For å snu den negative utviklingen i ulykker på norske bygge- og anleggsplasser har hele næringen skrevet under på et HMS-charter. (Bilde: Dag Yngve Dahle)

HMS I BYGGENÆRINGEN

– Byggenæringen må slutte å gå etter lavest pris

Og tenke mer på sikkerhet, mener Statsbygg-sjefen.

Hvert år dør det arbeidstakere på norske bygge- og anleggsplasser. Rundt 100 personer får varige mén som følge av skade og cirka 8000 har skaderelatert fravær.

For å gjøre noe med dette, og løse utfordringen, undertegnet myndigheter, byggherrer, prosjekterende og utførende en HMS-charter for en skadefri bygge- og anleggsnæring tidligere i år.

Tirsdag møttes styringsgruppen som skal jobbe for å gjøre den norske bygg- og anleggsnæringen sikrere, på Fornebu.

Utfordrer bransjen

– Vi vil utfordre bransjen til å legge mindre vekt på å gå etter laveste pris. De som får tilsagnet må være konkurransedyktig, ikke bare på pris men også på kvalitet, seriøsitet og HMS, sier administrerende direktør i Statsbygg, Harald Nikolaisen, som leder styringsgruppen.

Nikolaisen understreker at store deler av bransjen kjører anbud som kun går på laveste pris. Han innrømmer at også Statsbygg har forbedringspotensial på dette punktet.

– Vi må øke fokuset på kvalitet og sikrere arbeidsplasser. Å kjøpe billig gir oftere dyre løsninger på sikt. Det lønner seg å satse på sikkerhet. Derfor må byggherrene, oss inkludert, lære oss å belønne sikkerhetssatsing langt bedre enn i dag når vi tildeler kontrakter, sier han.

Les også: «Fjordby» utenfor Oslo skal romme 150.000 mennesker

Behov for kunnskap

Et av de viktigste tiltakene for å redusere ulykkene på byggeplasser, er ifølge Nikolaisen bedre statistikk.

– Aktørene må bli flinkere til å dele statistikken over nestenulykker i deres bedrifter. Bransjen har et stort statistikkmateriale som bør deles slik at andre kan lære av det og komme ulykker i forkjøpet, sier han.

Statsbygg tar derfor initiativ til at de statlige aktørene skal gå foran og starte med aktiv deling av data om nestenulykker, uhell og uønskede hendelser.

– Når ulykkene skjer settes i gang store utredninger i regi av Arbeidstilsynet. Det vi ønsker å gjøre, er å lage en felles statistikk som gir aktørene muligheten til å sette inn tiltak før ulykkene skjer. For at det skal kunne gjøres trenger vi kunnskap om hvor problemene ligger, sier Nikolaisen.

Les også: Sjefingeniør: – Norge i ferd med å gå tom for god grus og pukk

Negativ utvikling

Statsbyggsjefen får god støtte fra Kari Sandberg, administrerende direktør i Entreprenørforeningen bygg og anlegg (EBA).

– Bedriftene har selv god oversikt over både ulykker og nestenulykker. Men Nikolaisen har helt rett i at det vil være et godt forebyggende tiltak å få opp en felles statistikk, sier hun.

Sandberg viser til at det de siste årene har vært en negativ utvikling i antallet ulykker på norske bygg- og anleggsplasser.

– Derfor er vi veldig glade for at HMS nå settes på agendaen hos hele bransjen via charteret. Det er viktig at alle ledd i bransjen tenker sikkerhet i alt de gjør. HMS er utrolig viktig arbeid, og bør belønnes i en anbudskonkurranse, ikke straffes fordi det gir økte kostnader, sier hun.

EBA-sjefen understreker at selv om det er bra at bransjen selv øker sikkerhetsfokuset, er det også behov for at myndighetene tar tak i problemet.

– I dag stilles ikke de samme HMS-kravene til utenlandske arbeidere som til norske. Vi kan ikke fortsette å ha et lovverk som er konkurransevridende ved at det stilles ulike krav til ulike aktører. HMS må bli en del av alle kontrakter, sier hun.

Les også:

Rapport: Alle nybygg bør bygges 100 prosent «energifleksible»

Byggingen av verdens høyeste trehus er i gang

Slik så betongveggen ut etter at trykktestingen gikk galt