LNG-fabrikken på Melkøya krever dobbelt av hva Statoil anslo av bemanning. (Bilde: Anders J. Steensen)

Bommet kraftig med bemanningen

  • Olje og gass

Da Statoil fikk godkjent Snøhvit-utbyggingen, så anslo de at bemanningen for drift skulle ligge på rundt 175 personer.

Les også:

Trengte mer folk

Etter at anlegget har vært i drift i fire år, viser det seg at disse anslagene var optimistiske. Nå er bemanningen oppe i over 350 personer.

– Det var ikke bare kostnadsanslagene for utbyggingen vi bommet på da vi planla dette anlegget, også i grunnbemanningen tok vi feil. Nå er vi dobbelt så mange som opprinnelig planlagt, forteller Øivind Nilsen.

Årsaken er at verken Statoil eller Linde som var konsulent, hadde oversikt over kompleksiteten i anlegget og hva det krevde av bemanning da planene ble oversendt Stortinget for godkjenning.





Ringvirkninger

– Dette kommer jo lokalsamfunnet her til gode. I tillegg har vi rundt 600 personer som er tilknyttet virksomheter som driver med vedlikehold og modifikasjonsarbeid for oss her i Hammerfest. De aller fleste av disse er bofaste i området. Sammen med de 150 millioner kronene vi årlig betaler i eiendomsskatt til kommunen og alle de som har fått jobb her og som har flyttet tilbake til Finnmark, gir dette store lokale ringvirkninger for en by som Hammerfest, sier informasjonssjef for Snøhvit, Marit Hansen.

SIste som melder om økt bemanning er ABB, som kommer til å ha ansette 50 personer for å kunne betjene oljeaktivitetene i Hammerfest.





Utdanning

Statoil har også et nært samarbeid med fylkeskommunen for opplæring av lærlinger.

Hvert år tas det inn 20 lærlinger på Melkøya.

– Vi samarbeider med fylkeskommunen for å få økt lokal kompetanse innen de fagområdene vi har behov for her i Finnmark, forteller Marit Hansen.

Avtalen med fylkeskommunen har de i samarbeid med Eni som holder på å bygge sin organisasjon i forbindelse med Goliat-utbyggingen.