"AIDAprima" har hjelpemotor som kan gå på LNG når skipet ligger til kai. Det 300 meter lange skipet skal ha plass til 3.300 passasjerer. (Bilde: AIDA)
"AIDAsol" forsynes med landstrøm fra lekteren "Hummel" i forgrunnen. Aida håper å kunne bruke biogass til LNG-motorene på totalt 7,5 MW etter hvert. (Bilde: AIDA)
Monika Griefahn med en hånd på kabelen da "AIDAsol" for første gang koblet seg på landstrøm i Hamburg. (Bilde: Axel Heimken/AIDA)
Direktør for bærekraft og miljø i rederiet Aida, Monika Griefahn, venter på at Bergen og andre havner skal tilby deres cruiseskip landstrøm. (Bilde: Tore Stensvold)
"AIDAprima" på egen kjøl i mai 2014. Skipet er ca. ett år forsinket fra japanske Mitsubiushi. (Bilde: AIDA)

AIDA CRUISES

Cruiseselskapet Aida gjør alle skipene sine klare for landstrøm

Girer opp sin grønne profil.

Aida Cruises

  • Tysk cruiseskipsselskap - eid av amerikanske Carnival Corporation
  • 10 skip pr. januar 2016 - 14 i 2020
  • 6.900 ansatte fra 40 land, derav 6000 på skip

AIDAprima:

  • Leveres våren 2016 fra Mitsubishi Heavy Industries, Japan (forsinket med ca. 1 år)
  • Designet av Aidas egne skipsdesigner og skipsingeniører
  • Lengde: 300 meter
  • Bredde: 37,6 meter
  • Dypgang: 8 meter
  • Tonnasje: 124.500 bruttotonn
  • Klasseselskap: DNV GL
  • Passasjerer: 3.300 fordelt på 1.643 lugarer/suiter
  • Hovedmotor: 3 x MaK 12V M43C
  • Hjelpemotor: MaK M46DF
  • Framdrift: 2 x ABB Azipod XO

HAMBURG: «AIDAsol» er allerede klargjort for landstrøm.

Fire nye skip er bestilt eller under bygging, alle med tavler, styringssystem og plugger installert ved levering.

To skal også gå på LNG med dual fuel-motorer.

– Vi gjør vårt

Direktør for bærekraft og miljø i Aida, Monika Griefahn, håper at flere havner vil legge til rette for landstrøm.

– Vi vet at Bergen har vurdert å tilby landstrøm. Dersom de kan tilby det, er det selvsagt interessant for oss. Vi må få flere havner til å legge til rette for det. Nå går vi foran og gjør vårt, sier Griefahn til Teknisk Ukeblad.

Even Husby i Bergen og omland havnevesen sitter nå og finsliper søknaden til Enova for støtte til landstrømtilkoblinger. Han er glad for Aidas offensive satsing.

Cruise og offshore

– Vi har snakket med flere andre cruiserederier i forberedelsene til søknaden. Det er økt interesse for landstrøm nå, sier Husby.

I og med at «AIDAsol» allerede har plugg og kobling klar og er innom Bergen i sesongen, kan det bli første som kobler seg på et eventuelt høyspentnett som også kan forsyne en rekke offshorefartøy.

– Det hadde vært veldig fint om «AIDAsol» kobler seg fra landstrøm i Hamburg og går rett til Bergen og kobler seg på her også, sier Husby.

"AIDAsol" forsynes med landstrøm fra lekteren"Hummel" i forgrunnen. Aida håper å kunne bruke biogass til LNG-motorene på totalt  7,5 MW etter hvert.
Gass til strøm AIDA

Gass til strøm

I fjor ble «AIDAsol» koblet på landstrøm i Hamburg 12 ganger. Det var først da det ble mulig å få det i skipets hjemby.

Men i norske øyne er det ikke akkurat ren og fornybar strøm. Strømmen ble nemlig produsert på lekteren "Hummel" med fire Caterpillar gassmotorer med en samlet effekt på 7,5 MW.

