En arbeider ødela synet på det ene øyet under montering av den første tunnelboremaskinen på Follobanen. Dette bildet er tatt to dager etter ulykken. (Foto: Mari Gisvold Garathun)

ARBEIDSULYKKE PÅ FOLLOBANEN - ACCIONA GHELLA

Alvorlig arbeidsulykke på Follobanen

Mann ødela synet.

Onsdag i forrige uke skjedde det en alvorlig ulykke på Åsland, sør i Oslo, hvor det spansk-italienske selskapet Acciona Ghella forbereder seg på å bore ny tunnel mellom Oslo og Ski for Jernbaneverket.

Ulykken skjedde i forbindelse med at den første av fire tunnelboremaskiner nå monteres, slik Teknisk Ukeblad nylig omtalte.

Fikk trappeelement i øyet

Under en løfteoperasjon falt et relativt lite trappeelement ned og traff en mann i øyet.

– Det var et element som hang igjen og som fikk en ukontrollert bevegelse under løftet, forteller prosjektleder for tunnelboremaskinene i Jernbaneverket, Anne Kathrine Kalager, til Teknisk Ukeblad.

Mannen, som er spansk og ansatt i Acciona Ghella, ble bragt til sykehus. Han er nå skrevet ut, men har ifølge Kalager fått «varige skader» på det ene øyet.

FOLLOBANEPROSJEKTET

  • 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski
  • Omfatter bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
  • Omfatter totalt 65 km nye jernbanespor
  • Pris: ca. 25 milliarder kroner
  • Får Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km)
  • Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
  • Skal bygges med fire tunnelboremaskiner (TBM)
  • Designes for hastighet opptil 250 km/t
  • Halverer reisetiden Oslo-Ski fra 22 til 11 minutter.
  • Skal stå ferdig i slutten av 2021

 Kilde: Jernbaneverket.

Kalager vil ikke si om mannen mistet synet på øyet fullstendig.

– Brøt ikke sikkerhetsprosedyrene

Jernbaneverket har gransket ulykken og kommet fram til at den ikke er et resultat av at sikkerhetsprosedyrer ble brutt.

– For Jernbaneverket er det viktig å understreke at dette ikke er en hendelse som skjedde av fremdriftsmessige årsaker. Hensynet til tid og kostnader skal aldri gå foran hensynet til sikkerhet. Men til tross for dette hender det dessverre at det skjer uforutsette ting på et anlegg, som i dette tilfellet, sier Kalager.

Det har ifølge Kalager ikke skjedd så alvorlige ulykker på Follobaneprosjektet tidligere.

– Sikkerhet har høyeste prioritet på prosjektet. Entreprenøren jobber også systematisk med sikkerhet, og har full gjennomgang av alle operasjoner som skal gjennomføres for hvert skift, sier hun.

– Systematisk sikkerhetsjobbing

Hver uke arrangerer Jernbaneverket også temamøter om sikkerhet med arbeiderne på prosjektet, og de har daglige sikkerhetsinspeksjoner på anlegget.

– Entreprenøren jobber systematisk og godt med sikkerhet, sier Kalager.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)