Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Denne bedriften designer, utvikler og produserer plastprodukter i Norge

Del
Erik Pavels Petersen og Marius Gjelstad Gundersen. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Erik Pavels Petersen og Marius Gjelstad Gundersen. Foto:  TUM Studio

Nesten uansett bransje, sektor eller type løsning - plastkomponenter er en nødvendig del av nesten alle tenkelige produkter. Uansett om det er medisinsk utstyr, kosmetikkprodukter, deler til VVS-bransjen, elektrobransjen, om det er noe oljebransjen, byggbransjen eller dagligvarebransjen skal bruke - det er alltid behov for plastdeler av forskjellig størrelse, utforming og formål.

Det er lett å anta at fremstilling av denne type produkter er noe som må outsources til Kina eller andre land. Det er imidlertid langt fra sannheten; midt i Porsgrunn ligger det et fullverdig utviklingshus og en plastfabrikk som tar seg av alle de aller fleste behov.

– Det som er spesielt med det vi gjør, er at vi tar et produkt helt fra idéstadiet til produksjon. Og det gjør vi under samme tak. Det er ganske unikt i Norge, at vi har et prototyping-verksted, et designteam, et ingeniørteam, og produksjonskapasitet, forteller Erik Pavels Petersen, daglig leder i Pavels Innovation, en del av Mezonic-gruppen.

Fra idé til ferdig produkt på ett sted

Grunnen til at såpass mye kompetanse er samlet på ett sted, er at Mezonic-gruppen består av flere bedrifter med røtter i Grenlandsområdet, som Pavels Innovation, Grepi Plast og Protofab. Samlet har disse årelang erfaring med design, prototyping, utvikling og produksjon.

All denne erfaringen fører til at Mezonic-gruppen vet akkurat hvordan de skal løse kunders produktutvikling og produksjonsutfordringer:

– Vi får veldig forskjellige oppgaver. Det er gjerne slik at kunder henvender seg til oss fordi de har noe de ønsker å lage. Men de vet ikke om det de ønsker å lage blir med den ene, ti, eller hundretusen enheter. Det er gjerne en stor forskjell på tilnærmingen når du skal lage en prototype, en prøveserie på 10, eller kanskje 10.000 stykker av et produkt. Men det spiller faktisk ingen rolle når du kommer til oss - vi har løsninger for alle behov, sier Marius Gjelstad Gundersen, fabrikksjef hos Grepi Plast.

Fleksible muligheter

  <i>Foto:  Dag Frogner</i>
  Foto:  Dag Frogner

Pavels Petersen forteller at det dukker ofte opp kunder som kanskje har en del som har gått ut av produksjon. Og dette er ikke ting som bare kan 3D-printes hjemme. 

– Vi kan printe ting, vi kan designe ting, vi kan ta bilder og proporsjonere ting helt riktig, vi 3D-modellerer med helt oppdatert datamodelleringssoftware, og lager en geometri som er helt identisk med originalen. Og resultatet er at kunden får produktet sitt, og får så mange eksemplarer som de vil ha. Men 3D printing er ikke den eneste løsningen for høykvalitetsprototyper, hvis det du skal ha trenger å være av gummiaktige materialer, for eksempel, tar vi i bruk andre triks for å lage bra prototyper og nullserier.

En god del av kundene til Mezonic er også oppstartsbedrifter som kanskje har en god idé, men ikke har kapasitet til å ta seg av fysisk design og produksjon. 

– Vi har mange gründere med gode ideer, som rett og slett ber om hjelp med både design og produksjon. Kanskje de trenger en prototype å vise frem til investorer eller banken. Mange har 3D-printere som de har kjøpt på en butikk, men resultatet fra hjemmeprintere ser ikke alltid like bra ut. Vi prøver å hjelpe dem så langt som mulig, og gi gode råd til bedrifter om hva de bør fokusere på.

Nøkkelen er kompetanse, sier Pavels Petersen.

– Vi veksler mellom mange produkttyper, innen medisintekniske produkter, sport, leketøy, forbrukerartikler og mer. Det er et veldig stort spekter. Hvis du vet hvordan man skal designe og lage ting, kan du lage nesten hva som helst.

Ivaretar norsk kompetanse

  <i>Foto:  Dag Frogner</i>
  Foto:  Dag Frogner

Det er fort gjort å spørre seg om det ikke er rimeligere å bruke utenlandske aktører til å produsere plastprodukter. Det er tross alt mye produksjonskapasitet i andre land.

– En ting er at corona har vært en vekker for bedrifter når det gjelder leveringssikkerhet, vanskeligheter med å få tak i produkter, eller ikke ha nærhet til produksjonen. Bedrifter begynner å se nytten i å kunne komme til fabrikken, godkjenne produktene, snakke med designere og justere på ting, sier Marius Gjelstad Gundersen.

– En annen ting er at du ikke i samme grad får eierskap til produkter som produseres i utlandet. Du kan sende en tegning til Kina eller Tyskland, og får tilbake et forslag to uker senere. Men hvem har egentlig designet og utviklet det? Vi har den siste tiden ikke bare eksportert produksjonen, men også kompetansen. Og den må vi ta tilbake, nevner han.

Dessuten er det ikke nødvendigvis mer lønnsomt å produsere ting i Kina - produksjonskostnader er ikke noe særlig lavere, og transportkostnader har bare økt det siste året, påpeker Petersen.

Stort fokus på miljø

 
 

Dette spiller også inn på miljøaspektet med plastproduksjon. Det er ikke til å stikke under en stol at plast har fått et dårlig rykte de siste årene, men Petersen oppklarer at det ikke er plasten i seg selv som er problemet.

– Plast er et kjempebra materiale, forutsatt at det håndteres riktig. Det er livssyklusen til plasten som er problematisk. Hvis man har måter å jobbe på med plast som er riktige, som sørger for ordentlig resirkulering, blir det er veldig godt miljøregnskap. Selv åpner vi for å samle inn brukte produkter fra kunder, og sørger for ordentlig gjenbruk.

– Den plasten som blir resirkulert kan brukes til nye produkter, og det er ingen begrensninger på hva slags produkter du kan lage på nytt, sier han.

– Plast er helt nødvendig på så mange områder. Du kan ikke leve uten det. Vi som produsent må gå foran og vise hva vi kan gjøre for å redusere karbonavtrykket knyttet til plastprodukter. For å nevne noe kan vi jo begynne med hva slags strøm vi bruker. Vannkraft er jo en god start, og allerede der klipper vi jo litt på karbonavtrykket ved å produsere plastprodukter i Norge sammenlignet med kullkraftdrevne fabrikker i utlandet. Vi har et bevisst forhold til miljøaspektet fra design til produksjon, noe som lett kan dokumenteres, også av mange andre norske bedrifter, og det kan vi vinne mye på. Det gagner norsk industri, og miljøet! avslutter Erik Pavels Petersen.

Les flere artikler fra Mezonic