GOLIAT

Fraktes med gigantskip: Her skal Goliat ankres opp i Norge

Blir klar for første olje i slutten av juli.

Goliat befinner seg for øyeblikket ombord på tungløftskipet Dockwise Vanguard i Det indiske hav, og skal runde sørspissen av Afrika, før kursen settes nordover.

11. april er oppgitt som én av milepælene for ferden. Da skal Dockwise Vanguard være fremme i Hammerfest, fremgår det av en søknad Eni nylig sendte til Kystverket. Da er ikke eventuell venting på grunn av værforhold tatt med.

Goliat-plattformen skal lastes av Dockwise Vanguard i fjorden utenfor Hammerfest. Etterpå skal plattformen slepes til Ersvika sørvest for Hammerfest og oppankres der.

Detaljene i Enis planer for flyterens ankomst til Norge fremgår av flere søknader Eni Norge nylig har sendt til norske myndigheter.

Se bildeserien: Her står Goliat-plattformen på verdens største løfteskip

Oppankres i bukt

Ersvika på Seiland utenfor Hammerfest har tidligere blitt brukt til oppankring av blant annet riggen Scarabeo 8, som nå er i arbeid ute på Goliat-feltet.

– Det er et egnet sted for oppankring av plattformen før vi går ut på feltet, sier Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i Eni Norge til Teknisk Ukeblad.

I Ersvika skal flyteren gjøres klar før den skal slepes ut til feltet. Preservering skal fjernes og forskjellige sikkerhets- og hjelpesystemer skal startes opp.

Klargjøringen vil ta omtrent to uker, ifølge en søknad Eni har sendt til Arbeidstilsynet.

Les også: Dette kjempeskipet skal løfte Sverdrup-dekkene

Goliat skal lastes av Dockwise Vanguard i fjorden utenfor Hammerfest etter påske. Her fra lasteoperasjonen i Korea. Eni Norge/News On Request

Slepes til feltet

Når arbeidet med klargjøring er ferdig og været tillater det, skal flyteren så slepes ut til Goliat-feltet. Der skal innretningen først kobles til 14 ankerliner.

Eni Norge venter at denne installasjonen av flyteren skal være klar innen midten av mai, ifølge samtykkesøknaden som er sendt til Petroleumstilsynet.

Floatel Superior

På feltet har Eni Norge planlagt å bruke en ekstern boligplattform, Floatel Superior. De planlegger å bruke flotellet fra 1. juni til slutten av august.

– Vi planlegger å bruke flotellet i forbindelse med oppkobling og ferdigstilling på feltet. Flotellet har tilstrekkelig kapasitet til at vi kan håndtere denne fasen på en effektiv måte, sier Wulff.

I denne fasen vil plattformen være fullt bemannet med opp til 120 personer om bord. I tillegg skal omtrent 300 personer bo på Floatel Superior.

De venter at Goliat-plattformen skal være klar for å ta i mot første olje innen slutten av juli, heter det i samtykkesøknaden.

Les også: Fem ingeniører har forberedt dette løftet i to år

Problemer: Floatel Superior krenger i Nordsjøen.
Eni Norge planlegger at omtrent 300 personer skal bo på Floatel Superior i sommer for å gjøre klar Goliat. Floatel

Søker om unntak

Eni Norge mener det er et realistisk mål å få alle deler av innretningen i overenstemmelse med norsk regelverk innen oppstart, heter det i samsvarssøknaden.

For å få til det er selskapet avhengig av å få godkjent flere søknader om unntak fra regelverket. De fleste av unntakssøknadene som fremdeles er under behandling hos myndighetene er knyttet til flyterens ballastsystem.

Wulff ønsker ikke å kommentere unntakssøknadene fordi disse er til behandling av Petroleumstilsynet.

Les også: I dette prosjektet ville epost og Excel ha skapt kaos

Nødvendig tillit

Oljeselskapene trenger samtykke fra myndighetene blant annet for å kunne starte produksjon på en ny innretning på sokkelen. Petroleumstilsynet oppgir til selskapene at de må planlegge for ni ukers behandlingstid av samtykkesøknader.

– Et samtykke er et uttrykk for at Ptil har nødvendig tillit til at operatøren kan gjennomføre aktiviteten forsvarlig og i samsvar med regelverket, sier Thor Dahle, senior informasjonsrådgiver i Petroleumstilsynet til Teknisk Ukeblad.

Under behandlingen av søknadene kan tilsynet be om tilleggsinformasjon eller møter med operatøren.

– Vi samler inn den informasjonen vi trenger for å kunne gi søknaden forsvarlig behandling, sier han.

Dersom operatøren ikke kan eller vil møte krav i regelverket, må det søkes om unntak for dette.

– Da må selskapet godtgjøre at de ved valgte løsning oppfyller forskriftens intensjon, altså at de har det samme sikkerhetsnivået som forskriften legger opp til. At noe blir dyrt er ikke alene tilstrekkelig argumentasjon for et unntak, sier han.

Dahle understreker at han uttrykker seg på generelt grunnlag. Petroleumstilsynet ønsker ikke å gi uttalelser knyttet til forholdene der Eni søker unntak fra regelverket for Goliat-innretningen.

Les også:

7 grafikker som forklarer hvorfor Johan Sverdrup-feltet er så viktig

Hevder oljeprisen nesten må dobles for at Goliat skal gå i null

Her snur oljenedgangen for Norge