ENGASJERT: Kevin Costner (t.h.) ombord på "Ella G", et forsyningsskip utstyrt med fire enorme sentrifuger - med tilnavnet T-Rex - som nå brukes i Mexicogolfen. Sentrifugene skal kunne samle opp 3 millioner liter olje daglig. (Bilde: Ocean Therapy Solutions)

Costner avhengig av norsk skimmer

  • Olje og gass

Trans Rec 150

  • Den største oljeskimmeren Frank Mohn Flatøy (Framo) har utviklet.
  • Skimmerhodet er utskiftbart, tilpasses oljens viskositet.
  • Kan styres ved hjelp av thruster.
  • Skimmerhodet er 2,5 meter i diameter og flyter på vannet.
  • Kan regulere sugehøyde fra et par millimeter til mange centimeter, avhengig av hvor tykt oljelaget er.
  • Forbundet med umbilical til skipet, der selve pumpen og styringen sitter. Umbilical inneholder overføringsslange for olje, hydraulikk tur-retur, signaler, kjemikalier og varmtvannsinjeksjon.
  • Sensorer forteller operatør, som fjernstyrer skimmer fra trygg plass på skipet, hvordan skimmeren bør styres for best mulig effekt.


  • Kapasitet for lettflytende olje: 400 m3 i timen.
  • Diameter på skimmerhode: 2,5 meter
  • Pumpetrykk: 8 bar
  • Vekt: 560 kg
  • Materiale: Aluminium

Kilde: Framo

Skuespilleren, forretningsmannen og miljøforkjemperen Kevin Costner framstilles som en redningsmann etter oljesølet til BP i Mexicogolfen. Den kan han dele med norske Frank Mohn Flatøy.

Costners selskap Ocean Therapy Solutions har utviklet og patentert en sentrifugeseparator. Etter at oljeholdig vann er sugd opp fra havoverflaten, blir oljen separert fra vannet og pumpet over i tanker. Vannet skal være så rent at det kan slippes rett ut i havet.

NØKKELKOMPONENT: Skimmeren fra Frank Mohn Flatøy kan suge opp 400 kubikkmeter olje i timen. Fire sentrifugalseparatorer fra Kevin Costners firma klarer så vidt å ta unna for "T-Rex", som amerikanerne kaller skimmeren.
NØKKELKOMPONENT: Skimmeren fra Framo kan suge opp 400 kubikkmeter olje i timen. Fire sentrifugalseparatorer fra Kevin Costners firma klarer så vidt å ta unna for "T-Rex", som amerikanerne kaller skimmeren. PAJ

Bergens-teknologi

Costners suksess er avhengig av at skimmeren får fatt i så mye olje som mulig. Frank Mohn Flatøy AS ved Bergen har utviklet oljeskimmere siden begynnelsen av 80-tallet. Skimmeren som Ocean Therapy Solutions benytter, Trans Rec 150, ble lansert i 2003-2004. Den er utviklet med støtte fra Norsk Oljevernforening For Operatørselskap (NOFO).

– Vi kan takke NOFO for at vi har fått utviklet en svært effektiv oljeskimmer, sier Erik Gloppen, leder for oljevernutstyr i Frank Mohn Flatøy AS.

TRINN EN: Skimmer fra Framo suger opp olje og noe vann (ca 90-95 % olje)
Rederisamarbeid TRINN EN: Skimmer fra Framo suger opp olje og noe vann (ca 90-95 % olje). OTS

Rederisamarbeid

Oljeskimmeren har blitt satt på reelle utfordringer i Mexicogolfen. Frank Mohn har levert åtte av de største skimmerne, Trans Rec 150, til rederiet Edison Chouest Offshore, som Kevin Costners selskap samarbeider med.

TRINN TO: Tang, tare, døde fugler og annet søppel hakkes opp og siles bort.
Oljeskimmeren har blitt satt på reelle utfordringer i Mexicogolfen. Frank Mohn har levert åtte av de største skimmerne, Trans Rec 150, til rederiet Edison Chouest Offshore, som Kevin Costners selskap samarbeider med. TRINN TO: Tang, tare, døde fugler og annet søppel hakkes opp og siles bort. OTS

I prinsippet kan et oljevernfartøy bruke en skimmer og pumpe blandingen av olje og vann over i tanker uten å behandle det mer. Olje- og vannblandingen kan deretter kjøres til anlegg på land for statisk separasjon. Ettersom olje er lettere enn vann, flyter oljen opp. Vann kan derfor tappes ut i bunnen.

