Ut fra alle sølvdraktene på Mercedes-Benz-showet i Frankfurt, kan de se ut som om tredje generasjons Smart ED ligger flere tiår fram i tid. Men elbilen lanseres til våren. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Daimler dropper Tesla i nye Smart

FRANKFURT: Tredje generasjon Smart electric drive (ED) lanseres i 30 land til våren.

Ny motor, nytt batteri

Elbilen er et interessant produkt i seg selv. Men er kanskje aller mest spennende rent industrielt, ettersom dette er elbilen som implementerer de første produktene fra Daimlers mektige samarbeidspartnere på drivlinjesida:

Henholdsvis Robert Bosch i selskapet EM-motive, som har konstruert en ny elmotor, og Evonik i selskapet Deutsche Accumotive som har produsert et nytt litiumionebatteri.

Det betyr at amerikanerne i Tesla, som ble hyret inn til å konvertere forrige modell til elektrisk drift, vrakes fra videre Smart-samarbeid.

Krevde mer fart

Før året er omme vil antall produserte biler av dagens Smart ED nå to tusen.

Daimler har hatt denne toseteren basert på Smart fortwo i flåtetesting i 18 forskjellige land de siste par årene.

Tilbakemeldingene fra disse kundene har produsenten tatt hensyn til i den nye versjonen. Ifølge Daimler er ikke det vanligste ankepunktet til E-Smart kort rekkevidde, men at den er for svak.

Testkundene opplyser at elbilene deres til vanlig kun kjører rundt 30–40 kilometer i bytrafikk om dagen. Bedre akserelasjon i hastigheter over 60 kilometer i timen og en høyere topphastighet har vært kravet.

Minst ti tusen

Svaret er den nye elmotoren fra EM-motive som yter 55 kW maksimalt sammenlignet med 30 kW i forgjengeren.

Det betyr at nye Smart ED akselererer fra 0–60 kilometer i timen på 5 sekunder, halvannet sekund raskere enn forgjengeren, akselererer fra 0–100 km/t på under 13 sekunder og klarer en topphastighet på 120 km/t som er 20 km/t mer enn dagens bil.

Det nye batteriet fra Deutsche Accumotive har en kapasitet på 17,6 kWh som skal holde til en rekkevidde på 140 kilometer.

For den tredje generasjonen har Daimler mål om å produsere minst et femsifret antall fra Smart-fabrikken i Hambach, nordøst i Frankrike.

Prisen opplyses å ligge godt under 16 000 euro.

Smart presenterte også elbilkonseptet Forvision i Frankfurt. Foto: Per Erlien Dalløkken