LAGES IKKE: Statoils nye superrigg skulle fungere like godt på dypt som på grunt vann, øke utvinning fra eksisterende felt og være spesialtilpasset for bore- og vedlikeholdstjenester i eksisterende produksjonsbrønner. Nå er prosjektet skrinlagt. (Bilde: Aker Solutions)

STATOILS NYE SUPERRIGG

Aker Solutions taper 11 milliarder på umoden teknologi

Dropper superriggen Cat B.

I 2012 ble Statoil enig med Aker Solutions om utvikling av en ny kategori B-rigg som skulle gjøre sidestegsboring fra produksjonsrør og forskjellige typer brønnintervensjoner ved bruk av kabel og kveilerør.

Den har blitt omtalt som en «superrigg» som skulle fungere like godt på dypt som på grunt vann, øke utvinning fra eksisterende felt og være spesialtilpasset for bore- og vedlikeholdstjenester i eksisterende produksjonsbrønner.

Aker Solutions har allerede brukt 375 millioner kroner på prosjektet, men har sammen med Statoil bestemt seg for at det ble for krevende.Selskapet fjerner nå leiekontrakten ut av ordrebeholdningen.

Kontrakten hadde en verdi på 11,2 milliarder kroner.

Les også: Frykter for fremtiden til norske verft

Ikke modent

– I utgangspunktet anså vi dette prosjektet som krevende, men håndterbart. Fordi det var krevende, var vi enige med Statoil om å gjennomføre en fase der vi skulle se på systemkonseptet før vi gikk inn i en byggefase. Vi brukte en del tid på denne systemdefinisjonsfasen, og vi så i løpet av denne prosessen at prosjektet ble mer krevende enn antatt, sier kommunikasjonsrådgiver Bunny Nooryani i Aker Solutions til Teknisk Ukeblad.

– Teknologien var ikke moden nok, og det viste seg vanskelig å realisere et slikt teknologiutviklingsprosjekt innenfor de kommersielle rammene av et industriprosjekt,

– Kan dere si noe spesifikt om hva som gjorde dette for krevende?

–  Vi ønsker ikke å gå inn i detaljer, men en av tingene som ble mest utfordrende var å utvikle en rigg som kan utføre brønnintervensjons- og boretjenester både på grunt og dypt vann.  Når det er sagt har vi tro på Cat B-konseptet og vill bruke erfaringen vi har fått med oss fra prosjektet til fremtidige prosjekter, sier hun.

Les også: – Dette er verdens mest innovative prosjekt

Skuffet

Cat B-riggen skulle i utgangspunktet redusere operasjonskostnadene for brønnintervensjon med opp til 40 prosent.

Brønnintervensjon har tradisjonelt sett vært utført fra faste plattformer. I de senere årene har spesialrigger- eller fartøy vært utviklet for å ta over denne type service for subseabrønner, hvor utvinningsraten har vært lavere.

Riggen skulle altså fylle gapet mellom lett brønnintervensjonsfartøy og konvensjonelle rigger.

Ser på alternativ

Feltutviklingsdirektør Ivar Aasheim i Statoil er skuffet over at de ikke kom i mål denne gangen, men sier at man nå vil se på andre løsninger.

– Vi ser fortsatt behov for utvikling av denne type tjenesteleveranser. Statoil vil nå evaluere prosjektet, og vurdere alternative løsninger, sier han i en melding.

Les også: NASA lærer av norsk oljeindustri

Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske