4G PÅ VEI: Myndighetene vil tildele frekvenser før sommeren. (Bilde: Åserud, Lise/SCANPIX)

NETCOM

4G-pioneren mister marked

– For tidlig å høste fruktene av ny teknologi.

Mobil tilkobling til internett blir stadig mer populært. Veksten er avtakende, men i fjor passerte vi 700 000 abonnement her i landet.

Det viser den siste statistikk-rapporten "Det norske markedet for elektroniske kommunikasjonstjenester" fra Post- og teletilsynet (PT).

Ice øker

Mens Telenor sørget for å jafse til seg de aller fleste av disse kundene, klarte også Ice å sikre seg flere brukere.

Derimot måtte Netcom registrere en nedgang i løpet av fjoråret.

De rene tallene viser at Telenor går fra en markedsandel på drøyt 53 til nærmere 57 prosent. Ice klatrer små 0,3 prosentpoeng og har nå 12 prosent.

Les også: Mer Skype, mindre mobil

Fall

Netcom har satset tungt på høyhastighets mobilt internett og var først ute med 4G.

Det ser ut til å belønnes med et fall fra 27,6 til 22,7 prosents markedsandel.

Skyldes ikke 4G

Selskapet selv ser ingen sammenheng mellom satsingen på ny teknologi og redusert etterspørsel.

– Nedgangen skyldes at vi har lagt om abonnementspakkene i forbindelse med omlegging til ny logo, med data og sms inkludert i pakkene, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus hos Netcom.

Her har hovedkonkurrenten vært mer synlig med ren markedsføring av mobilt bredbånd og vunnet på det.

Tidlig

Vederhus sier det er for tidlig å hente gevinster av 4G-satsingen.

– Her har Netcom gjort et nybrottsarbeid og bygget ut det nye nettet før det er kommet brukervennlig utstyr som håndterer 4G. Det er først nå vi vil se økt bruk, siden det kommer både mobil, nettbrett og rutere for 4G på markedet, sier Vederhus.

– Når kan dere se effekten av investeringene?

– Med nytt utstyr og stadig mer utbredt dekning vil det skje noe i år, men det blir ikke gigantisk i 2012.

Les også: Løsningen telegigantene ikke vil ha

Lavest på 10 år

Den første hypen på mobilt bredbånd ser ut til å roet seg litt, ifølge PTs ekomstatistikk.

Økningen i antall abonnement var på 95 000 i 2011, den laveste veksten på 10 år.

Til sammenligning økte antall abonnement med 250 000 i 2010.

6,5 milliarder sms

Tidligere undersøkelser viser at folk holder mer kontakt på sosiale medier enn på sms.

PT-rapporten bekrefter at omfanget av både tradisjonell samtale på mobilen og tekstmeldinger går ned.

Når vi i 2011 utvekslet 6,5 milliarder sms-er (!) innebærer det en nedgang på 600 000 meldinger fra året før.

Umenneskelig kommunikasjon

Maskin-til maskin-trafikk (M2M) øker merkbart.

Opp 22 prosent i fjor betyr 152 000 flere simkort til m2m-formål. Samlet er det 682 000 simkort i sving.

Les også: Billigere å bruke mobil i utlandet

Nå blir hyttenettet raskere 

Slik lager smarttelefonene trøbbel i mobilnettet

Han tar ansvar for det norske mobilnettet