UNGE HELTER: Dette er et knippe av de norske teknologistudentene som skal lose 10.-klassinger og førsteårs videregående-elever inn i matematikkens og realfagenes verden. Bildet er fra åpningen av Enter-programmet i februar. (Bilde: Leif Hamnes)

De skal redde realfagene

  • Karriere

Dette er Enter

  • Studentdrevet motivasjonsprogram hvor studenter fra realfaglige studier er mentorer som har ansvar for matematikktrening og fungerer som rollemodeller for elever fra 10. klasse på ungdomstrinnet og 1. klasse på videregående nivå.
  • Tilbudet er gratis for elevene og tilbys nasjonalt. Støttes av fagorganisasjonene Tekna og NITO foruten NHO, Matematikksenteret, RENATEsenteret (Nasjonalt senter for realfagsrekruttering) og Kunnskapsdepartementet.
  • Arbeidslivet deltar på elevkvelder i Enter og bidrar med blant annet bedriftspresentasjoner, case-/oppgaveløsning og praktiske øvelser.
  • RENATEsenteret tar seg av det overordnede administrative arbeidet i sprednings- og oppfølgingsfasen til ENTER, og bistår prosjektene med rådgivning i oppstartfasen.

  • Prosjektet har status som prøveordning fram til 2014, videre drift avhenger av dokumentert effekt.

Finansiering og søknadsprosess

  • Det må minimum være 10 elever og to mentorer som deltar for at prosjektet kan falle inn under ordningen.
  • Dette utløser et støttebeløp på 40 000 kroner.
  • Studentene/mentorene kan hver forvente en lønn på 17 000 kroner per semester. Dette baserer seg på 20 undervisningstimer pluss forberedelser.
  • Neste søknadsfrist (gjelder høstsemesteret) er 15. april.

Reaksjonene fra lanseringen av mentorprogrammet Enter (se fakta) kan minne litt om DVD-coveret til en kritikerbejublet film:

– Dette kan gi realfagstudier et tøffere image, sier Tekna-president Marianne Harg.

– Vi håper på en dominoeffekt: Flere elever til realfagsstudier, flere realfagsstudenter til læreryrket og å bremse frafallet i videregående skole, sier NITO-president Marit Stykket.

– Et genialt konsept som endelig blir landsdekkende, sier leder Jon Walstad ved Matematikksenteret.

– Det ligger i ordet: å invitere ungdommen inn i realfagenes verden. Kanskje bare på besøk – men vi håper for å bli, sier forskningsminister Tora Aasland (SV).

– En av framtidens viktigste inngangsporter til tekniske studier, sier NHO-direktør Svein Oppegaard.

– En av framtidens viktigste inngangsporter til tekniske studier, sier NHO-direktør Svein Oppegaard. FORVENTNINGER: Både NHO-direktør Svein Oppegaard, forskningsminister Tora Aasland og NITO-president Marit Stykket har høye håp for Enter-prosjektet.

Store håp på unge skuldre

I all rosen og det topptunge oppmøtet ligger også et stort håp, som igjen har rot i dype bekymringer.

I all rosen og det topptunge oppmøtet ligger også et stort håp, som igjen har rot i dype bekymringer.TID FOR KAKE: Forskningsminister Tora Aasland (SV) fikk smake på marsipanversjonen av tastaturets Enter-knapp under NITO-lanseringen. Her flankert av RENATEsenterets leder Camilla Nereid og skoleelev Kirsti Winnberg (17), en av Enter-programmets deltakere. Foto: Leif Hamnes.

Nedslående nasjonale PISA-tall, frafallet fra videregående skole, den lave jenteandelen til teknologistudier: Det er nok å bekymre seg over for dem som er opptatt av de lange linjene for norsk teknologiutvikling.

I Enter-programmet mener RENATEsenteret, som administrerer ordningen, å ha funnet en motvekt som faktisk nytter.

– Arbeidet med å måle effekten av tiltaket starter først til høsten. Men basert på resultater fra lignende, eksisterende tiltak ved NTNU og UiO (henholdsvis Seire- og Tenk-programmene) føler vi oss trygge på at dette virker, sier Camilla Nereid.

Slipper å skaffe penger

Ideen er nemlig ikke ny, mentorordninger har eksistert i ulike former siden 2006. Siden ideen om en nasjonal ordning ble unnfanget i 2008, har derimot prosjektarbeidet skutt fart for alvor.

Det nye er at formen og metodene antar en sentralisert, nasjonal modell og at finansieringen nå kommer ovenfra: Fra Kunnskapsdepartementet via RENATEsenteret videre til universiteter og høyskoler – og til sist til studentene, forklarer Nereid.

– Tidligere har studentene måttet bruke tid og krefter på å skaffe seg partnere fra næringslivet, sier Nereid til Teknisk Ukeblad.

Hun regner med å ha etablert ordningen ved 12 universiteter/høyskoler i løpet av året og å ha innlemmet alle de 23 registrerte tekniske utdanningsinstitusjonene i landet innen 2012.

Ikke helt landsdekkende

Litt malurt i begeret kan likevel registreres, i hvert fall om du er videregående-elev i Finnmark med behov for en ekstra dytt inn i en mulig teknologframtid.

Selv om ordningen gjøres landsdekkende, fordrer deltakelsen en viss nærhet til en høyere utdanningsinstitusjon – hvor Tromsø er den nordligste aktuelle.

– Hvorfor ikke omreisende mentorer, vil ikke det kunne nå flere?

– Dette er én av de klareste erfaringene vi har trukket fra prosjektene som allerede eksisterer: Det at elevene besøker universitetene og høyskolene, fanger opp stemningen og inntrykk derfra – kanskje tilmed smaker på kaffen i kantina – har vist seg å være helt sentralt for effekten av tiltaket, sier Camilla Nereid.