(Bilde: Vestfold interkommunale brannvesen/NTB Scanpix)

SKJEGGESTADBRUA

Bulldoser og grunnforhold kan gi svar på brukollaps

Naboer ikke overrasket.

Både grunnforholdene og en bulldoser som jobbet under Skjeggestadbrua skal undersøkes i jakten på årsaken til brukollapsen mandag. Bilister må kjøre omveier i lang tid.

Det var like før klokka 15 mandag ettermiddag at bilister oppdaget at en del av den 230 meter lange brua over Mofjellbekken like før avkjøringen til Holmestrand, hadde sviktet. Et jordras under brua hadde ført til at pilarene som holder brua oppe, ga etter.

E18 ble umiddelbart stengt i begge retninger, og veistrekningen kommer til å forbli stengt i lang tid framover.

Byggeleder, geoteknikere og bruspesialister var mandag på stedet for å ta den ødelagte brua som ble åpnet i 2001, nærmere i øyesyn, og undersøkelsene fortsetter tirsdag. Flere naboer sier imidlertid at de ikke er overrasket over at jordmasser ødela europaveien.

– Hele området er i bevegelse. Jeg trodde at Statens vegvesen var kjent med dette, sier Fredrik Olsen til Dagbladet.

Les også: Kvikkleirefare nær skadet bru på E18

Bulldoser

Folk som bor i nærheten forteller også om stor trafikk med dumpere til og fra rasstedet under Skjeggestadbrua de siste månedene. En bulldoser som jobbet under brua, ble tatt av skredet like ved brufundamentene mandag ettermiddag, skriver Tønsbergs Blad.

– Vi har planert deler av terrenget på toppen av jordet på oppdrag fra grunneieren med en bulldoser som er eid av Maskinpartner, sier daglig leder Christoffer Bruserud i firmaet Oskar og Tormod Wike AS til avisen.

Bruserud tror imidlertid ikke at dette er årsaken til jordraset som førte til at brupilaren ga etter.

– Jeg tror det er for langt unna til at det kan ha forårsaket raset, men det blir opp til Statens vegvesen å vurdere og konkludere rundt årsaksforholdene, sier Bruserud.

Les også: Solvik-Olsen vurderer å se nærmere på andre E18-prosjekter

Ukjent for Vegvesenet

Verken Vegvesenet eller Holmestrand kommune hadde mandag kjennskap til bulldoseren som sto fast etter å ha arbeidet under Skjeggestadbrua.

– Vi har også observert at det er en bulldoser som ligger der, men vi vet foreløpig ikke hvem det er sin. Vi kjenner heller ikke til de arbeidene, sa avdelingsdirektør i Ingunn Foss i Statens vegvesen Vestfold til VG mandag kveld.

– En del av det vi holder på med nå er å finne ut hvorfor grunnbruddet skjedde. Bulldoseren er en av flere parametere i dette puslespillet, sier Foss.

Ifølge Tønsbergs Blad er jordraset på sørvestsiden av brua rundt hundre meter bredt. Bulldoseren som arbeidet der mandag, ble trolig dratt med av jordmassene og havnet på siden i en bekk.

Les også: Her forberedes Norges største samferdselsprosjekt

Topp prioritet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utelukker ikke at det kan bli aktuelt å undersøke flere av byggeprosjektene på E18 etter at fundamentet under Skjeggestadbrua kollapset. Gjenoppbyggingen av brua må uansett få høyeste prioritet, mener han.

– Dette er en veistrekning som er så viktig at det er åpenbart at oppbyggingen må ha topp prioritet, sier Solvik-Olsen til NRK.

Samferdselsministeren sier imidlertid at det er altfor tidlig å si hvor lang tid dette arbeidet vil ta. Mandag kveld var han mest opptatt av at ingen ble skadd. Tre tunge kjøretøyer, en minibuss og en del personbiler ble mandag ettermiddag stående igjen på stedet og rundt 45 personer ble evakuert.

– Vi er veldig glad for at dette har oppstått uten personskader. Men selvsagt, dersom det hadde vært biler i andre posisjoner så kunne det vært mer alvorlig, sier Solvik-Olsen.

Les også: Her er de fire alternativene til ny kollektivløsning i Oslo

Kvikkleire

Hos Statens vegvesen var man mandag kveld heller ikke i stand til å antyde noe tidspunkt for når trafikken igjen kan kjøre over Skjeggestadbrua.

– Fokus hos oss nå er å finne ut hva som har skjedd, så kommer vi til å utbedre skaden så fort som mulig, sier Ingunn Foss til NRK.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, er Statens vegvesen kjent med at det er store såkalte kvikkleiresoner nord og sør for brua.

– Det ser ut som det har vært utglidninger av løsmasser. Vi er klar over at det er dårlige grunnforhold i området. Men det er for tidlig å si om dette er et kvikkleireskred, sier Foss til fagbladet.

Hun sier til Dagbladet at Vegvesenet var klar over de vanskelige grunnforholdene i området, men at brua er fundamentert i fjell.

Bilister som kommer sørfra må framover belage seg på omkjøring gjennom Holmestrand, på veien som i mange år var kjent som «Dødsveien». De som kjører sørover må kjøre fylkesvei 35 gjennom Hof.

Les også:

Slik vil de bygge bruer som lager strøm

Blir digital motorvei: Deler av autobahn settes av til førerløse biler

Høyre vil ha SUV-avgift i Oslo