GVA 7500
Halvt nedsenkbar borerigg for ultradypt vann og for ekstreme værforhold.
Deepsea Aberdeen er designet av svenske GVA i Göteborg.
Riggen er av samme design, GVA 7500, som Deepsea Stavanger og Deepsea Atlantic. Også de er bygget ved DSME. Riggen kan bore på inntil 3.000 meters havdyp og 40.000 fot (12.000 meter) lange brønner.
Riggen er bestilt med boreutstyr fra National Oilwell Varco (NOV).
Sengeplasser: 156
Lengde: 118,6 meter
Bredde: 96,7 meter
Lengde pongtonger: 108,8 meter
Høyde pongtonger: 10,2 meter
Høyde til hoveddekk: 45 meter
Fire søyler: 18,4 x 14,4 meter
Deplasement under boring: 56.150 tonn
Boreriggen Deepsea Aberdeen fikk slagside og satte seg på bunnen ved kai utenfor verftet til Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering i romjulen.
Ifølge verftet skjedde ulykken da et dreneringsrør i den ene pongtongen skulle repareres.


Riggen ble påbegynt med kjølstrekk i mars 2013 og skal etter planen overleveres Odfjell Drilling i mai i år.
Ikke dypt
GVA 7500 er en halvt nedsenkbar rigg som måler 45 meter fra bunnen av pongtonger til undersiden av hoveddekk. Det skal være 21 meter dypt der riggene sank og satte seg på havbunnen.
Vann kan ha trengt inn i deler av skaft med utstyr som ikke tåler neddykking.
GVA 7500 har en dypgang på 23 meter under normal drift. Under transit stikker den 9,9 meter.
Det har ikke lykkes TU å få innsikt i skadeomfang og eventuelle konsekvenser.

Viser til verftet
Pressetalsmann Gisle Johanson i Odfjell Drilling henviser til DSME og vil ikke si annet enn at de har bestilt en rigg for levering til en gitt dato. Det er det de forholder seg til.
Ved DSEM er det ingen som kan uttale seg. «It is holiday», er beskjeden.
Største for Odfjell Drilling
Riggen skulle etter planen leveres i andre kvartal 2014. Odfjell Drilling skal bruke riggen på en langtidskontrakt med BP fra og med 4. kvartal.
Odfjell vet foreløpig ikke om ulykken ved verftet vil bety forsinket levering og borestart.
Riggen skal brukes på det som er Odfjell Drillings hittil største kontrakt, verdt ca. 7 milliarder kroner, for boring på Schiehallion- og Loyal-feltene. De inngår i BPs Quad 204-utbygging vest for Shetland.
Edvard Grieg-plattform ikke forberedt på elektrifisering tross krav fra myndighetene


Helge Lund forsvarer strenge riggkrav på norsk sokkel
Det skal bli lettere å flytte og ta i bruk borerigger på norsk sokkel







