Far Sleipner skal døpes i Ålesund 9. april. (Foto: Farstad Shipping)

FAR SLEIPNER

Dekket på Farstad Shippings nye subseafartøy er like stort som syv tennisbaner

Og kranene kan løfte 350 tonn på 3000 meters dyp.

Far Sleipner

Subsea construction vessel (SCV)

Design: Vard 3 07

Verft: Vard Langsten

Lengde: 143 meter

Offshorekran: 350 tonn/3000 meter (bølgekomepnsert)

ROV: Tre fjernstyrte undervannsfarkoster

Dekksareal: 1800 m2

Lugarplass: 130 personer

Torsdag 9. april blir Farstad Shippings nye subseafartøy «Far Sleipner» døpt i Ålesund. Fartøyet, som er 143 meter langt og 50 meter er både høyere enn byens rådhus og lenger enn gressmatta på Color Line Stadion i Ålesund.

– Fartøyet er fullastet med avansert og fullastet teknologi, ifølge Farstad Shipping.

I en melding om fartøyets dåp forteller konsernsjef i Farstad Shipping, Karl-Johan Bakken, at de har ambisjoner om å ta en sterk posisjon i subseamarkedet.

– Dette er et viktig satsningsområde for oss. «Far Sleipner» er et subseafartøy i verdensklasse, sier Bakken i pressemeldingen.

Les også: Bygges om: Nå skal de 40-årige gasstankerne få en helt ny oppgave

– Spekket med siste nytt

Fartøyet er det første av tre nye subseafartøy som skal leveres til Farstad Shipping. I hovedsak er det først og fremst designet og bygget for subsea konstruksjonsoppdrag.

– Det kan også utføre IMR-operasjoner (inspection, maintenance and repair). «Far Sleipner» er spekket med siste nytt fra teknologifronten, blant annet med et av markedets mest avanserte dynamiske posisjoneringsanlegg.

Anlegget de sikter til er Rolls Royces nye DP3-system.

– Posisjoneringsanlegget har trippel redundans og sikrer at fartøyet verd hjelp av sine propellere opprettholder sin posisjon, om noe uforutsett skulle skjer, sier Farstads direktør for teknologi og utvikling, Børge Nakken.

Les også: Mangemilliardær skulle kopiere Titanic - nå legges prosjektet på is

«Clean design»

Farstad Shipping sier også at «Far Sleipner» er utstyrt med svært miljøvennlig teknologi.

– Vi ønsker å være ledende på miljøvennlig teknologi, og arbeider kontinuerlig med å utvikle nye og bedre løsninger. De siste årene har utslippene fra våre fartøyer blitt kraftig redusert.

– Alle våre nye fartøy har også «clean design», hvor oljetankene er plassert innvending i skroget. Slik reduserer vi faren for oljeutslipp ved skrogskade, sier Karl-Johan Bakken.

Dekket på fartøyet har et areal på 1.800 kvadratmeter. Dette tilsvarer syv tennisbaner, ifølge selskapet.

– I tillegg er det to kraftige offshorekraner som kan løfte opptil 350 tonn. Begge kranene kan arbeide ned til 3000 meters vanndyp og har innebygd hivkompensering, en funksjon som automatisk holder lasten helt i ro selv i dårlig vær, heter det.

Les også:

Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt

Fraktes med gigantskip: Her skal Goliat ankres opp i Norge  

I fjor økte USAs oljeproduksjon med 1,2 millioner fat. Det er nesten like mye som HELE Norges oljeproduksjon