General Motors og USAs hær utvikler en hydrogendrevet variant av Chevrolet Colorado for testing i felt. (Bilde: General Motors)

TESTER FELTVOGN MED HYDROGEN

Den amerikanske hæren skal teste hydrogenbil i felt

Støysvak, sterk, og lager vann.

Den amerikanske hæren skal teste ut en feltvogn drevet av hydrogen og brenselcelle det neste året.

Prosjektet er et samarbeid mellom U.S. Army Tank Automotive Research (TARDEC) og General Motors. Sistnevne stiller med en Chevrolet Colorado pickup som bygges om med et kommersielt tilgjengelig system for brenselcellefremdrift.

Testen foregår i felt, ved at bilen skal brukes som feltvogn i daglig tjeneste.

Støysvak og sterk

Hæren er interessert i spesielt to aspekter ved hydrogenbilen: Den er stillegående og har svært kraftig motor.

Brenselcellebiler drives av elektromotor, og har dermed fordelen av maks dreiemoment fra start. Det gjør at bilen skal egne seg godt i ulikt terreng, og at den skal kunne frakte tung last.

Lite lyd er noe spesielt spesialsoldater og speidere ønsker seg. At biproduktet bare er vann, er også noe hæren ser for seg kan være verdifullt å utnytte i enkelte miljøer.

Den amerikanske hæren har tidligere testet ut 16 hydrogenbiler på Hawaii, men dette har ikke vært kjøretøy til bruk i felt.

Bygget første i 1966

General Motors har også en lang historie innen brenselceller. De produserte sin første bil med brenselceller allerede i 1966.

Den het Electrovan, og var en varebil med 32 brenselceller motert i serie, og hadde en maksimal effekt på 160 kilowatt. Den var imidlertid svært upraktisk, ettersom elektrolytten alene veide 250 kg, og bilen hadde en egenvekt på 3,2 tonn.

Bilen brukte et halvt minutt på å nå 100 kilometer i timen, og hadde en toppfart på 112 kilometer i timen.

Altså noe ganske annet enn det de nå har utviklet i samarbeid med TARDEC, som har sitt eget forskningsanlegg for brenselceller i Pontiac i Michigan. General Motors har et tilsvarende forskningsanlegg i Warren, som er i nærheten.

Hydrogen i konflikter

General Motors samarbeider også med Honda om utvikling av brenselceller til bruk i personbiler. 

Pressemeldingen sier ingenting om hvilke tiltak som eventuelt er gjort for å gjøre hydrogentanken skudd- og eksplosjonssikker. Hydrogengass er fargeløs, luktfri og lettantennelig. Antennelse krever imidlertid dobbelt så høy temperatur som for bensin.

Bensin og diesel vil også kunne ta fyr, men til forskjell fra hydrogen er disse drivstoffene ikke lagret under høyt trykk.

Å bruke hydrogenbiler i konfliktområder vil også kreve en parallell forsyningskjede for drivstoffet.