PROSJEKTLEDER FOR EN DAG

Byggstudent Kari fikk være prosjektleder i Statsbygg for en dag

TUTV: – Noe helt annet enn vi lærer på skolen.

Statsbygg annonserte i høst en studentkonkurranse hvor vinneren fikk muligheten til å besøke og lære om prosjektlederansvar på noen av landets mest omfattende byggeprosjekter. 

Vinneren ble Kari Elisabeth Lien Johnsen, som går tredje året på byggingeniørstudiet på NTNU. Den intensive dagen i Oslo var planlagt minutt for minutt, og besto av blant annet:

  • Innføring i hvordan en prosjektleder bruker BIM i prosjektet for nytt Nasjonalmuseum
  • Fremdriftsmøte og omvisning med entreprenører i prosjektet for Kunnskapsdepartementet
  • Omvisning og utfordringer i Regjeringskvartalet fra et prosjektlederperspektiv

– Dagen har vært veldig bra og lærerik. Jeg har jo lært en del på skolen om prosjektledelse, men forskjellen er at når man sitter og leser om det, får man ikke inntrykk av hvordan det egentlig er. Man får bare vite at det for eksempel finnes mange ulike entrepriseformer, ulike måter å føre et byggemøte på. I dag har jeg sett at det å være prosjektleder ikke bare er teoretisk, men også sosialt og komplekst.

Les også: Dette bør du spørre om på jobbintervju

I stedet for nettbrett

– Ideen kom fra våre sommerstudenter. De foreslo at vi skulle organisere en hel dag som handlet om prosjektlederansvar, slik at flere fikk innblikk i hva det betyr å lede et byggeprosjekt, sier Thomas Moen som jobber med arbeidsgiverprofilering i Statsbygg.

Studenten som vant denne konkurransen konkurrerte med 45 andre ingeniørstudenter på Bygg- og miljødagen på NTNU. Spørsmålene i konkurransen handlet mest om Statsbygg.

– Spørsmålene skulle handle om Statsbygg fordi vi ønsket å nå de studentene som i utgangspunktet allerede var interessert i oss, og kanskje vurderte å søke jobb hos oss senere. Mens andre bedrifter ofte har et nettbrett til vinneren, valgte vi å gi dagen Prosjektleder for en dag som premie.

Les også: Disse ingeniørene er det mest behov for akkurat nå

Vinneren av

Bombet med informasjon

Arve Kvalsvik hjelper bedrifter å bli mer attraktive som arbeidsgivere. Han står blant annet bak Karrierebarometeret, en årlig omdømmeundersøkelse som gjennomføres blant norske studenter.

– I dataene fra Karrierebarometeret ser vi at studentene har begrenset detaljkunnskap om de ulike arbeidsgiverne. For det første blir de bombet med informasjon, og for det andre fremstår mange arbeidsgivere som svært like fra utsiden. Virksomheter som ønsker å få et budskap til å sitte må derfor skille seg ut, enten i hva de kommuniserer eller hvordan de gjør det, sier Kvalsvik.

Kvalsvik påpeker at det er effektfullt å formidle historier som blir gjenfortalt blant studenter.

– Informasjon som kommer fra venner og bekjente oppleves som mer troverdig og blir husket lenger enn den som kommer fra en firmarepresentant. Men for å få folk til å gjøre det må man gjøre seg fortjent til det, og det er ikke så enkelt. En må både ha noe som virkelig vekker interesse og som er lett å formidle videre.

Les også: Hit vil næringslivet at norske studenter skal dra

Ga bort gratis sofa

Kvalsvik synes Prosjektleder for en dag er en god ide forutsatt at man vil nå ut til studenter med historier om hvordan det er å jobbe som prosjektleder.

– Premien er relevant for budskapet Statsbygg vil formidle til studentene. Dette er jo ikke alltid tilfelle. Nordea ble for eksempel en gang kåret til beste stand på en karrieremesse etter at de kjørte en konkurranse der studentene skulle ta bilder av seg selv i en sofa, publisere dem på nettet og tagge dem med en hashtag.

Kvalsvik forklarer at vinneren fikk sofaen og stuntet skapte mye oppmerksomhet, som ledet mange inn på selskapets karrieresider.

– Likevel kan en spørre seg hvor mye sofaen bidro til å bygge Nordea sitt omdømme som arbeidsgiver.

2 av 3 stillingsannonser inneholder de samme klisjéene: «Vi har et godt arbeidsmiljø og muligheter for kompetanseutvikling»

På programmet sto omvisning og utfordringer i Regjeringskvartalet fra et prosjektlederperspektiv, fra venstre er prosjektlederen Ragnar Bovim, studentenKari Elisabeth Lien Johnsen.

Formidle historier

Han trekker frem Adeccos konkurranse hvor vinneren får være konsernsjef i en måned.

– At en student får sommerjobb som konsernsjef har en sjokkeffekt i seg selv. Tusenvis av studenter søker og det er lett å se for seg at de snakker seg imellom om prosjektet. Som en del av seleksjonsprosessen skal kandidatene skaffe seg stemmer fra andre studenter gjennom sosiale medier. Studenter blir også invitert inn som publikum i deler av den møysommelige utvelgelsesprosessen. Under hele prosessen produseres det materiale som er lett å dele i sosiale medier.

Ifølge han er det en prosess som involverer mange, og viser også at Adecco er i stand til å være innovative og formidle spennende jobber. 

Les også: Her er studentenes drømmejobber