Det har vært store problemer med byggingen av Goliat-plattformen. Dødsfall, utsettelser og overskridelser er bare noen av problemene. I høstens statsbudsjett kom det også frem at Goliat har størst overskridelser av de pågående utbyggingsprosjektene på norsk sokkel. Nå er plattformen snart på vei til Norge. (Bilde: Eni Norge/News On Request)
(Bilde: Eni Norge/News On Request)
(Bilde: Eni Norge/News On Request)
(Bilde: Eni Norge/News On Request)
(Bilde: Eni Norge/News On Request)
(Bilde: Eni Norge/News On Request)
(Bilde: Eni Norge/News On Request)
(Bilde: Eni Norge/News On Request)
(Bilde: Eni Norge/News On Request)

GOLIAT

Her står Goliat-plattformen på verdens største løfteskip

Se den spektakulære bildeserien.

Goliat-feltet

  • Goliat-feltet, der Eni Norge er operatør, blir det første oljefeltet som kommer i drift i Barentshavet og verdens nordligste offshore oljefelt.
  • Plattformen er designet spesielt for forholdene i Barentshavet og inneholder en rekke banebrytende nyvinninger med tanke på sikker og robust drift.
  • Plattformen blir forsynt med elektrisk strøm fra land med verdens lengste undersjøiske kabel i sitt slag.
  • Produksjonsstart er planlagt til midten av 2015.
  • Goliat-plattformen er den største og mest komplekse sylindriske FPSO (Floating production, storage and offloadning) som noen gang bygget. Den er designet av norske Sevan Marine i Arendal og bygget ved HHI verftet i Sør Korea.

Kilde: Eni Norge

Goliat FPSO

  • 107 m i diameter (prosessdekk)
  • Produksjonskapasitet: 100 000 fat olje per dag
  • Lagringskapasitet: 1 million fat
  • Antall lugarer: 120 personer
  • Livbåtkapasitet: 240 personer
  • Forankringsliner: 14 stk
  • Antall brønner: 22 (11 produsenter, 9 vanninjektorer, 2, gassinjektorer)

I går ble Goliat-plattformen tauet om bord på verdens største tunglastefartøy, Dockwise Vangard. I løpet av to uker starten skipet ferden mot Hammerfest, en reise som er ventet å ta 60 dager.

Det markerer en viktig milepæl for Eni, som har hatt enorme utfordringer med byggingen av den gigantiske flyteren.

Se video av skipet som løfter Goliat nederst i artikkelen.

Les også: Nå er dette kjempeskipet på vei for å hente Goliat

Dødsfall og overskridelser

Det har blant annet vært tre dødsfall i forbindelse med prosjektet.

I høstens statsbudsjett kom det også frem at Goliat har størst overskridelser av de pågående utbyggingsprosjektene på norsk sokkel.

Det nye kostnadsanslaget for hele Goliat-prosjektet er 46,7 milliarder kroner, en økning på 15,4 milliarder (49 prosent). Tallene omfatter hele prosjektet, ikke bare flyteren.

Les også: Her snur oljenedgangen for Norge

Tidenes verste resultat

Det har også vært store utsettelser. I november la Hyundai-verftet, som har bygget plattformen, frem sine verste kvartalsresultater noensinne med et negativt resultat på 6,6 milliarder kroner.

En sentral årsak til dette var de store forsinkelsene i prosjektet, fortalte industrianalytiker Jongseo Yang i Korea Eximbank Teknisk Ukeblad da.

Det er i tillegg stor usikkerhet om lønnsomheten i Goliat-prosjektet gitt det dramatiske fallet i oljeprisen det siste halve året.

Les også: Hevder oljeprisen nesten må dobles for at Goliat skal gå i null

Skal være koblet opp i sommer

Uansett er plattformen nå snart på vei. Eni skriver i en melding at det fremdeles gjenstår et par uker med ytterligere klargjøring før turen rundt Afrika er i gang.

Selskapet håper å ha den på plass i Hammerfest innen midten av april. Der skal plattformen ha et kort opphold før den blir tauet ut til Goliat-feltet i Barentshavet.

Oppkoblingen og klargjøring til produksjon vil skje i løpet av sommeren, heter det i meldingen.

Les også: I USA får man nå bensin til mindre enn en tredel av prisen i Norge

Verdens største

Flyteren skal altså fraktes på Dockwise Vanguard, som er verdens største skip av sitt slag. Dette er et halvt nedsenkbart løftefartøy som kan løfte opp til 117.000 tonn.

Skipet er etter det Teknisk Ukeblad erfarer det eneste i verden som har tilstrekkelig kapasitet til å frakte Goliat-flyteren.

Skipet måler 270 ganger 70 meter. Det stikker 11 meter ned i sjøen, men under laste- og losseoperasjoner kan det senkes ned til 31,5 meter.

Skipet skal også frakte Aasta Hansteen til Norge.

Les også:

Derfor er åpningen av nye arealer i Barentshavet kontroversiell

Nå er ingen av prosjektene i Barentshavet lønnsomme  

Mens tre har mistet livet på Goliat, har ikke Statoil hatt noen ulykker i Korea