I en eng i nærheten av landsbyen Hrabove øst i Ukraina befinner restene av MH17 seg. B777-flyet fra Malaysia Airlines ble skutt ned 17. juli i fjor. Bildet er tatt seks dager senere. (Bilde: BULENT KILIC)

FLYULYKKER

Aldri vært så få flyulykker som i 2014

Beste året noensinne for luftfartssikkerhet.

Jakten på Malaysia Airlines' forsvunnede MH370 og nedskytingen av MH17 fra samme selskap og senest havariet med Air Asias QZ 8501 har preget nyhetsåret 2014.

Da er det kanskje overraskende for mange at dette langt fra ble noe luftfartens annus horribilis.

Tvert imot kan 2014 på flere grunnlag betegnes som det beste året noensinne for flysikkerhet.

Les også: Det savnede flyet er lokalisert

Lavest ulykkesrate

Ifølge tall fra luftfartsrådgivningsselskapet Ascend, som er en del av Flightglobal, har 2014 den laveste dødsulykkeraten som er målt: Én dødsulykke per 2,38 millioner flygninger.

Dette er så vidt bedre enn 2012, der tallene til Ascend indikerer én fatal ulykke per 2,37 millioner flygninger.

Ascend regner ikke med MH17, fordi dette flyet styrtet i Ukraina som følge av en nedskyting og havner utenfor deres ulykkesdefinisjon.

Les også: Dette er de verste flyulykkene siste ti år

Færrest dødsulykker

Nederlandske Aviation Safety Network (ASN) poengterer også at 2014 var det sikreste luftfartsåret hittil. Det er målt i antall dødsulykker, nemlig 21.

En mer negativ inngang til statistikken er at det ikke har omkommet så mange i flyulykker på ett år siden 2005 (1074 omkomne).

Tapet av Malaysias to store Boeing 777 bidrar til at antall flydrepte i 2014 er 990. Til sammenligning omkom 265 mennesker i flyulykker i 2013, fordelt på 29 ulykker.

990 omkomne fordelt på 21 fatale ulykker med fraktfly og passasjerfly sertifisert for minst 14 passasjerer. Grafen viser det store bildet, nemlig at flysikkerheten er og har vært i kontinuerlig bedring.
990 omkomne fordelt på 21 fatale ulykker med fraktfly og passasjerfly sertifisert for minst 14 passasjerer. Grafen viser det store bildet, nemlig at flysikkerheten er og har vært i kontinuerlig bedring. Aviation Safety Network
ASN teller med ulykker med passasjerfly med en kapasitet på minst 14 passasjerer samt fraktfly og fører statistikk tilbake til 1946.

De verste ulykkesårene var 1948 med 87 ulykker og 1972 med 2510 omkomne.

I 1972 var disse flygningene fordelt på under ti millioner flygninger.

Les også: Her er Dassaults nye flaggskip

Det er særlig tapet av to B777 fra Malaysian Airlines som bidrar til at så mange som 990 omkom i flyulykker i 2014. Imidertid var antall dødsulykker historisk lavt.
Det er særlig tapet av to B777 fra Malaysian Airlines som bidrar til at så mange som 990 omkom i flyulykker i 2014. Imidertid var antall dødsulykker historisk lavt. Aviation Safety Network

Lavere rate

Dersom kategorien «sabotasje, kapring, etc» holdes utenom, altså uten MH17, er tallet 20 ulykker med til sammen 692 omkomne. Ifølge ASN var åtte av ulykkene i fjor med passasjerfly.

Ut fra Icao-estimatet på 33 millioner passasjerflygninger i fjor, gir dette en dødsulykkesrate på én per 4,125 millioner flyginger.

Her opererer altså de forskjellige analytikerne med ulikt tallgrunnlag.

Les også: Produsenten tar hele regninga for rust-problemene på NH90

Afrika

To av de tjueen ulykkene skjedde med flyselskaper som er på EUs svarteliste.

Afrika er fortsatt overrepresentert i ulykkesstatistikken. Selv om kontinentet kun har om lag tre prosent av verdens flytrafikk, skjedde ni av de 21 fatale flyulykkene i fjor i denne verdensdelen.

Les også:

Vedlikehold av F-35-motorene til norsk selskap

Her er skroget til Norges første F-35

Milliardkontrakt til Kongsberg Automotive