Enovas hurtigladerkart. Veiene i oransje, utlyst i januar, skal bygges av Fortum og Grønn Kontakt. Veiene i blått ble utlyst i september 2015, veiene i lilla utlyses nå og de i grønt i september. (Bilde: Enova)

HURTIGLADERE FOR ELBIL

88 nye hurtigladere mellom Stavanger og Tromsø

Enova valgte Grønn Kontakt og Fortum.

Grønn Kontakt og Fortum skal bygge laderne 88 nye hurtigladere for elbil på 52 ulike steder mellom Stavanger og Tromsø. For dette får de til sammen 26 millioner kroner i støtte fra Enova.

Det er resultatet av andre runde i Enovas nasjonale støtteprogram for elbilhurtigladere, som ble utlyst i januar.

Andre gang for Fortum

I denne andre runden skal det bygges et sammenhengende ladetilbud langs E39 mellom Stavanger og Trondheim og på E6 fra Trondheim til Tromsø.

I tillegg skal det bygges ladere på E14 fra Stjørdal til svenskegrensen (se kart).

Den første anbudsrunden, før jul, vant Fortum, som alene skulle bygge 77 nye hurtigladestasjoner på hovedveiene mellom Oslo til Bergen, Trondheim og Stavanger.

De nye hurtigladerne blir kompatible med alle typer elbiler. Enova krever nemlig såkalt trippelstandard lademulighet.

Det omfatter både et ladepunkt for AC-lading med minimum 22 kW effekt, et Chademo-ladepunkt med minimum 50 kW effekt og et Combo-ladepunkt med minimum 50 kW effekt.

Ladeoperatøren Arctic Roads har hevdet at denne kapasiteten i fremtiden vil være for liten

Ladestasjonene skal kunne benyttes uten å ha abonnement hos den enkelte tilbyderen.

Ble dyrere

Enova organiserer støtten til ladestasjoner gjennom konkurranser om å bygge ut hele strekninger under ett. Den som søker om det laveste tilskuddsbeløpet, tildeles støtte.

Markedsdirektør Audhild Kvam i Enova tror nettverket av hurtigladere vil gjøre elbilen mer attraktiv, og at dette vil øke etterspørselen etter og lønnsomheten for nye hurtigladestasjoner andre steder.

I den første runden brukte Enova 10,5 millioner kroner på 77 hurtigladere. I denne andre runden var prisen høyere, 26 millioner for 88 ladere. Det blir 295.000 kroner per lader.

– Det er omtrent det nivået vi hadde regnet med. Siden det er konkurranse, er det alltid litt vanskelig å si. Det kunne også blitt dyrere, sier Kvam til Teknisk Ukeblad.

Dårligere trafikkgrunnlag

Det gjenstår to anbudsrunder av Enovas varslede støtteprogram. Kvam utelukker ikke at prisene per ladepunkt øker ytterligere i de to siste rundene.

– Jeg skal være forsiktig med å si hva vi synes om pris, siden det skal være en konkurranse og vi ikke vil legge føringer for den. Vi startet med de strekningene som hadde størst trafikkgrunnlag og dermed best mulighet for lønnsomhet. Når det blir færre biler per ladestasjon, kan det være at de vurderer det som mindre lukrativt å bygge ut og at det kan bli litt dyrere. Men samtidig blir det flere elbiler, sier Kvam.

– Er satsingen på elbilladestasjoner verdt pengene?

– Så langt ser det ut som det. Så vil jo bilutviklingen vise om dette lykkes. Om vi får elbilen til å bli bil nummer én i familien. Nå ser vi at veldig mange har elbil som bil nummer to. Har man kun én bil i husstanden, er det få som har elbil som den eneste bilen. Det er den barrieren vi først og fremst vil løse med dette. Når vi ser utviklingen i elbilsalget, vil vi se om vi har lyktes, sier Kvam.

 Avtaler med grunneierne

Enova stiller krav om to hurtiglademuligheter per 52,5 kilometer.  De lar imidlertid ladeoperatørene få kunngjøre hvor de ulike ladestasjonene skal bygges, blant annet fordi det kan være forretningssensitiv informasjon. 

De to vinnerne av denne runden har fram til 1. mai neste år på å konkretisere avtaler med grunneiere.

Daglig leder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Kontakt er svært fornøyd med tildelingen.

– De nye laderne vil i stor grad komme på Circle K-stasjoner og Coop-butikker, og kommer i tillegg til vår satsning på de store byene og hovedkorridorene i Sør-Norge, sier han i en pressemelding. 

Neste anbudsrunde utlyses allerede i dag, mandag, og omfatter en rekke strekninger på rundt 2300 kilometer i Sør-Norge. Alle nye hurtigladerne omfattet av årets utlysinger skal være i drift senest 1. november 2017.

Her er strekningene som skal bygges i den andre runden:

Strekning

Nye hurtigladere

Fordelt på antall steder

Utbygger

E39 Stavanger–Bergen

6

3

Fortum

E39 Bergen–Ålesund

15

11

Grønn Kontakt

E39 Ålesund–Trondheim

12

7

Grønn Kontakt

E6 Trondheim–Mosjøen og E14 Stjørdal–riksgrensen mot Sverige

18

12

Grønn Kontakt

E6/RV80 Mosjøen–Bodø

15

8

Fortum

E6/E8 Fauske–Tromsø

22

11

Grønn Kontakt

Total

88

52

 

Kilde: Enova

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)