Norway Energy & Drilling Center har kjøpt boredekket og tårnet som skulle vært plassert på Yme-plattformen. Boredekket ble fraktet fra Rosenberg verft i Stavanger til Ålgård i februar. Her er tårnet på lekter på vei til Sandnes. Derfra går turen i tre timer langs veien til Ålgård. (Bilde: Norway Energi & Drilling Centre)

NORWAY ENERGY & DRILLING CENTRE

22 meter høyt boretårn fra Yme skal fraktes tre timer på veien

Slik blir transporten fra Sandnes til Ålgård.

Selskapet Norway Energy & Drilling Center har kjøpt boredekket og tårnet som skulle vært plassert på Yme-plattformen.

Daglig leder Stig Bakke setter nå opp boretårnet på Ålgård, for å bruke det til å teste utstyr for oljeindustrien.

Etter at den siste kommunale godkjennelsen falt på plass, er det nå tid for å flytte det 22 meter høye boretårnet fra Rosenberg verft i Stavanger til Ålgård, omkring tre mil lenger sør.

Det skjer i ettermiddag og natt. Først med lekter til Sandnes, og deretter spesialtransport det siste stykket, forklarer Bakke til Teknisk Ukeblad.

– Det blir et flott syn, sier han.

Les også: Her står Goliat-plattformen på verdens største løfteskip

Får politieskorte

Men det er ikke helt enkelt å flytte et 22 meter høyt boretårn. Det blir fraktet todelt, men vil være helt i lengden.

– Det er ikke akkurat designet for frakt langs norske veier, sier Bakke.

Fordi det ikke kommer gjennom trang bebyggelse og tunneler i Stavanger sentrum, må det fraktes med lekter til Sandnes kai.

Derfra blir tårnet satt på spesialtransport, som får politieskorte det siste stykket av veien. Men heller ikke her er det bare å kjøre rett fram.

– Vi må kjøre en ganske lang omvei. Til sammen kommer vi til å bruke nærmere 3 timer og 20 minutter. Årsaken er at vi må ta hensyn til høyden, og unngå bruer vi ikke klarer å kjøre under, forklarer Bakke.

Les også: Yme har stått forlatt i over to år. Nå skal 100 mann klargjøre skrotingen

Boredekket på plass

Det tilhørende boredekket er allerede på plass på Ålgård. Det ble også kjørt med spesialtransport – seks meter bred og fem meter høy.

– Vi hadde en del store utfordringer allerede da vi fraktet boredekket. Men det har gått utrolig bra. Jeg synes vi har fått veldig god service fra politiet og også fra bilister vi møtte på veien. Vi måtte blant annet stenge av motorveien etappevis, da vi kjørte om kvelden, forklarer Bakke.

Dersom alt går etter planen også denne gangen, vil de starte montering av boretårnet lørdag.

Les også:

Disse tre kjemper om å bli «årets skip»

Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet

Stanser hundrevis av rigger: Kan gi hopp i oljeprisen