TRINN TRE: Fire V20 sentrifugalseparatorer skiller vann fra olje. Vannet skal være så rent og innenfor myndighetskravene at det kan slippes på sjøen.
I prinsippet kan et oljevernfartøy bruke en skimmer og pumpe blandingen av olje og vann over i tanker uten å behandle det mer. Olje- og vannblandingen kan deretter kjøres til anlegg på land for statisk separasjon. Ettersom olje er lettere enn vann, flyter oljen opp. Vann kan derfor tappes ut i bunnen. TRINN TRE: Fire V20 sentrifugalseparatorer skiller vann fra olje. Vannet skal være så rent og innenfor myndighetskravene at det kan slippes på sjøen. OTS

TRINN FIRE: Etterseparasjon lagres olje i tanker om bord på skipet. Oljen kan pumpes over i andre skip eller lektere.
Separerer til sjøs TRINN FIRE: Etter separasjon lagres olje i tanker om bord på skipet. Oljen kan pumpes over i andre skip eller lektere. OTS

Separerer til sjøs

Costners selskap jobber med å separere alt på skip for å slippe å frakte oljeslam og vann til land. I sentrifugen blir det tunge vannet slynget ut mot siden og kan tappes ut, mens den lette oljen samles i midten og kan tappes av. OTS-sentrifugen skal tåle alle typer olje med ulik viskositet og heller ikke bli ødelagt av urenheter.

Edison Chouest og Ocean Therapy Solutions (OTS) fikk i sommer installert fire sentrifugalseparatorer om bord på supplyskipet Ella G, koblet til en Framo-skimmer. Amerikanske myndigheter, lokale ordførere, fiskere og BP roste systemet opp i skyene for å være det mest effektive i kampen mot oljesøl.

Justerbar

Frank Mohns Trans Rec 150 har kapasitet til å suge opp 400 kubikkmeter oljeholdig vann i timen. OTS har koblet fire senstrifugalseparatorer i serie for å kunne svelge unna for T-Rex. Gloppen sier at deres skimmer kan reguleres trinnvis og tilpasse sugeevne etter kapasitet i systemet til OTS.

Kevin Costner ble opptatt av miljøvern og opprydding av oljesøl etter Exxon Valdez-ulykken i Alaska i 1989. For 17 år siden kom han over rettighetene til en separator i energidepartement i USA, kjøpte dem opp og brukte av sine mange skuespillermillioner til å lønne ingeniører for å utvikle systemet.

Uinteressert

Under en senatshøring 17. juni i år fortalte han at ingen oljeselskaper eller myndigheter var interessert i å kjøpe OTS-utstyret for å ha i beredskap. Ikke før Deepwater Horizon eksploderte og BP satt med et forferdelig oljesøl i Mexicogolfen. Da eksploderte interessen. BP kjøpte alle separatorene som var produsert og tilgjengelig, det vil si et 40-talls.

Edison Chouest trålet oljevernlagre verden rundt for å få tak i Framos skimmere.

Les også: Kevin Costner til ONS

Mer om ONS: Se våre temasider









OVERFØDIG: Jan Sverre Christensen med olje og vann fra oppsamling med skimmer. Tyngdekraft sørger for naturlig separasjon. Den lette oljen flyter opp. I Norge ser man sentrifuge som unødvendig som oljevernutstyr.
OVERFLØDIG: Jan Sverre Christensen med olje og vann fra oppsamling med skimmer. Tyngdekraft sørger for naturlig separasjon. Den lette oljen flyter opp. I Norge ser man sentrifuge som unødvendig som oljevernutstyr. TB

Unødvendig separasjon

Oppfinner Jan Sverre Christensen ser på Kevin Costners oljesperator på skip som overflødig.

I Norge vil oljen iblandet en del vann tas opp med skimmer og pumpes over i tanker uten å separeres først.

– Olje og vann separeres helt naturlig når det blir stående stille i tanker, sier Jan Sverre Christensen. Han har jobbet med skimmere, pumper og oljevern i over 30 år. Han utviklet blant annet Euroskimmer som i 1989 ble brukt på utlsippet fra Exxon Valdez.

Han sier at det som regel kommer både døde fugler, fisker, tang og tare sammen med oljen og vannet. Selv om kuttemekanismer og siler fjerner en del av det, vil forurensninger føres med inn i sentrifugalpumpene og etter hvert redusere effektiviteten og til slutt stanse dem.

– I Norge føres vannholdig olje på land for videre behandling. Etter kort tid vil vann og olje separeres av tyngdekraften. Oljen flyter opp, mens vann og annet synker, sier Christensen.

Ifølge Framo vil de klare å suge opp mellom 90 og 95 prosent olje, det vil si at vanninnholdet er svært lavt. Det blir dermed ikke veldig store mengder "overflødig" væske som må fraktes til land.