Ved å bruke en egenutviklet app, sparer Engie så mye tid på rapporterg ved rørinspeksjoner at de fordobler antallet inspeksjoner. Det gjør at de oppdager flere skader på rør, før problemene er så store at rørene må byttes ut. (Bilde: Koen Vlaeminck/Engie Norge)

App sparer Engie fra å måtte bytte ut opptil 23 km med rør – til 100.000 kr meteren

Mobil løsning for rørinspeksjoner.

Engie Norge (tidligere GDF Suez) har utviklet en mobil løsning for rørinspeksjoner offshore, som bidrar til at selskapet kan øke antall inspeksjoner  og samtidig kutte kostnader.

Oljeselskapet har tatt løsningen i bruk på Gjøa-plattformen i Nordsjøen, og forventer at antall inspiserte rørlinjer vil fordobles og at selskapet kan spare mellom fem og ti millioner kroner i året på feltet, på grunn av bedre effektivitet.

Det kan spare selskapet for utskifting av opptil 23 kilometer med rør, som alt medregnet ville kostet dem minimum 100.000 kroner per meter.

Nedbemanner

Og oljeselskapet vil trolig måtte spare der de kan. Onsdag morgen kom meldingen om at Engie, for første gang på sine 15 år på norsk sokkel, må nedbemanne. 

Ifølge Sysla.no må inntil elleve medarbeidere gå.

Dermed blir behovet for å ta kontroll på kostnadene forbundet med de skadede rørene bare større.

Det er om lag 2000 rør av typen SS316 på Gjøa-plattformen. Dette er rør som inneholder alt fra vann og luft, til kjemikalier og hydraulikkolje, som man ikke ønsker lekkasjer fra. 

Jevnlige inspeksjoner av disse er dermed avgjørende for å avdekke degradering, korrosjon og skader, som rørene er mye utsatt for. Men det utgjør også en stor arbeidsmengde. 

Fordi resultatene fra inspeksjonene til nå har blitt rapportert skriftlig, har inspektørene til Engie i noen tilfeller brukt 20 prosent av tiden offshore på å inspisere rørene, og 80 prosent på rapportering.

– Vi holdt på å drukne i papir. Etter hver tur måtte inspektørene skrive opptil 80 sider med rapporter, som de sendte til land, slik at resultatene kunne arkiveres i vedlikeholdssystemet og gjennomgås av ingeniører, forklarer Arne Bekkeheien, leder for Mekanisk og vedlikehold i Engie, til Teknisk Ukeblad. 

Ved å bruke appen på et nettbrett får inspektørene tilgang til inspeksjonsdata og arbeidsordre ute i felten, og kan sende resultatene direkte til land, hvor de umiddelbart blir tilgjengelige. 
Ved å bruke appen på et nettbrett får inspektørene tilgang til inspeksjonsdata og arbeidsordre ute i felten, og kan sende resultatene direkte til land, hvor de umiddelbart blir tilgjengelige.  Koen Vlaeminck/Engie Norge

Har snudd arbeidsmengden på hodet

Det var utgangspunktet for at oljeselskapet utviklet applikasjonen Emis, Engie mobile inspection solution, sammen med IT-selskapet Bouvet.

Ved å kunne bruke appen på nettbrettene Ecom, produsert av HawCom, som er sertifisert for bruk i eksplosjonsfarlige områder, får inspektørene tilgang til inspeksjonsdata og arbeidsordre ute i felten. 

Her kan de også lagre inspeksjonsresultatene direkte på nett, slik at ingeniørene som sitter på land umiddelbart har dem tilgjengelige for analyser og kan ta beslutninger basert på dem.

Dette var en prosess som tidligere kunne ta opp mot to uker.

Slik har selskapet klart å snu arbeidsmengden på hodet. Nå bruker inspektørene 20 prosent av tiden til å rapportere og 80 prosent av tiden til å inspisere. 

Fanger opp skader tidlig

Ettersom antall inspeksjoner er doblet, vil inspektørene rekke å undersøke rør som før ikke ble prioritert.

Det gjør det mulig å fange opp flere potensielle skader, før de utvikler seg til større problemer, noe som kan spare Engie for enorme utgifter på utskifting av rør.

Utskifting av opptil 23.000 meter med rør, til en meterpris på 100.000 kroner, utgjør potensielt svært høye summer. 

– I verste fall er det snakk om over to milliarder kroner, understreker Bekkeheien. 

Engie har regnet ut at de kan spare mellom fem og ti millioner kroner på Gjøa-plattformen i året. Og det er kun for én type rør.

Per i dag brukes appen til inspeksjoner på én rørtyper, men Engie jobber med å utvide bruken til andre rørtyper, til selve skroget og tankinspeksjoner.
Per i dag brukes appen til inspeksjoner på én rørtyper, men Engie jobber med å utvide bruken til andre rørtyper, til selve skroget og tankinspeksjoner. Koen Vlaeminck/Engie Norge

Utvider bruken

Nå jobber Engie også med å utvide bruken av appen til vedlikeholdsarbeidet med andre rørtyper, til arbeid på selve skroget til plattformen og tankinspeksjon. 

Samtidig er det slik at Gjøa er en ganske ny installasjon, fra 2010, og har foreløpig et relativt lavt vedlikeholdsbehov.

Dermed vil det være større gevinster å hente på eldre installasjoner. 

– Det er også vanskelig å tallfeste hvor mye vi ser for oss at vi kan spare ved å utvide bruken. Det vi vet er at vi frem i tid måtte vurdert å oppbemanne, for å holde tritt med alle inspeksjonene som må gjennomføres. Det slipper vi nå, påpeker han.  

Vil ha med andre operatører

Utviklingen av applikasjonen tok cirka ett år, og har kostet selskapet rundt 2,5 millioner kroner. En sum oljeselskapet ser for seg at de vil kunne spare inn på omkring seks måneder. 

Engie Norge har dessuten vært i kontakt med hovedkontoret med tanke på å ta løsningen i bruk internasjonalt i Engie. 

– Dette er et verktøy vi har utviklet på egenhånd, så vi kan ta det i bruk på andre installasjoner uten ekstra kostnader, påpeker vedlikeholdslederen. 

I tillegg er det også flere andre oljeselskaper som har vist interesse for applikasjonen, opplyser Bekkeheien. 

– VI har hatt dialog og møter med andre selskaper, i håp om å få flere operatører med på laget. Per nå er det ikke noe vi har som mål å tjene penger på, men det vil være en fordel for oss å få erfaringer fra flere, sier han. 

Applikasjonen er tatt i bruk på Gjøa-feltet, hvor Engie er operatør.
Applikasjonen er tatt i bruk på Gjøa-feltet, hvor Engie er operatør. Jan Inge Haga/Engie Norge

Flere sparer

Systemet til Engie er ikke det første til å ta i bruk mobile enheter for å forenkle rapporteringen i forbindelse med vedlikehold offshore og andre eksplosjonsfarlige områder. 

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om løsningen til Sap, som var mye brukt i landbaserte selskaper, men som også kunne tas i bruk offshore, da Bartec Pixavi lanserte sin «Nordsjø-mobil». 

Shell har dessuten brukt mobile løsninger i forbindelse med arbeidstillatelser på anlegget for Ormen Lange på Nyhamna siden september 2014.

Det gjør at selskapet sparer 50-100 arbeidstimer om dagen

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)