MÅ BORT: – Det vil bli enorme kostnader i Barentshavet hvis vi skal ha en rotasjonsordning som den vi bruker i dag, mener Johan Petter Barlindhaug. Industri Energi-leder Leif Sande er helt uenig.

OLJEUTVINNING I BARENTSHAVET

– 2-4-ordningen vil ikke fungere i Arktis

Johan Petter Barlindhaug utfordrer bransjen til å tenke nytt.

Barentshavet kan være Norges nye tumleplass for oljeindustrien i fremtiden. Bare i fjor ble det gjort funn som Wisting, Nunatak, Skavl, Iskrystall og Gohta i Barentshavet.

Utfordringene står likevel i kø, spesielt med tanke på værforhold og manglende infrastruktur.    

Styreleder i North Energy og tidligere professor ved Nordområdesenteret, Johan Petter Barlindhaug, var denne uken til stede på Standard Norges seminar "Norge setter standarden for arktiske operasjoner".

Der fremhevet han viktigheten av å tenke fullstendig nytt hvis man skal klare å drive oljevirksomhet i arktiske strøk.

– Hvis vi skal inn i arktisk del av Barentshavet, kan vi ikke bare tro at vinterisering av utstyret vi har i Nordsjøen er nok. Vi må innse at vi har en ny normalsituasjon, og det er denne situasjonen vi må forholde oss til. La oss tenke litt nytt når det gjelder den arktiske delen av Barentshavet, det kan gjøre det billigere å drive oljevirksomhet der, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: – Minst 30 prosent dyrere å utvinne i Barentshavet

Rotasjonsordningen må endres

Barlindhaug tror blant annet at dagens rotasjonsordning med to uker på og fire uker av ikke kan bestå, spesielt med tanke på værforholdene.

– Virkeligheten når man beveger seg nordover er slik at man ikke vil klare å rotere folk hver fjortende dag. På sommeren kan det være tett tåke, om vinteren har man alle værproblemene som ising, tett snøvær og vind. Man kan for eksempel ha situasjoner der man får et islag som vokser med fire – fem centimeter i timen.

– Hvis man bruker en halvt nedsenkbar rigg, som ofte brukes lenger sør, kan det oppstå en situasjon der det lett kan danne seg store isblokker under plattformen. Disse kan fort falle ned og skade utstyr som stigerør, sier han.

Les også: I dag har de åtte måneder fri i året. Det kan det bli slutt på

Johan Petter Barlindhaug mener oljeindustrien må innse at man ikke bare kan flytte utstyr, jobbrutiner og erfaring fra sør til i arktisk del av Barentshavet. Peder Qvale

Mer fjernstyring

Han etterlyser derfor automatiserte løsninger som gjør at man trenger færre mennesker på plattformene.

– Man må ha mer eller mindre automatiske, fjernstyrte prosessanlegg med få mennesker om bord som kan sitte i kontrollrom og passe på. Så kan man skifte personell når været tillater det, fremfor å ha en turnusordning. Det vil bli enorme kostnader i Barentshavet hvis vi skal ha en rotasjonsordning som den vi bruker i dag, sier han.

Ikke realistisk

Industri Energi-leder Leif Sande sier rotasjonsordningen vil bestå uansett om man etablerer oljeindustri i arktiske strøk eller ei.

– Tariffavtalene våre er som de er, og de kan man ikke forandre. Det er like urealistisk å forandre på disse som å tro at det alltid skal være godt vær der oppe, sier han.

– Men har han ikke et poeng med tanke på at nettopp været ofte kan sette en stopper for fast rotasjon?

– Våre folk som jobber i arktiske strøk har tilpasset ordningen slik at utgangspunktet blir det samme. Man får en kompensasjon som gjør at tariffavtalene blir oppfylt. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor man ikke skal ha arbeidstidsordninger i arktiske strøk som er like de man har andre steder i landet. Folk jobber 14 dager i Nordsjøen, og noen av dem kan bli stående en uke over på grunn av dårlig vær. Været er like usikkert, og det vil bli ordninger som gjør at det blir likeverdig, tror Sande.

Les også: Slik påvirker 2-4-turnusen arbeiderne

Vil ha ilandføring

Barlindhaug sier også man bare kan glemme å hente oljelaster med tankskip når været er som verst. Han vil derfor at man lager ilandføringsløsninger for de feltene som eventuelt blir satt i drift.

– Man bør ikke ha tankbåter som henter oljelaster, man har ikke godt nok utstyr for det med tanke på værforholdene der oppe. Vi har i dag ingen løsninger som gjør at man kan laste oljetankere trygt og med stor regularitet når det er ising og snødrev, sier han.  

– Husk på at man skal operere med store tankskip i et område der det i store deler av året er helt mørkt. Ofte er det null sikt. Regulariteten vil bli svært lav, noe som betyr at ilandføring blir billigst. Vi må også sørge for at utbyggingsløsningene blir samlet og bruker samme infrastruktur. Vi må ha store feltsentre og knutepunkter for prosessanlegg på havbunnen. Vi må tenke samarbeid, ikke utvikle prosjekter som står for seg selv, sier han.

Les også: – Ingen problemer med kulde og is i Barentshavet  

– Ingen heksekunst

Barlindhaug håper forslagene hans kan starte en debatt om fremtidig oljeutvinning i Barentshavet.

– Jeg har ikke svarene, jeg ønsker bare å utfordre næringen og oljeselskapene til å tenke nytt. Jeg ønsker at man skal komme i gang og diskutere dette. Man har en virkelighetssituasjon i Barentshavet som er helt annerledes enn i Nordsjøen, og man må starte med å se på dette området som noe helt eget, mener han.

Teknisk Ukeblad kontaktet Norsk olje og gass om Barlindhaugs forslag, men bransjeorganisasjonen ville ikke kommentere saken.

Les også:

Han hadde 2,7 millioner i ukelønn i fjor

Dette er de viktigste twitrerne for oljebransjen

2-4-ordningen kan bli umulig å bruke i Barentshavet

– Halvparten av lønna offshore er overtidsbetaling