar stigningene på en slik rute ut av ligningen, kunne en Proterra-buss gjort den unna uten lading. I praksis kanskje med ett ladestopp midtveis.

Til sammenligning har batteribussene i Stavanger en rekkevidde på 250 kilometer. 

Minst 440 kilowattimer 

Bussen kan utstyres med mindre batteri, fra 440 kilowattimer, dersom det ikke er behov for svært lang rekkevidde.

Fra før av har Proterra solgt 312 utgaver av bussen Catalyst XR, som har batteri på 330 kilowattimer. Disse har rullet over fire millioner kilometer til sammen.

Den nye Proterra-bussen ble vist frem under American Public Transit Associations årlige møte i Los Angeles denne uken. 

Ikke hvem som blir først, men sist

Proterra hevder at elbussen er den første som fullstendig kan erstatte en dieselbuss, og at spørsmålet ikke lenger er hvem som vil være tidlige ute med å ta i bruk teknologien, men heller hvem som blir de siste. 

– Med Catalyst E2 som tilbyr en kompromissløs erstatning for alle fossildrevne busser, har batterielektriske kjøretøy nå sprengt den siste barrieren for bred aksept i markedet, sier Ryan Popple, administrerende direktør i Proterra i en pressemelding.

Hurtiglades

Formen på denne bussen er typisk amerikansk.
Formen på denne bussen er typisk amerikansk. Foto: Proterra

Proterra utvikler også sitt eget hurtigladesystem, som ble gjort tilgjengelig for alle tidligere i år. Dette baserer seg på ladeplugger, i tillegg til en overhengende dokkingløsning hvor bussen plasserer seg under laderen, som så kobler seg til.

Disse hurtigladerne kan lade de eksisterende bussene på mellom 5 og 13 minutter, med inntil 1000 volt 1400 ampere likestrøm.

Hvorvidt Proterras bussen blir å se på europeiske veier er uklart. Den er utformet som en amerikansk bybyss, og foreløpig selger de bare busser i hjemmemarkedet.

  • Les flere saker om elbil

Kommentarer (36)

Kommentarer (36)