Signalbygg: Det er umulig å ikke legge merke til Swix sitt nye logistikkbygg der det ligger tett inntil E6 nord i Lillehammer. Den karakteristiske logoen lyser opp, enten det er sommer eller vinter.
Swix har en egen FoU-avdeling som hele tiden jobber med å forbedre produktene. Nå kommer klassiske tørrvoksene med et nytt lokk som har en egen hempe som skal gjøre det enklere å "skrelle" av aluminiumsboksen etter hvert som du bruker opp voksen.
Egen butikk: I bygget ligger også en kombinert butikk og museum på cirka 600 m2. Her får Swix Sport vist frem hele produktspekteret til Swix, og produkter fra andre merkevarer de eier, som Lundhags, Toko og Ulvang.
God plass: I det nye lageret er alt styrt av strekkoder og lokasjonsplasser. Over 10.000 varelinjer går ut herfra hver uke, da bør systemet være effektivt. (Bilde: Mona Strande)
Stolt: Driftssjef Torbjørn Haugen i Swix er stolt av det nye signalbygget de har flyttet inn i på Lillehammer. – Vi har vært opptatt av å lytte til hva de ansatte ønsker for å få et bra arbeidsmiljø slik at de trives, og det virker det som om vi har klart, sier han.
For publikum: Fra hovedinngangen til Blåswixbutikken ser besøkende rett inn i produksjonslokalene. Folk synes det er stas å se at skismurningen de kjøper faktisk produseres her.
Klassikeren: Swix Blå er for mange selve symbolet på Swix, men faktum er at salget av tørrvoks og klister går nedover. Det er glidersalget som øker mest. Færre går klassisk, spesielt i Europa. Foto: Swix (Bilde: Vegard Breie)
Alltid på nett: All plukking av varer i lageret skjer via tablet. Det er brukervennlig for de ansatte, samtidig som det gjør det lettere for ledelsen å se hvor behovet for bemanning er størst i ulike perioder.
For publikum: Fra hovedinngangen til Blåswixbutikken ser besøkende rett inn i produksjonslokalene. Folk synes det er stas å se at skismurningen de kjøper faktisk produseres her.
Kontorer: Swix har vært opptatt av å lytte til de ansatte når de nye lokalene skulle utformes. Administrasjonsdelen var først tegnet som et åpent landskap, men de endte opp med 21 cellekontorer, et kundesenter med gode skillevegger, og åpne gjesteplasser i dette kaféområdet.
Digitalt: Systemet for plukking av ordre er veldig enkelt. Når en ordre skal pakkes, kommer varene med vareheisene, og Hege B. Mikkelsen trykker på skjermen for å bekrefte hver vare. Etterpå bekrefter hun på en ny skjerm på pakkebordet når de samme varene legges i esken.
Plast: I plastmaskinene produseres deler til Swix-stavene, emballasje til gliderproduksjonen, og mindre produkter som isskraper. (Bilde: Mona Strande)

SWIX

Bli med inn i Swix-lokalene i Lillehammer

Swix Sport

Cirka 60 ansatte på Lillehammer og cirka 35 i Oslo.

Swix Sport, som er eierselskapet i Swix Gruppen, eies 100 % av industri- og finanskonsernet Ferd AS. Eier i tillegg til Swix merkevarene Toko, Lundhags, Ulvang, Bavac, Proski og Original Teamwear.

Omsetning på 813 millioner kroner i 2014. Rundt halvparten av omsetningen er hardvare som voks, glider, børster og staver. Den andre halvparten er klær. Andelen eksport er nå så vidt større enn omsetningen i Norge.

Glider, voks og små plastdeler, som trinser til stavene, produseres på Lillehammer. Stavproduksjonen skjer i Litauen, hvor Swix åpnet en helt ny fabrikk i 2014. Tekstilene produseres i Øst-Europa og Kina.

Hovedmarkedene utenom Norden er Mellom-Europa, USA og Canada.

På Storhove nord i Lillehammer, strategisk plassert på en åpen slette midt mellom E6 og Dovrebanen, er det reist et stort rødt signalbygg i en liten vei med blått skilt.

Det 9600 m2 store byggets fasade domineres av en iøynefallende rød Swix-logo. Rødfargen strekker seg fra logoen og rundt det avrundede hjørnet av bygget, som imiterer formen til en carvingski.

Det er her, i veien med det omdiskuterte, men likevel vedtatte navnet Blåswixvegen, at Swix nå dresser seg opp for videre vekst – selv om skisesongen blir kortere.

