Opel Amperas design hinter til tidligere utstillingsbiler som Opel Flextreme og GTC Concept. (Bilde: Opel)
Opel Amperas design hinter til tidligere utstillingsbiler som Opel Flextreme og GTC Concept. (Bilde: Opel)
Med en rekkevidde på 60 km kun med energien fra batteriene, vil Opel Ampera i stor grad fungere som en ren elbil. Ifølge Opel kjører 80 prosent av tyske sjåfører under 50 km om dagen. (Bilde: Opel)
Opel Ampera har en relativt hissig utseende front med bumerangformede lykter og et stort og selvsikkert lyn-emblem. (Bilde: Opel)
Opel Ampera er en plug-in-hybrid som kort fortalt betyr at den har batterier som kan lades opp på forhånd på samme måte som en ren elbil. (Bilde: Axel Wierdemann)
Å øke rekkevidden handler også om å optimalisere aerodynamikken. Sidespeilene avslører at "noen" har tenkt på luftstrømmene. (Bilde: Axel Wierdemann)
Bumerangformen forbinder frontlyktene og tåkelysene. (Bilde: Axel Wierdemann)
(Bilde: Axel Wierdemann)
Opel har satset på et sporty interiør med svart, rødt og mørk metalliclakk. (Bilde: Axel Wierdemann)
Ampera er utrustet med to store infoskjermer, hvorav den ene er trykkfølsom. (Bilde: Axel Wierdemann)
Opel Ampera har fire seter og et bagasjerom som rommer 301 liter. (Bilde: Axel Wierdemann)
GMs regnestykke er slik: De som kjører en Opel Ampera 60 kilometer om dagen og 22.000 km i året vil spare rundt 1.700 liter bensin, mens de som kjører 100 km daglig, eller 36.500 km i året sparer om lag 2.200 liter bensin sammenlignet med en gjennomsnittlig konvensjonell bensinbil i dag. (Bilde: Axel Wierdemann)
Voltec-systemet består av en litium-ionbatteripakke, en 111 kilowatts elektromotor og en et aggregat som genererer strøm til batteriene. (Bilde: Axel Wierdemann)
De 220 litium-ioncellene er pakket inn i en T-formet batteripakke med en energikapasitet på 16 kilowattimer.
Litium-ionbatteriene på nært hold.
"Voltec" er navnet framdriftssystemet til Opel Ampera har fått.
Chassiset på Opel Amera er identisk med Chevrolet Volt.

BILDESERIE: Opel Ampera