Falcon 8X er det største flyet fra Dassault Aviation. (Bilde: © Dassault Aviation - Ph. Stroppa)
Falcon 8X (Bilde: © Dassault Aviation)
Dassaults nye flaggskip ble rullet ut og vist fram for første gang onsdag. (Bilde: Dassault Aviation)

Dassault Falcon 8X

Her er Dassaults nye flaggskip

Franskmennenes største fly så langt.

Nye motorer og vinger - større kabin og rekkevidde. Dassault Aviations største fly så langt, forretningsjeten Falcon 8X, ble vist fram for første gang onsdag.

Falcon 8X er en forlengelse av 7X som vært i produksjon i sju år og er levert i over 250 eksemplarer. Kabinen er 1,88 meter høy, 2,34 meter bred og 13 meter lang, en drøy meter lenger enn 7X.

Vinger og motorer ble ferdig montert på det første flyet i juli, og de omfattende bakketestene nærmer seg nå ferdig.

Les også: Nå får flyinteresserte et nytt reisemål

Jomfrutur

Dermed ligger det an til at Falcon 8X skal i lufta for første gang ikke så langt ute i det nye året. Det blir iallfall i løpet av første kvartal 2015.

Det er i ferd med å bygges ytterligere to fly som skal være med i testprogrammet fram til sertifisering i 2016.

De første leveransene skal skje mot slutten av 2016.

Les også: – Kan utføre det samme som Hercules, bare raskere og bedre  

Det første møtet mellom skrog og vinger på Falcon 8X skjedde i juli.
Det første møtet mellom skrog og vinger på Falcon 8X skjedde i juli. Philippe Stroppa

Nye PW-motorer

I det lett gjenkjennelige halepartiet på Falcon 8X sitter det tre PW307D-motorer.

Disse Pratt&Whitney-motorene leverer hver 29,9 kN skyvekraft (6 722 pund) som er fem prosent mer enn PW307A-motorene som sitter i lillesøster Falcon 7X.

Den nye motoren skal sertifiseres i april 2015. Ifølge Dassualt bidrar motorene til betraktelig mindre drivstofforbruk og støy.

Sammen med redesignede vinger, over et halvt tonn lettere enn på 7X, bidrar dette til at rekkevidden er om lag 500 nautiske mil større enn på Falcon 7X.

Dassault oppgir rekkevidden til 6 450 nautiske mil (11 945 km) med åtte passasjerer og en besetning på tre om bord.

Forretningsflyet med lengst rekkevidde vil være det kommende Global 8000 fra Bombardier, hele 7 900 nautiske mil, mens den kommende Gulfstream G650ER skal klare 7 500 nautiske mil nonstop.

Les også: Se britenes nye stealth-drone

Falcon 8X har i likhet med 7X og 900 tre halemonterte motorer.
Falcon 8X har i likhet med 7X og 900 tre halemonterte motorer. © Dassault Aviation

2 300 Falcons

Skrogene bygges på Dassault-fabrikken i Biarritz, helt sørvest i Frankrike, mens sluttmonteringsfabrikken ligger ved flyplassen i Mérignac like utenfor Bordeaux.

Over åtte tusen sivile og militære fly har rullet ut herfra siden anlegget ble åpnet i 1949.

Det første Falcon 20-flyet ble ferdig i 1963, og siden da er om lag 2 300 fly i Falcon-familien blitt bygget her.

Denne familien består nå av seks medlemmer: Tremotorsflyene Falcon 900LX, 7X and 8X og tomotorsflyene 2000LXS, 2000S og nye Falcon 5X.

Også 5X skal på jomfruferd i første halvår neste år og skal etter planen settes i drift i 2017, under et år etter 8X.

Les også:

Produsenten tar hele regninga for rust-problemene på NH90

Vedlikehold av F-35-motorene til norsk selskap

Her er skroget til Norges første F-35