Solkraftverket på Cochin International Airport har en installert effekt på 12 MW. (Foto: Cochin International Airport)

COCHIN INTERNATIONAL AIRPORT

46.150 solceller skal forsyne flyplassen med strøm

Her vil de ha 100 GW solkraft innen 2022.

Nylig åpnet en flyplass i det indiske turistmagneten Kerala et solcelleanlegg med en installert effekt på 12 MW.

Anlegget med til sammen 46.150 solcellepaneler på et område på rundt 18 hektar gjør flyplassen i teorien selvforsynt med elektrisitet.

Solcelleanlegget mater strøm inn i delstatens elektrisitetsnett om dagen, mens flyplassen må få strøm fra andre kilder om natten, skriver flyplassen i en pressemelding. Men anlegget produserer mer elektrisitet enn flyplassen bruker.

Stor test: Stor test: Disse solcellene er best for norske forhold

100 GW solkraft

Det er den tyske elektrogiganten Bosch som har satt sammen anlegget. De har posisjonert seg for å være med på utviklingen av solkraft i landet.

Indiske myndigheter har et mål om at landet innen 2022 skal ha 100 GW solkraft.

I fjor ble det kun installert 1 GW solkraft i India og i år ligger landet an til å få installert 2 GW solkraft, ifølge solarnettstedet PV Tech.

Les også: Verdens største solvarme-kraftverk griller fugler i luften

– Hopper bukk over fossilmellomleddet

Miljøorganisasjonen Zero har lagt merke til målene indiske myndigheter har satt.

– Planene er ambisiøse. Et land som India ser at de er nødt til å ta dette grepet både av økonomiske og miljømessige årsaker, sier Johannes Fjell Hojem, rådgiver i Zero til Teknisk Ukeblad.

Han legger til at de har invitert Narendra Taneja, som er energipolitisk talsmann i det indiske regjeringspartiet til Zerokonferansen.

– For India handler dette ikke om å bytte ut fossil energi med fornybar, det dreier seg om å øke energiproduksjonen med fornybar energi. Vi synes det er positivt at fremvoksende økonomier hopper bukk over fossilmellomleddet, sier Hojem.

Han sammenlikner det med utviklingen i telekommarkedet, der man har gått rett på mobiltelefoni uten å satse på fasttelefoner.

Les også: Denne gamle fisketråleren huser et bølgekraftverk

Trenger kapital

Skal landet lykkes med å nå de hårete solenergimålene, så handler det i første rekke om å tiltrekke seg nok utenlandsk kapital, ifølge Zero-rådgiveren.

I dag utgjør solenergi kun én prosent i landets energimiks og landet trenger å tiltrekke seg rundt 100 milliarder dollar i kapital de neste syv årene for å nå målet, ifølge Reuters.

– At så store økonomier setter seg så store mål, har betydning for prisutviklingen på paneler, forteller Hojem.

Ifølge Reuters er solkraft i dag opp til halvannen ganger så dyrt som Indias viktigste energikilde – kull. Men myndighetene regner med at fallende priser på utstyr samt tilgang på rimeligere kapital, vil utjevne forskjellen innen tre år.

Les også: Svensk solkraftverk hevder å være verdens mest effektive

2 MW på taket

Cochin-flyplassen i Kerala er ikke den eneste som satser på solenergi. Indiske luftfartsmyndigheter har som mål at landets flyplasser skal ha installert 50 MW solkraft innen utgangen av 2016, ifølge The Times of India.

Flyplassen i Kolkata, en av Indias største byer, skal installere et solkraftanlegg på 2 MW på flyplassens tak, men det finnes planer om å bygge ut til sammen 15 MW med solkraft på flyplassområdet, ifølge avisen.

Les også: På denne gamle flyplassen vil de produsere 73 MW ren energi