GAMIFICATION

«Dataspill» avdekket trøbbel før nytt sykehus var ferdig

Funcom-gründer satser på opplæring med spillteknologi.

På et jorde ved E6 i Sarpsborg er det nye Sykehuset Østfold i ferd med å ferdigstilles.

Parallelt har de ansatte gjort seg kjent med innsiden av de 85.000 kvadratmeterne: Med utgangspunkt i BIM-modellen av bygget har den norske virksomheten Attensi laget et spillbasert opplæringsverktøy.

Her kan klinisk personale navigere seg med A-, D-, W- og S-tastene som i et spill og se utstyr og korridorer lenge før de fysisk er på plass.

– Kan jeg få et glass juice, spør den virtuelle pasienten fra sykesengen.

– Da oppdaget det kliniske personalet hvor langt det var å gå fra enkelte rom til nærmeste kjøleskap. Det første til innspill om å endre praktiske forhold, som flere kjøleskap, sier administrerende direktør Trond Arne Aas hos Attensi.

Les også: Vil utvide bruk av undervannsdroner med spillteknologi

Taper milliarder

Du kjenner ham kanskje best som et profilert navn bak spillutviklingsselskapet Funcom.

Men i alle år har gründeren og den tidligere rakettforsker ivret for å bruke spillteknologi til å gi bedre effekt av opplæring i arbeidslivet.

Motivasjonen ligger i å utnytte de teknologiske verktøyene langt bedre.

– Gartner anslår at verdens bedrifter investerer 320 milliarder dollar i programvare i 2014. Men vi vet at de i gjennomsnitt benytter seg av halvparten av funksjonene. Det betyr 160 milliarder kroner i tapt verdiskaping, sier Aas.

Attensi-sjef Trond Arne Aas opplever gode resultater med spillbasert læring, men advarer foreløpig mot å overdrive forventningene. Espen Zachariassen

Mestring

Han erfarer at store prosjekter kan sette av smått med penger til opplæring av de som skal bruke investeringene.

Her tar bedriften i bruk begrepet «gamification» av opplæringen.

– Kjernen er å gi folk en følelse av mestring underveis. Spillutviklerne er brilliante på å gi deg følelsen av fremgang. Det gir en helt annen effekt enn tradisjonell énveis opplæring, mener Attensi-sjefen.

Øker omsetningen

Han ønsker ikke å overdrive effekten, men ser tegn på at det virker.

– Vi har undersøkelser der 86 prosent av deltakerne oppgir at de yter bedre på jobben. Og programmer som simulerer ansattes møte med kunder, rapporteres det om merkbar effekt på for eksempel mersalg. Så dette kan ha direkte effekt på bunnlinjen, sier Aas.

– Hva er årsaken til at det virker bedre enn vanlig klasseromsopplæring?

– Det er at brukerne får direkte feedback på det de gjør i spillet. Og at de opplever det som morsomt. Da fester kunnskapen seg bedre.

Så du denne? Norske elever løste åtte millioner spill-likninger på fem dager

Kan ikke spille

Ved Sykehuset Østfold har prosjektleder Jarl Schjerverud delte erfaringer med Spillteknologiprosjektet.

­– Vi er ennå i utviklingsfasen, men ser at de ansatte syns dette er spennende. Det blir som å bruke Googlemap for å bli kjent før du legger ut på bilferie. Det er viktig at de ansatte opplever på skjermen hvordan det ser ut innenfor dørene, hvor ting befinner seg, hva som er skapene og får øvet på rekkefølgen de skal gjøre ulike oppgaver, sier Schjerverud.

Utfordringen ligger i at mange ikke har spillerfaring.

– En del medarbeidere har problemer med å navigere ved å betjene tastatur og mus samtidig. Men mange ser ut til å takle det etter litt øvelse, sier prosjektlederen til Teknisk Ukeblad.

Han ser at nye byggprosjekter vil kunne ha nytte av å ta fatt på slik opplæring og simulering tidligere i prosessen.

– Å involvere brukerne før en starter bygging kan påvirke planleggingen og utformingen i større grad, sier prosjektlederen.

Arkitektur og psykologi

Han har også bakgrunn fra Funcom, som designer.

– Dette er tilfeldig. Jeg ble hyret inn ved sykehuset etter at Attensi kom på banen, kommenterer utvikleren.

Spillteknologiprosjektet er delt i to.

Det ene er et offentlig finansiert OFU-prosjekt til 12 millioner kroner.

Her er Sykehuset Østfold prøvekanin (formell betegnelse "krevende kunde"), mens Attensi får utviklet ny teknologi.

Høyskolen i Østfold deltar på den pedagogiske siden, Høgskolen i Oslo og Akershus på arkitektbiten, mens Universitetet i Oslo bidrar med psykologisk forskning på opplæringsmetoden.

I tillegg kjører Sykehuset et direkte prosjekt med tre simulatorer tilpasset det nye sykehuset.

Prislappen her er seks millioner kroner.

Les også:

Gigantisk sikkerhetshull angriper Apple-dingsene dine

Skyleverandør slakter egen bransje: – Kutt ut nettskyen

Håpløse IT-løsninger kan ødelegge effekten av digitaliseringen i stat og kommune