Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) fra Oslobyrådet snakker med pressen før hun skal inn til siste møte om Oslopakke 3. Partene møtes søndag ettermiddag for å gjøre ferdig avtalen. (Bilde: Lise Åserud / NTB scanpix)

BOMPENGER FOR ELBIL

Innfører bompenger for elbiler

Det blir også dyrere å reise kollektivt.

  • Elbil

Det gjensto bare finpussing på avtaleteksten da partene i Oslopakke 3-forhandlingene møttes søndag ettermiddag. Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) i Oslo foregrep den formelle enigheten da hun ankom forhandlingsmøtet.

– Hele avtalen er en fantastisk klimapakke for Oslo og Akershus. Dette er en stor dag, sa hun.

De andre representantene var mer forbeholdne og ville vente med å si noe før avtalen formelt var i boks. Avtalen skulle være klar til signering to timer etter møtestart. Partene har allerede planlagt pressekonferanse mandag formiddag, hvor innholdet vil bli presentert i detalj.

Bompenger for elbiler

Berg understreker overfor NTB at alle trafikantgrupper – med unntak av syklistene – må bidra når det skal sikres 50 milliarder kroner «til de store kollektivinvesteringene i Oslo og Akershus».

En passering med dieselbil i bomringen vil koste 53 kroner i tidsrommene 06.30-09.00 og 15.00-17.00. Bensinbiler må betale 48 kroner, mens det blir 10 kroner billigere utenom rushtiden.

Fra 2018 vil det koste 20 kroner å passere bomringen med elbil i rushtiden, og fra 2020 blir dette fast takst med et påslag på 10 kroner i rushtiden.

– De som forurenser mest skal betale mer. Det er naturlig at man betaler bompenger også for elbiler når vi øker prisen for alle andre. Det viktigste er at det fortsatt er billigst å velge de mest miljøvennlige alternativene, sier hun.

Dyrere kollektiv

Partene er også blitt enige om at prisen for å reise kollektivt skal øke utover realprisveksten. Påslaget skal etter det NTB forstår i sin helhet gå til finansiering av kollektivprosjekter som Fornebubanen, ny T-banetunnel fra Majorstua til Bryn og ny baneløsning for Nedre Romerike.

– Også de som reiser kollektiv må være med og bidra. Det var ikke min første prioritet, men det har vært viktig for andre parter, sier Berg.

I tillegg skal det settes av penger til nytt signalanlegg for dagens T-bane og oppgradering av trikkenettet i Oslo.

Kapasiteten på E18 vil bli utvidet med 1,5 kilometer i form av et vekslingsfelt i tillegg til to vanlige bilfelt, et bussfelt og en egen sykkelvei.

På E18 tas Høviktunnelen ut av første utbyggingsetappe, noe som etter det NTB forstår betyr at prosjekter vest for Strand skyves ut i tid.

Presenteres mandag

– Man må gi og ta i forhandlinger. Vi har fått veldig mye igjen for disse 1.500 meterne med vei, og skal dessuten utrede andre alternativer for resten av strekningen på to mil. Det er viktig for byrådet å ha alternativer som ikke øker veikapasiteten og som reduserer kostnadene, sier Berg.

Det legges ifølge Aftenposten opp til å presentere avtalen på en pressekonferanse mandag klokken 11.

Gjennom avtalen øker pengebruken på kollektiv og sykkel med 50 milliarder kroner de neste 20 årene.

I Oslo er bidraget fra bompenger til kollektivtrafikk 93 prosent, inkludert tiltak for gående og syklende Tilsvarende andel for Akershus er 72 prosent.

Forhandlingene mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbaneverket skulle vært ferdige for en måned siden.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (75)

Kommentarer (75)