Hal4e er utviklet her i Årdal. Her er noen av dem som jobber med forskningen på den nye teknologien. Fra venstre: Benedicte Ofstad (Kjemiker, med ryggen til), Kati Tschöpe (kjemidoktor), Johannes Aalbu (teknologidirektør) og Torstein Berge (kybernetiker). (Bilde: Tore Stensvold)
Slank: 2014-modellen av Range Rover Sport er 900 kilo lettere enn 2010-modellen. (Bilde: Range Rover)
Alle gode ting: I 2016 skal Hydro ta i bruk et nytt valseverk ved Grevenbroich-anlegget i Tyskland. Det blir det tredje og øker kapasiteten med 200.000 tonn. (Bilde: Hydro)

HYDRO ALUMINIUM

Bilindustrien skriker etter aluminium: Hydro klarer ikke å levere nok

Da finanskrisen herjet, satte konkurrentene på bremsene for sin forskning.

– Vi ga bånn gass. Forskning og utviklig ble høyere prioritert. Det ser vi resultatene av nå, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i Hydro til Teknisk Ukeblad.

Forskningen har gitt resultater på flere områder. På Karmøy skal Hydro bygge et pilotanlegg for framstilling av aluminium med langt lavere energibruk, den såkalte Hal4e-teknologien.

Firedobler

I Tyskland går produksjonen av en ny legering for bilindustrien for fulle mugger. Etterspørselen er større enn Hydro klarer å dekke.

– Vi satset på utvikling av en aluminiumslegering som gjør bilprodusenten i stand til å produsere sidepaneler i ett stykke. Nå bygger vi ut og firedobler produksjonskapasiteten ved valseverkene i Tyskland, sier Brandtzæg.

Bilindustrien vil ha letter biler. Hydro har bidratt til å slanke Range Rover Sport med 925 kilo fra 2010 til 2014.

I USA er Ford i gang med å erstatte stål med aluminium i den populære Ford F 150-modellen. Fra 2014 til 2015 er modellen slanket med 317 kilo.

Les om bedriften som trosser oljenedgangen: Har tidoblet ordreboka

Rekordresultat

Hydro presenterte i dag et rekordartet resultat for årets første tre måneder med et overskudd på 3,2 milliarder kroner før finansposter og skatt.  Det er opp fra 2,8 milliarder kroner i fjerde kvart i fjor. Omsetningen var på  23,2 milliarder kroner, opp fra 21,6 siste kvartal i fjor.

Brandtzæg ser ikke så mange skjær i sjøen framover. Noe usikkerhet er det rundt produksjonskapasiteten i Kina og eventuelt dumping av priser for å øke deres eksport. Hydro ser imidlertid fortsatt vekst i verdens etterspørsel etter aluminium.

Brandtzæg tror det europeiske markedet vil etterspørre mer og mer aluminium til bygningsindustrien.

– Bygninger står for 40 prosent av energibruken i Europa. Skal den ned, er aluminium en del av løsningen. I USA er det allerede skjedd en dreining, sier han.

Les også: Flere nye fjorder kan få batteriferger

Klar: Spesialbygde vogner suger opp den ferdige aluminiumen fra elektrolysecellene og frakter til støperiet..
Spesialbygde vogner suger opp den ferdige aluminiumen fra elektrolysecellene og frakter til støperiet.. Tore Stensvold

Pilot-støtte

Planen for pilotprosjektet med 60 elektrolyseceller med Hal4e-teknologien på Karmøy går framover. Enova-støtten på 1,55 milliarder kroner til det langt mer energi- og miljøvennlige framstillingsteknologien er godkjent av EØS-organet ESA.

Multiconsult er hyret innfor prosjektering av rivningsarbeid, ny elektrolysehall, likerettere og transformatorstasjoner, kraftdistribusjon, infrastruktur og hjelpesystemer.

Hydros styre har godtatt en investering på 3,9 milliarder kroner, inkludert Enova-støtten. Energikontraktene mangler fortsatt.

– I løpet av 2016 vil vi ta endelig beslutning om å sette i gang bygging. Vi trenger årlig 1 TWh, men vi er ikke i mål med de langsiktige kraftkontraktene, sier Brandtzæg.

Les også: Verdens største jetmotor får 3D-printet komponent

Patentert sortering

Hydro har også sikret seg en patentert teknologi for sortering av aluminiumsskrap. Brandtzæg vil ikke si hvor mye Hydro har betalt for WMR Recycling GmbH (WMR) i Dormagen, Tyskland, men lovpriser teknologien.

– Det er verdens mest avanserte teknologi, blant annet basert på røntgen, for å sortere skapet. Det gjør at vi får mer og bedre kvalitet på aluminiumen vi sorterer, sier Brandtzæg.

Anlegget i Dormagen sorterer 36.000 tonn forbrukerskrap årlig. Det leveres nå til Hydros produksjonsanlegg for resirkulert aluminium i Europa. Hydros nye anlegg for resirkulering av drikkebokser, som planlegges i Neuss, rett i nærheten av Dormagen, vil benytte flere av teknologielementene som WMR-anlegget bygger på.

– Vi vil ta i bruk teknologien på våre to resirkuleringsanlegg i USA og våre seks i Europa. Når vi vet at det kreves kun 5 % av energien å smelte om resirkulert aluminium, er økt bruk av skrapaluminium viktig for oss i vårt mål om å bli klimanøytral i 2020, sier Brandtzæg.

Les også: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet

Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg la onsdag fram tall for første kvartal 2015: Rekordresultat på 3,2 milliarder kroner.
Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg la onsdag fram tall for første kvartal 2015: Rekordresultat på 3,2 milliarder kroner. Tore Stensvold

Gjenbruk

Han sier at resirkulering av aluminium blir viktigere i framtida. 75 prosent av all primæraluminium produsert, er fortsatt ute i markedet.

In 2014 resirkulerte Hydro nærmere 1.1 million tonn aluminium, og spilte derfor en betydelig rolle i den globale resirkuleringsindustrien.

I HAL4e skal Hydro presse grensen for energiforbruk ned til 12,3 kilowattimer per kilo produsert aluminium (kWh/kilo), samtidig som produktiviteten ved cellen holdes på et veldig høyt nivå. 

Teknologien er utviklet og testes i Årdal.

Karmøy-start 2017

I det planlagte pilotanlegget på Karmøy vil produksjonskapasiteten bli om lag 75.000 tonn aluminium. Til sammenligning produseres det i dag 190.000 tonn på anlegget. Går alt etter planen, kan piloten for HAL4e-teknologien være på plass i 2017.

Hydro vil også teste en versjon av teknologien, hvor målet er å komme helt ned til 11,5 kWh/kg.

I dag ligger verdensgjennomsnittet i overkant av 14 kilowattimer per kilo produsert, med en strømtetthet, og dermed produktivitet, som er mye lavere enn den som Hydro jobber med å realisere. CO2-utslippene skal samtidig ned til omtrent 1,5 tonn per tonn aluminium.