– Vi ser på LNG som viktig for å redusere våre utslipp. De to som vi får bygget ved Meyer Werft for levering i 2019-2020, blir verdens første cruiseskip med gassmotorer. Med så å si null utslipp av svovel og partikler, 80 prosent mindre NOx og 20–25 prosent mindre CO2-utslipp, vil vi tilfredsstille alle kommende utslippskrav og kan seile i ECA-områder, sier Griefahn.

Ny generasjon uten bulb

AIDAprima er det første av to cruiseskip bygget ved Mitsubishi Heavy Industries. AIDA betegner de nye skipene "neste generasjon".

De bygges med moderne teknologi for redusert utslipp, blant annet eksosgassrens og filtre for å redusere luftutslipp og Mitsubishis luftsmøringssystem av skroget, MALS (Mitsubishi Air Lubrication System, som også RCCL benytter på nye skip.

Det skal gi mindre motstand i vannet og spare rundt syv prosent drivstoff.

Baugen bygges rett, det vil si uten bulb. Normalt vil en bulb gi lavere motstand i sjøen på grunn av bølgemønsteret det skaper og hindrer drag i skroget.  

– Nå er det «slow steaming» som råder, og da har vi ikke behov for bulb, sier Griefahn.

Gass til hjelp

Hovedmotorene er tre MaK 12V M43C som går på vanlig bunkersolje, mens hjelpemotoren, MaK M46DF, kan gå på gass eller en blanding av olje og gass (DF det vil si dual fuel).

Når «AIDAPrima» kommer til Hamburg seinere i år, skal det ligge til rette for "landgass" – det vil si at hjelpemotoren skal få direkte gasstilførsel fra land.

– Koblingen for gass er klar på skipet. Det er et viktig miljøtiltak som skal redusere luftforurensningen i Hamburg, sier Griefahn.

Monika Griefahn med en hånd på kabelen da "AIDAsol" for første gang koblet seg på landstrøm i Hambrug.
Gass-fryktMonika Griefahn med en hånd på kabelen da Axel Heimken/AIDA

Gass-frykt

Aida venter imidlertid på godkjennelse fra myndighetene. Frykten for gass er utbredt.

– Det er ikke gass for camping vi snakker om, men LNG. Det forstår ikke folk. LNG er langt fra så farlig, men må håndteres riktig, sier Griefahn.

Havnemyndighetene i Hamburg lover å gjøre alt de kan for å få tillatelsen klar før skipet ankommer.

– NOx-utslippene er altfor høye i byene. LNG til skip kan bidra. Vi må sørge for å få alt klart for LNG-overføring til AIDAprima når hun kommer, sier Manfried Lebmeier, ansvarlig for miljøstrategi i Hamburg Port Authority.

Aida og søsterselskapet Costa Cruises blir de første som får cruiseskip som får installert gassmotorer, riktignok dual fuel.

– Det er en del regelverk som skal på plass i mange havner, men vi ser at Norge, Sverige og Finland får det til. Det er fortsatt tre-fire år igjen, sier Griefahn.

Fra Greenpeace til cruise

Monika Griefahn er tidligere miljøvernminister for De grønne, og har en fortid i Greenpeace. Nå jobber hun for å få alle de over 6.900 ansatte i Aida Cruises til å tenke miljø.

Selv om Aidas flåte utgjør mindre enn 0,1 prosent av verdens skipsflåte, mener den tidligere miljøaktivisten at de må gjøre en innsats.

– Det vi gjør, betyr ikke så mye i det store bildet. Men vi sender et signal og viser andre at det går an, sier Griefahn.

Hun sier at de jobber internt med alle ansatte, både med egen oppførsel, innkjøp og hvilke aktiviteter de tilbyr gjestene.

Sykkel og fottur

 – Vi må begynne på kontoret, redusere papirbruk og strøm, kjøre elbiler, ta i bruk ny teknologi på skipene og gi passasjerene tilbud som ikke forurenser og ikke truer dyr og planteliv, sier Griefahn.

AIDA har nå en flåte på 10 skip, som vil øke til 14 i 2020.

– De eldre skipene få installert eksosgassrens (EGS) og landstrømplugg etter hvert som de er inne til dokking og vedlikehold, sier Griefahn.