HISTORIE: Byggematerialer fra et kinesisk tempel som ble bygget for fem hundre år siden har fått nytt liv i det norske galleriet i New York. (Bilde: Espen Zachariassen)
SYNLIG: De særpregede furugulvet strekker seg nesten ut på fortauet i bydelen Village. (Bilde: Espen Zachariassen)
BLIKKFANG: Hvis du senker blikket fra kunstutsillingen, ser du at tregulvet fra det tidligere tempelet nærmest er en kunstopplevelse i seg selv. (Bilde: Espen Zachariassen)
OM IGJEN: De gamle furubjelkene kan vel sies å være til gjenstand for tidenes gjenbruk av byggematerialer. (Bilde: Espen Zachariassen)
TÆRET: Det kinesiske tempelet var preget av detaljerte utskjæringer, som nå er preget av å ha ligget utendørs i flere år. (Bilde: Espen Zachariassen)

GALLERI SAND I NEW YORK

Bygget gulv av 700 år gamle bjelker

Uvanlig gjenbruk hos Vebjørn Sand i New York.

New York: Hvis du besøker den dramatiske utstillingen om nazistenes virksomhet under den andre verdenskrig hos Galleri Sand i New York, får du en ekstra kulturhistorisk opplevelse ved å senke blikket.

Gulvet i galleriet til den norske billedkunstneren Vebjørn Sand er høvlet av bjelker som er sju hundre år gamle.

- De kommer fra et tidligere tempel i Kina, sier Vebjørn Sand til Teknisk Ukeblad.

Les også: Bergen får verdens høyeste trebygg

Presset vekk av demning

Den detaljerte opprinnelsen er noe uklar. Historien skal ha det til at det utenfor en landsby i Kina for 700 år siden ble plantet furutrær som skulle brukes til å bygge et nytt tempel.

Der vokste de i to hundre år før de ble felt og tempelet reist.

Her fikk tempelet stå i fem hundre år før det ble tatt ned for å gi plass til en demning.

Bjelker og utskårne ornamenter ble av ukjent årsak skipet til USA på 70-tallet.

Her ble de liggende utendørs, utsatt for vær og vind.

Les også: Se utsikten fra nye World Trade Center

Råteskader

Vebjørn Sand driver sitt galleri sammen med bror Aune og medkunstner Marianne Aulie.

De kom over partiet med de historiske, men delvis råtne materialene et stykke nord i staten New York.

Råteskader ble skåret vekk til fordel for frisk ved, og bjelkene viste seg å være godt materiale til galleriet - som nå preges av et sju hundre år gammelt tempelgulv.

EGEN KUNST: Vebjørn Sand har latt noen av de historiske tempelbjelkene få sin plass i Galleri Sand. Espen Zachariassen

Se bildeserie øverst i saken.

Les også:

Vil sette verdensrekord over Mjøsa

Her er Jernbane-Norges nye stolthet  

Denne snøen skal brukes neste vinter