Vokste seg for store

– Vi ville ha et logistikkbygg litt utenom det vanlige. Et som er mer enn en firkantet kloss, og som både ser bra ut og kan ha en markedsføringseffekt, med så god synlighet som vi har her rett inntil E6, sier driftssjef Torbjørn Haugen i Swix Sport.

Men det er naturligvis ikke ønsket om et merkevarebyggende signalbygg som er hovedårsaken til at Swix i sommer har flyttet den knappe mila nordover fra sitt gamle lokale lengst sør i Lillehammer.

Dette er et nøye gjennomtenkt strategisk valg for fortsatt vekst, siden omsetningen i bedriften har doblet seg fra 400 til 800 millioner kroner de siste 6–7 årene.

– Vi hadde bygd ut lokalene sør i byen så mange ganger at det ikke fantes flere utvidelsesmuligheter. De siste åra hadde vi brukt gamle produksjonslokaler som lager for å spe på arealet. Etter hvert ble det en labyrint som vi logistikkmessig hadde vokst ut av for lengst, forklarer Haugen. Han er overbevist om at de nye lokalene både vil øke effektiviteten og bedre arbeidsmiljøet for de ansatte.

Eget fotavtrykkSwix har en egen FoU-avdeling som hele tiden jobber med å forbedre produktene. Nå kommer klassiske tørrvoksene med et nytt lokk som har en egen hempe som skal gjøre det enklere å

Eget fotavtrykk

Da Swix Sport i samarbeid med sin eier Ferd AS begynte å lete etter et nytt sted å etablere seg, vurderte de flere ulike plasseringer. Oslo var nevnt. Det samme var Gardermoen.

Men det har alltid vært noe spesielt mellom Lillehammer og Swix, og så fort Oppland fylkeskommune og Lillehammer kommune fikk høre at Swix ønsket å bygge nye lokaler, trakk de opp Storhove-esset av ermet.

I tillegg til den 21 mål store tomta har Ferd opsjon på fem mål til sør for det nye bygget. Dermed har Swix plass til å vokse.

– Dette er vårt fotavtrykk for de kommende 10–15 år, og det skal være vår motor for identitet og merkevarebygging. Lillehammer er helt sentralt for å bevare kompetanse internt i bedriften, samtidig som beliggenheten her i Nordens skinavle gir oss kredibiliteten vi trenger når det gjelder vår tilknytning til skiidrettene, sier administrerende direktør i Swix Sport, Ulf Bjerknes.

3500 paller

I juni flyttet administrasjonen og lageret inn i det nye bygget. Det meste ble gjort på en langhelg, inkludert flyttingen av 3500 paller med varer. Dermed ble det ikke mer enn to dager nedetid på leveranser til butikk.

Det nye lageret er 4600 m2 stort, og har alt på ett plan med 9,5 meter frihøyde til tak. Alle varer har sin egen lokasjon basert på strekkoder, og all plukking skjer via nettbrett som alltid er online.

Produksjonslinjene ble flyttet i fellesferien. Swix har tre linjer for voksproduksjon: Glider, tørrvoks og klister. I tillegg har de fem plastmaskiner som produserer trinser, håndtak, klisterskraper og emballasje.

– Vi startet gliderlinja først fordi det er den det er mest press på. Her jobber vi to skift store deler av året og produserer glider både for Swix og Toko. Da vi følte oss trygge på at det gikk greit, startet vi opp de andre linjene én etter én. Plastproduksjonen startet vi til slutt. Vi har hatt mye mindre oppstartsproblemer enn vi hadde turt å håpe på med så mye nytt på en gang, sier driftssjefen.

For mens produksjonslinjene har vært med på flyttelasset fra Hagevegen til Blåswixvegen, er alt mellom blandepunktet og selve linja nytt.

Stolt: Driftssjef Torbjørn Haugen i Swix er stolt av det nye signalbygget de har flyttet inn i på Lillehammer. – Vi har vært opptatt av å lytte til hva de ansatte ønsker for å få et bra arbeidsmiljø slik at de trives, og det virker det som om vi har klart, sier han.

– Vi har gode varmekabler i alle rørgater, og mye bedre temperaturstyring med temperaturfølere i alle tanker og nedtappingsrør. Dermed har vi kontroll på at temperaturen blir nøyaktig som ønsket i produksjonen, slik at vi kan produsere mer jevnt og stabilt så fort vi får kjørt gjennom alle produktene og lært oss de ideelle temperaturene for hvert enkelt, sier Haugen.

