CHC meldte om den tragiske ulykken på sin hjemmeside. (Bilde: Screenshot)
Det var et Eurocopter EC225 av denne typen som nødlandet sør for Shetland i oktober i fjor. Foto: CHC Helikopter Service (Bilde: CHC Helikopter Service)

EUROCOPTER AS 332L2 SUPER PUMA

Andre nødlanding på sjø av samme selskap

Det norske søsterselskapet setter sine maskiner på bakken.

Eurocopter AS 332 Super Puma

  • Type: Stort transporthelikopter
  • Antall passasjerer: 19
  • Flygere: 2
  • Lengde: 16,29 meter
  • Hastighet: 276 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 830 kilometer

I 2002 måtte en Super Puma fra selskapet Norsk Helikopter nødlande på et tankskip utenfor jærkysten. En løs motordel nesten delte helikopterets ene av til sammen fem rotorblader i to i hendelsen. Ingen ble skadet i dette uhellet.       

Havariet med et Eurocopter AS 332L2 Super Puma-helikopter vest av Shetland i går kveld er andre gang et helikopter fra skotske CHC Scotia må nødlande på sjø i britisk sektor løpet av 10 måneder.

Skotske CHC Scotia og norske CHC Helikopter Service er søsterselskap tilhørende det kanadiske helikopterkonsernet CHC, med hovedkontor i Vancouver.

Det norske selskapet CHC Helikopter Service på Sola har ikke hatt ulykker med helikoptertypen Eurocopter AS 332L2 siden en ulykke ved Norne-feltet i september 1997. Den gang omkom 13 mennesker.

Selskapet har likevel satt samtlige fem maskiner av typen Eurocopter AS 332L2 på bakken inntil årsaken til havariet av en maskin av tilsvarende type vest av Shetland i går kveld er avklart.

Tre omkomne

- Helikoptertypen har i alle år blitt regnet som sikkert, sier tidligere Super Puma-pilot, Per Gram, til tu.no.

Gram, som har 4500 flytimer i Super Puma-cockpiten, sier at utenom Norne-ulykken har helikoptertypen vært utsatt for en nødlanding på sjøen uten tap av mennskeliv i 1990-årene og to nødlandinger på skipsdekk.

Sist skjedde det med en maskin fra Norsk Helikopter i 2002. Norskbaserte Helikopter Service tok sin første Super Puma i bruk i 1983.

Helikopteret som havnet i sjøen vest for Shetland like før klokken 20 norsk tid i går, fløy for det franske oljeselskapet Total.

Ulykkesmaskinen hadde lettet fra Fred Olsen-riggen Borgsten Dolphin som ligger i Atlanterhavet mellom Shetland og Færøyene. Den havarerte Super Puma-maskinen var noen minutters flyging fra landing på Sumburgh-flyplassen helt sør på Shetlandsøyene da det av ukjent årsak havnet i sjøen.

14 av de om bordværende ble reddet av S-92- helikoptre fra Kystvakten på Shetland. Tre personer er funnet omkommet. En person er fortsatt savnet.

Les også: 11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor

Ulykker i britisk sektor

Per Gram kan ikke si hvorfor det oftere er hendelser og ulykker med helikoptre på britisk side av Nordsjøen enn i Norge. Selskaper i både Storbritannia og Norge følger regelverk utarbeidet av EU.

- I Norge er det imidlertid foretatt ytterligere skjerping av trening og vedlikehold etter anbefalinger i tre rapporter utarbeidet fra forskningsinstitusjonen Sintef i Trondheim. Mulig at dette har hjulpet, påpeker Gram.

 - En annen forskjell mellom de to landene er at norske helikoptre bare flyr med 80 prosents motorytelse mens britene utnytter 100 prosent av motorkraften under flyging. Dette mener mange her i landet er et viktig bidrag til den bedre norske sikkerhetsstatistikken.

De to nødlandingene med Eurocopter-helikoptre skjedde i mai og oktober i fjor. Samtlige ombordværende ble berget etter disse nødlandingene.

Ved ulykken i mai i fjor ble de 14 personene om bord reddet da en Eurocopter EC 225 måtte nødlande i sjøen omkring 30 nautiske mil øst for Aberdeen.

Seks måneder senere, i oktober 2012, måtte et annet helikopter av samme type og fra samme selskap nødlande på sjøen ved Shetland. I begge hendelsene hadde helikoptrene problemer med oljetrykket i girboksen i rotorhodet.

Les også: Denne sprekken setter Super Puma på bakken

Flyforbud

De to nødlandingene førte til at samtlige over 100 produserte EC-225 i hele verden, med få unntak, fikk flyforbud inntil oljetrykkproblemet i girboksen var løst. Først 7. august i år ble forbudet hevet. Da antok produsenten Eurocopter i Marseille at nye sikkerhetsrutiner ville redusere faren for gjentakelser av uhellene til det minimale.

L2 Super Puma-maskinen som havnet i sjøen ved Shetland i går er en tidligere utgave av EC-225-modellene. Denne versjonen ble ikke rammet av det langvarige flyforbudet for den nyere utgaven.

I Norge fortsatte CHC Helikopter Service i vinter å operere sine fem Super Puma, mens EC 225 som ikke var i livsviktig redningsberedskap, ble satt på bakken.

Også Super Puma-maskinen til Airlift i redningsberedskap på Svalbard fikk dispensasjon for å bli stående på vakt i perioden. Den samme dispensasjonen hadde redningsutgavene av EC-225 til Bristow Helicopters Norway.

I april 2009 havarerte et AS 332 Super Puma-helikopter fra det britiske selskapet Bond Helicopters 30 nautiske mil utenfor kysten av Aberdeenshire i Skottland. Samtlige 16 om bord omkom da maskinen falt i havet etter at det oppsto problemer med oljetrykket i helikopterets girboks underveis fra BPs Miller-plattform til Aberdeen.

Les også: Slik lages skandaleakslingen

16 år siden sist i Norge

I Norge skjedde siste dødsulykke med et Super Puma i september 1997 da den ene motoren til helikopteret gikk løpsk og skar seg underveis fra Brønnøysund til Norne-skipet. 13 mennesker mistet livet da maskinen fra Helikopter Service falt i havet.

Her i landet er en militær versjon av EC-225, kalt EC-725, den ene av to gjenværende kandidater til kjøp av nytt norsk redningshelikopter etter den velkjente Westland Sea King.

Les også:

Dobler beredskapen på Svalbard  

Super Puma kan fly i Nordsjøen igjen

Girkassa er helikopterets akilleshæl

Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen