Arbeidet med å døpe arvtakerne til Politiets data- og materielltjeneste førte til tekniske og praktiske utfordringer som ingen hadde tenkt på. (Bilde: Espen Zachariassen)

IKT@POLITIET

Alfakrøll skapte arkiv-trøbbel. Nå dropper man IKT@Politiet

Skifter navn på tre ukers varsel.

Resultatet av navnekonkurransen på to nye enheter i Politiet har vist seg å skape store vanskeligheter.

IKT@politiet og Fellestjenester@politiet ble for mye for såvel arkivsystem og e-postfunksjoner som Brønnøysundregistrene.

Årsaken er bruken av tegnet @ - krøllalfa.

Les også: Politiet kan bli nødt til å oppgradere systemet for å bli kvitt @-trøbbel

Kort frist

– Nå har vi bestemt at enhetene skal hete Politiets ikt-tjenester og Politiets fellestjenester, sier ikt-direktør Cato Rindal i Politidirektoratet (POD) til Teknisk Ukeblad.

De skal etter planen være i gang fra 1. mars og erstatter Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).

Rindal mener man har greit med tid til månedsskiftet.

– Dette er en såpass tidlig fase at det ikke er noen problem med en navneendring nå, sier han.

– Så brevark med logo er ikke trykket opp?

– Nei, og det er slike praktiske ting som gjør prosessen enklere.

Les også: Slik skal TV 2 Sumo og Telenor takle OL-trafikken

Krøll med hyperlenking

Teknisk Ukeblad har tidligere meldt at @-tegnet skaper problemer for føring av offentlig postjournal i Politiets sak- og arkivsystem Doculive.

Det samme tegnet brukes for å gi kommando om å sladde sensitiv informasjon i tittelfeltet.

Dermed kunne det oppstå sladding i strid med reglene.

– Dette kunne vi løst rent teknisk, men fant det bedre å endre navnene, sier Rindal.

Grunnen til det er at krøllalfa skaper krøll også andre steder.

Brønnøysundregistrene var ikke så begeistret for et slikt tegn i navnet på enhetene.

– Og vi så at det var grunnlag for problemer inår det gjelder e-postadresser, medgir ikt-direktøren.

I en melding på politiets hjemmesider kommer det frem at @ gir hodebry når man ønsker å sette opp en hyperlenke til etaten.

Tar selvkritikk

– Hvorfor var det ingen av PODs it-kyndige som forutså disse problemene?

– Konsekvensene for sak- og arkivsystemet var det rett og slett ingen som hadde tenkt godt nok gjennom. Vi ønsket en rask prosess med å navngi de nye enhetene, svarer Rindal.

– Men problemene knyttet til e-postadresser burde vi ha tenkt mer gjennom, medgir han.

– For oss er det viktigste at vi nå har funnet navn som får frem hovedoppgavene med de nye enhetene, sier ikt-direktøren.

Les også:

Her er den nye it-styrken i politiet  

Denne skaper sladd-trøbbel i politiets arkiv  

Alarmen svikter når de analoge linjene kuttes