Omsetningen hos Ruter viser at folk foretrekker å ha billetten i mobilen. (Bilde: Eirik Helland Urke)

MOBIL BETALING

1 av 5 billetter er nå på mobilen

Ruter har gjort opptelling.

Kollektivselskapet i Oslo, Ruter, kan notere seg at mobilbilletten på kort tid har vokst til å bli en av de viktigste salgskanalene.

Billett-appen utgjør nå 20 prosent av det samlede billettsalget.

Lørdag 1. mars ble passerte antallet solgte billetter gjennom denne app-en syv millioner.

Mens det elektroniske billettsystemet Flexus måtte erklæres som en fiasko, har løsningen for smarttelefoner vist seg å nå frem til passasjerene.

Rundt 25.000 kunder kjøper daglig sin billett på mobil.

Les også: Første t-banelinje har fått 4G

Flying start

Ruters app ble lansert i desember 2012. Allerede den første måneden i 2013 var omsetningen på fem millioner kroner.

I desember i fjor kjøpte folk i Oslo og Akershus mobilbilletter for 45 millioner kroner.



Salget av enkeltbilletter er størst, men månedskortet øker i andel.

Les også: Vil heller ha app enn Flexus





9 av 10 fornøydFolk flest er fornøyd med løsningen, med brukertilfredshet på 93 prosent, ifølge en pressemelding fra Ruter.

– Tjenester som mobilbilletten har bidratt til å snu folks inntrykk av billettsystemet fra negativt til positivt, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Les også:

Tog og bane mangler dekning – kundene får ikke vist billett  

Matematisk verktøy skal gi kortere stopp på togstasjonene

Nå kan du registrere sneipen på stranda i egen søppelapp