I det gamle lokalet hadde de rørgater som gikk i alle retninger. Enkelte ganger hopet det seg opp med et produkt der hellingen var for liten når temperaturen sank og produktet stivnet.

Det stengte hele tilførselen til linja, og tok lang tid å tine opp igjen.

Temperaturstyring

– God varmestyring er avgjørende for å få mindre nedetid. Vi har også flere blandetanker, noe som gir oss større fleksibilitet ved at vi kan kjøre flere serier tettere på hverandre, sier Haugen.

De to ansatte som har det ærefulle oppdraget med å blande sammen mirakelblandingen som blir til, for eksempel Swix blå eller Universalklister, har også fått betraktelig bedre arbeidsforhold.

Det er bygget en egen mesanin for blanding, som gir samme arbeidshøyde til alle tankene, selv om de har ulik størrelse. Hver blandetank har sitt eget avsug, slik at operatørene ikke skal innånde for mye avgasser.

I tillegg er lokalene mye lysere og mer åpne, og romtemperaturen mer behagelig enn i de gamle lokalene.

I tillegg er lokalene mye lysere og mer åpne, og romtemperaturen mer behagelig enn i de gamle lokalene.Egen butikk: I bygget ligger også en kombinert butikk og museum på cirka 600 m2. Her får Swix Sport vist frem hele produktspekteret til Swix, og produkter fra andre merkevarer de eier, som Lundhags, Toko og Ulvang.

– På blanderommet fyrer vi grytene med hetolje for å varme opp voksen. Det er et system som kjører oljen opp mot 180 grader, og det avgir en del varme. Derfor har vi også installert et par kjøleaggregater for å holde temperaturen behagelig for de som skal jobbe der, sier Haugen, som er stolt av at de, selv i et bygg med så mye produksjon, logistikk og glass, har klart å få til et bygg med energiklasse B.

Mye av tanken bak de nye systemene både på lager og i produksjon, har vært å slippe personavhengigheten.

På lageret er det derfor lokasjonsstyring. Dette har de hatt i 10 år på ferdigvarene, men nå har de også begynt å legge råvarer inn på lokasjon og styre det på samme måte.

Tidligere var det flere varer man bare måtte vite hvor lå, eller gå rundt og lete etter, dersom man ikke kunne spørre noen som visste. Det var både tidkrevende og lite effektivt.

I produksjonen var det gjerne slik at enkeltpersoner hadde i hodet når voksen var klar for tapping, eller hvilken temperatur som var ideell i kjøletunnelen. Det er risikabelt.

– Nå har vi programmer som styrer, slik at du ikke får tappet før det er riktig temperaturintervall i gryta. Det skal være umulig å kjøre samme produkt på 110 grader og 90 grader. Du blir tvunget til å kjøre på riktig temperatur så kvaliteten på produktet blir lik og stabil hver eneste gang. Det er den stabile kvaliteten vi ønsker å oppnå, forklarer Hagen.

God plass: I det nye lageret er alt styrt av strekkoder og lokasjonsplasser. Over 10.000 varelinjer går ut herfra hver uke, da bør systemet være effektivt.
God plass: I det nye lageret er alt styrt av strekkoder og lokasjonsplasser. Over 10.000 varelinjer går ut herfra hver uke, da bør systemet være effektivt. Mona Strande

Flere helårsprodukter

Men selv om Swix selger 170 tonn skismurning i året, er det et faktum at skisesongen blir kortere – og at det store deler av året er snøfritt.

– Det er nettopp derfor vi kjøpte Lundhags i 2012, og også derfor vi har kjøpt retten til rulleskimerket Proski. Vi prøver å orientere oss mer mot helårs- og sommerprodukter i tillegg til de viktige vinterproduktene, sier Haugen, som håper denne satsingen også vil gjøre det lettere å holde jevn bemanning på lageret, som nå er veldig sesongbetont.

Det første skrittet mot mer jevn bemanning blir flyttingen av Lundhags tredjepartslager fra Gøteborg til Lillehammer neste år. Før den tid er målet at lageret skal være tollfritt også, noe som vil gjøre all eksport og tollbehandling mye enklere.

Swix-direktøren har fortsatt tro på videre vekst:

– Vi har mange lanseringer på vei innen alle områder som vi håper vil gi selskapet nye løft fremover. Veksten vil komme på mange områder, men kanskje mest innen kategorier som gir oss salg på andre sesonger enn vinter, sier Ulf Bjerknes.